Vuoden 2018 alkupuolella alkanut #iotnextlevel-hanke on tällä erää päättynyt. On aika miettiä, millä tavalla yrityksiä digiloikkaan kannustanut hanke vaikutti asiakasyrityksiin, sen järjestäneeseen DNA:han ja suomalaiseen keskusteluun teollisesta internetistä.
DNA:n mahdollistamassa #iotnextlevel-hankkeessa Snellman Pro, Martela ja Finnsementti hakivat avoimen kilpailun kautta kumppaneikseen teollisen internetin huippuosaajia nostamaan liiketoimintansa uudelle tasolle, uusien digitaalisten ratkaisujen avulla. Hanke oli kaikille osapuolille ennen kaikkea suuri oppimiskokemus, löytöretki digitalisaation synnyttämiin mahdollisuuksiin ja erityisesti mahdollisuuksien hyödyntämiseen.
Juuri valmistuneen vaikuttavuuden arviointiraportin mukaan tyytyväisyys #iotnextlevel-hankkeeseen oli kaikkien toimijoiden kohdalla erittäin korkea. Hanke vaikutti positiivisesti mukana olleiden toimijoiden yritysmielikuvaan ja erityisesti kilpailun järjestäneeseen DNA:han.
Miten vaikuttavuutta mitataan?
Hankkeen vaikuttavuuden arvioinnin viitekehyksenä käytettiin kansainvälisesti tunnettua Bertelsmann-säätiön iooi-vaikutusketjumetodia ja siitä johdettua vaikuttavuuden ekosysteemiajattelua. Menetelmässä vaikutusten arviointi viedään yritysmaailman perinteisiä tulos- ja kannattavuuslaskelmia pidemmälle.
”Tavoitteena oli miettiä, miten tällaisen hankkeen avulla digitalisaatiosta saataisiin valtti koko Suomen kilpailukyvylle, ei vain tämän hankkeen toimijoille”, linjaa tutkimuksen tehneen Leadcons Oy:n toimitusjohtaja Jonna Heliskoski.
Matalan kynnyksen testi IoT-maailmaan
DNA nähtiin myyntiorientoituneen operaattorin sijaan monipuolisena, ratkaisulähtöisenä ja ketteränä toimijana. Oppimispolun myötä on entistä helpompi ymmärtää, miten onnistua uudentyyppisten asiakkaiden kanssa. Myös asiakasymmärrys syveni, ja asiakasyhteistyössä tunnistettiin uusia mahdollisuuksia.
Muut hankkeessa mukana olleet toimijat nostivat esille IoT-markkinan ja -ratkaisujen tarjoamien mahdollisuuksien paremman ymmärryksen. Sen myötä mukana olleet yritykset uskalsivat lähteä kokeiluun, joka olisi muutoin jäänyt toteuttamatta. Näissäkin vastauksissa keskeiseen asemaan nousee DNA ja sen kyky rohkaista asiakkaita matalan kynnyksen ja erittäin asiakaslähtöisten ratkaisujen testaamiseen.
Tällaisilla ratkaisuilla voidaan konkretisoida IoT:n tuomia hyötyjä ja vahvistaa asiakkaiden luottamusta DNA:n ja sen kumppaneiden kykyyn sekä haluun luoda kaikille osapuolille arvoa tuottavia ratkaisuja. Hankkeen koettiin vaikuttaneen positiivisesti DNA:n kiinnostavuuteen niin palveluntarjoajana, yhteistyökumppanina kuin työnantajana.
Harkitsetko IoT-projektin aloittamista tai haluatko saada enemmän irti jo alkaneesta kokeilusta? Lataa maksuton IoT-opas!