Blogit

Tieto on valtaa – eikä valtaa jaeta ilmaiseksi

Datan kerääminen on digitalisaation ytimessä, ja se on suhteellisen suoraviivaista: anturi sinne, bitti tänne. Harmi vaan myös ne, joiden tietoja himoitaan – asiakkaat, käyttäjät, kuluttajat – tulevat yhä tietoisemmaksi omasta arvostaan, eikä tietoa pian enää heru. Ainakaan ilmaiseksi.

Hyperkytkeytyneessä maailmassa ei ole kyse pelkästään laitteiden välisestä keskustelusta. Kyse on aina siitä, miten ihminen sijoittuu yhtälöön. Käyttäjien tietoisuus oikeuksistaan omaan dataansa kasvaa sovellusten lisääntymisen ja julkisen keskustelun myötä.

Tiedätkö minkälaisesta datasta sinun palvelusi käyttäjät ovat valmiita luopumaan ja millä ehdoilla?

Käyttäjät ovat valmiita luopumaan henkilökohtaisesta tiedostaan vain, jos kokevat saavansa jotain yhtä arvokasta takaisin. Käyttäjät eivät luovuta tietojaan, mikäli tiedot hyödyttävät vain yritystä eivätkä heitä itseään.

Tietullit ovat hyvä esimerkki. Suomessa ja etenkin Helsingissä on pitkään keskusteltu satelliittipaikannukseen pohjautuvista tietulleista. Siinä autojen liikkumista seurattaisiin GPS-signaalin perusteella ja käyttäjiä laskutettaisiin tietyillä alueilla liikutun matkan tai ajan mukaan.

Vastustus on kuitenkin ollut jyrkkää, koska ehdotetussa ratkaisussa käyttäjät joutuisivat sekä luovuttamaan henkilökohtaiseksi kokemansa paikkatiedot että maksamaan tietullit. Ratkaisu hyödyttäisi käytännössä vain tullimaksujen kerääjää ja muita tielläliikkujia vähentyneinä ruuhkina, muttei käyttäjiä, joille palvelu on suunnattu.

Miksi käyttäjät sitten ovat valmiita luovuttamaan paikkatietonsa esimerkiksi Googlelle ilmaiseksi?

Koska käyttäjät kokevat saavansa lisäarvoa Googlen palveluista ja ekosysteemistä. Esimerkiksi ilmainen sähköpostitili, kartat, tallennustila tai puhelimen paikannus ovat ominaisuuksia, joihin käyttäjät ovat valmiita vaihtamaan paikka- ja käyttötietonsa.

Useissa toimintojaan digitalisoivissa yrityksissä tuntuu olevan harmittavan yleinen harhaluulo, että yrityksen etu on myös käyttäjän etu.

Yritykset, jotka onnistuvat ulottamaan sisäiset edut myös käyttäjien eduiksi, tulevat menestymään. Siksi jokaisen yrityksen kannattaisikin digihankkeissaan kaivaa vastaus kysymykseen: "mitä arvokasta voimme antaa asiakkaillemme, jotta saamme vastineeksi meidän liiketoiminnallemme tärkeää tietoa?"

Tutustu myös DNA:n tuoreeseen lyhytdokumenttisarjaan Hyvä paha digitalisaatio. Siinä toimittajat Ivan Puopolo ja Kristiina Komulainen haastattelevat eri alojen asiantuntijoita tavoitteenaan tuoda digitalisaatio ja sen ilmiöt lähemmäs yritysten ja yksityisten ihmisten arkea.

Avainsanat:

Digitalisaatio Muuttuva työ Asiakaskokemus

Lue lisää uudesta työstä

Artikkeli
3/2025 DNA Yrityksille

IT-ratkaisujen keskittäminen on strateginen valinta – tehostaa toimintaa ja vapauttaa aikaa lisäarvon tuottamiseen

Artikkeli
3/2025 DNA Yrityksille

Peter Nyman: Johdon on luotsattava organisaatio tekoälyn käyttöön

Artikkeli
3/2025 DNA Yrityksille

Teknologia, turvallisuus ja tulevaisuus – millaisista osista menestystarinat rakennetaan?

Artikkeli
3/2025 DNA Yrityksille

Kartoita, kysy, keskitä – ja toista: keskittäminen kannattaa kaikenkokoisille yrityksille

Teknologiatrendit 2025

Teknologian vuosi 2025 on lunastusten aikaa: tekoälylle asetetut odotukset alkavat konkretisoitua, siviili- ja puolustusteknologioiden käyttöulottuvuudet laajenevat ja yritysten kestävän kehityksen tavoitteita jalkautetaan käytäntöön.

Mitkä trendit tulevat vaikuttamaan merkittävästi tulevaisuuteemme niin arjessa kuin sen ulkopuolella?

 

Pysy digitalisaation vauhdissa.

Tilaa DNA Yrityksille -uutiskirje sähköpostiisi!

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.