Erilaiset tietoliikenneongelmat aiheuttavat yrityksissä sekä harmitusta että aitoja kupruja liiketoimintaan. Millaisilla keinoilla niitä voi ehkäistä?
Yksi DNA:n yritysasiakaspalveluun saapuvista tyypillisistä kysymyksistä on, mitä tehdä, kun internet on poikki. Kun liiketoiminta pyörii verkon varassa, ongelma on mitä totisin: verkkoyhteyden katkeaminen voi tietää yritykselle merkittäviä menetyksiä.
Jos vaikkapa kaivinkone on katkaissut valokuidun tietöiden yhteydessä, voi läheinen tuotantolaitos menettää katkoksen takia useita tuhansia euroja rahaa tunnissa.
Vinkki 1: Varmista verkkoyhteydet
Katutöissä katkennut valokuitu on toki äärimmäisen huonoa tuuria. Sitäkään ei kuitenkaan tarvitse jännittää, jos yrityksen käyttämä yhteys on kahdennettu tai varmennettu. Tuotantolaitoksissa yleensä tapaa näin ollakin, ja kriittisimpiin kohteisiin hankitaan monesti pääyhteyteen nähden eri fyysistä reittiä kulkeva kahdentava kiinteä datayhteys. Kustannustehokkaana vaihtoehtona 4G/5G-teknologiaan perustuva langaton varayhteys kytkeytyy automaattisesti päälle, jos kiinteä yhteys jostakin syystä katkeaa.
Entä miten varmistaa yhteydet, kun toimitila sijaitsee paikassa, johon ei ole saatavilla kohtuullisin kustannuksin valokuitua? Tällöin kannattaa tiedustella operaattorilta mahdollisuutta hankkia langattomalle yritysdataliittymälle langaton varayhteys. Siinä ensisijainen mobiiliverkkoa käyttävä yritysdataliittymä varmistetaan käyttämällä varayhteytenä toista eri mobiiliverkkoa.
Suomessa verkkojen toimintavarmuus on hyvällä tasolla. Jos yrityksen toiminta nojaa tavalla tai toisella verkkoon tai verkossa olevaan pilvipalveluun, kannattaa varasuunnitelma kuitenkin olla takataskussa.
Vinkki 2: Älä kituuta liian pienellä kaistalla
Koko verkkoyhteyden katkeamista yleisempi ongelma yrityksissä on kaikenlainen verkkoyhteyden hidastelu, joka rassaa työntekijöiden hermoja. Yksi yleisimmistä syistä tökkivään työntekoon on se, että firman verkkoyhteys on yksinkertaisesti jäänyt pieneksi. Kun firma kasvaa, kasvaa myös verkon kuormitus.
Hyvä nyrkkisääntö on, että tarkistaa verkkoyhteyden riittävyyden aina muutaman työntekijän välein. Kaistan leveyden lisäksi myös kuormituksen jakautuminen saattaa aiheuttaa ongelmia. Tietotyötä tekevissä organisaatioissa käytetään yhä enemmän pilvipalveluita, jolloin henkilökunta latailee paljon erilaisia tiedostoja pilveen.
Jos laajakaista alun perin on ostettu vertailemalla kuluttajapalveluissa suosittuja downlink-nopeuksia, kannattaa katse siirtää uplink-nopeuteen. Uplink-nopeutta koetellaan esimerkiksi suuria liitetiedostoja jaettaessa ja käytettäessä pilvipalveluita.
Yrityksissä, joissa käsitellään paljon raskaita tiedostoja, kuten esimerkiksi videokuvaa kannattaa siis ottaa käyttöön symmetrinen yhteys. Se takaa, että data liikkuu yhtä nopeasti molempiin suuntiin.
Vinkki 3: Puolustaudu palvelunestohyökkäyksiä vastaan
Yksi ikävimmistä tietoliikennekatkoista syntyy silloin, jos yritys joutuu palvelunestohyökkäyksen kohteeksi. Monia tällaisia hyökkäystilanteita voidaan kuitenkin torjua jo ennakkoon. Esimerkiksi DNA DDos Protection -palvelu tarjoaa tilannekuvan hyökkäyksestä lähes reaaliajassa, ja sen perusteella hyökkäys saadaan tunnistettua ja laimennettua automaattisesti.
Trendinä on nyt se, että tietoturva ostetaan palveluna. Silloin yritys voi keskittyä omaan liiketoimintaansa, ja operaattori huolehtii verkkoyhteyksien tietoturvasta. Esimerkiksi DNA:n Security Gateway -palvelu suojaa tehokkaasti palvelimet, tietokannat, sovellukset ja työasemat verkon uhilta.
Tutustu DNA:n yrityksille soveltuviin verkkoratkaisuihin!