Blogit

Tieto on valtaa – eikä valtaa jaeta ilmaiseksi

Datan kerääminen on digitalisaation ytimessä, ja se on suhteellisen suoraviivaista: anturi sinne, bitti tänne. Harmi vaan myös ne, joiden tietoja himoitaan – asiakkaat, käyttäjät, kuluttajat – tulevat yhä tietoisemmaksi omasta arvostaan, eikä tietoa pian enää heru. Ainakaan ilmaiseksi.

Hyperkytkeytyneessä maailmassa ei ole kyse pelkästään laitteiden välisestä keskustelusta. Kyse on aina siitä, miten ihminen sijoittuu yhtälöön. Käyttäjien tietoisuus oikeuksistaan omaan dataansa kasvaa sovellusten lisääntymisen ja julkisen keskustelun myötä.

Tiedätkö minkälaisesta datasta sinun palvelusi käyttäjät ovat valmiita luopumaan ja millä ehdoilla?

Käyttäjät ovat valmiita luopumaan henkilökohtaisesta tiedostaan vain, jos kokevat saavansa jotain yhtä arvokasta takaisin. Käyttäjät eivät luovuta tietojaan, mikäli tiedot hyödyttävät vain yritystä eivätkä heitä itseään.

Tietullit ovat hyvä esimerkki. Suomessa ja etenkin Helsingissä on pitkään keskusteltu satelliittipaikannukseen pohjautuvista tietulleista. Siinä autojen liikkumista seurattaisiin GPS-signaalin perusteella ja käyttäjiä laskutettaisiin tietyillä alueilla liikutun matkan tai ajan mukaan.

Vastustus on kuitenkin ollut jyrkkää, koska ehdotetussa ratkaisussa käyttäjät joutuisivat sekä luovuttamaan henkilökohtaiseksi kokemansa paikkatiedot että maksamaan tietullit. Ratkaisu hyödyttäisi käytännössä vain tullimaksujen kerääjää ja muita tielläliikkujia vähentyneinä ruuhkina, muttei käyttäjiä, joille palvelu on suunnattu.

Miksi käyttäjät sitten ovat valmiita luovuttamaan paikkatietonsa esimerkiksi Googlelle ilmaiseksi?

Koska käyttäjät kokevat saavansa lisäarvoa Googlen palveluista ja ekosysteemistä. Esimerkiksi ilmainen sähköpostitili, kartat, tallennustila tai puhelimen paikannus ovat ominaisuuksia, joihin käyttäjät ovat valmiita vaihtamaan paikka- ja käyttötietonsa.

Useissa toimintojaan digitalisoivissa yrityksissä tuntuu olevan harmittavan yleinen harhaluulo, että yrityksen etu on myös käyttäjän etu.

Yritykset, jotka onnistuvat ulottamaan sisäiset edut myös käyttäjien eduiksi, tulevat menestymään. Siksi jokaisen yrityksen kannattaisikin digihankkeissaan kaivaa vastaus kysymykseen: "mitä arvokasta voimme antaa asiakkaillemme, jotta saamme vastineeksi meidän liiketoiminnallemme tärkeää tietoa?"

Tutustu myös DNA:n tuoreeseen lyhytdokumenttisarjaan Hyvä paha digitalisaatio. Siinä toimittajat Ivan Puopolo ja Kristiina Komulainen haastattelevat eri alojen asiantuntijoita tavoitteenaan tuoda digitalisaatio ja sen ilmiöt lähemmäs yritysten ja yksityisten ihmisten arkea.

Avainsanat:

Digitalisaatio Muuttuva työ Asiakaskokemus

Lue lisää uudesta työstä

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Tee asiakaspalvelusta yrityksesi kruununjalokivi – Ota käyttöön tekoälyvalmis monikanavainen asiakaspalveluratkaisu

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Hiekka-akku on tämän hetken puhuttavin innovaatio – Polar Night Energyllä on kunnianhimoiset kasvutavoitteet

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Mullista yrityksesi asiakaspalvelu tekoälyn voimalla – asiakaspoistuma pienenee, myynti kasvaa ja työntekijäkokemus paranee

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Asiakkaan tukena joka käänteessä – DNA:laiset syttyvät asiakaskohtaamisista ja kokevat työnsä merkitykselliseksi

Miltä näyttää teknologian vuosi 2024?

Uljaan uuden huomisen onnennumero on 14 – nimittäin niin monta nousevaa teknologiatrendiä esitellään DNA:n vuoden 2024 teknologiatrendiraportissa! Lue valppaasti, sillä monet näistä trendeistä tulevat jättämään jälkensä historiaan.

 

Pysy digitalisaation vauhdissa.

Tilaa DNA Yrityksille -uutiskirje sähköpostiisi!

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.