Telenor Connexion on yksi maailman johtavista IoT-ratkaisujen toimittajista, mutta suomalaisille yrityksille se ei ole vielä tuttu. Yhtiö on osa Telenor-konsernia, joka on myös DNA:n uusi omistaja. Haastattelimme toimitusjohtaja Mats Lundquistia esineiden internetin tilanteesta ja trendeistä sekä hänen näkemyksistään Suomen markkinasta.
Tukholmaan pääkonttorinsa sijoittanut Telenor Connexion on toiminut IoT:n parissa jo yli 20 vuoden ajan. Sillä on laaja kokemus erityisesti autoteollisuudesta, älykaupungeista, ajoneuvoista, teollisuustuotannosta ja raskaista koneista. Suomessa Telenor Connexionilla on joitain asiakkaita, mutta ei laajaa jalansijaa.
”Näemme Suomessa huikeita mahdollisuuksia esineiden internetissä. Mielestäni olemme täydellinen valinta suurille suomalaisille yrityksille, joilla on kansainvälistä toimintaa. Kannaltamme on hyvä, että Ruotsin ja Suomen teolliset rakenteet ovat melko samanlaiset. Suomi ja yleisesti Pohjoismaat ovat suhteellisen kypsiä markkinoita mitä tulee asioiden digitalisointiin ja oikeaan osaamiseen, kuten data-analytiikkaan”, Telenor Connexionin toimitusjohtaja Mats Lundquist sanoo.
Globaalit menestystarinat Volvon ja Hitachin kanssa
Telenor Connexionin asiakkaat kattavat laajan valikoiman toimialoja ja palveluita. Ruotsissa Volvo Cars ja Scania kuuluvat suurimpiin menestystarinoihin.
”Aloitimme Volvo Carsin kanssa monta vuotta sitten etäohjatulla lämmittimellä, ja nyt kaiken ytimessä on verkkoon kytketty auto. Toinen varhainen omaksuja oli Scania, jolla on verkkoon kytkettyjä kuorma-autoja ympäri maailmaa. He käyttävät reaaliaikaista dataa parantaakseen turvallisuutta, suorituskykyä ja taloudellisuutta tien päällä”, toimitusjohtaja Mats Lundquist sanoo.
Kolmas menestystarina on japanilainen Hitachi. Jo kymmenen vuoden ajan Telenor Connexion on yhdistänyt sen raskaat rakennuslaitteet ennakoivan huollon ja muiden huoltopalveluiden mahdollistamiseksi.
Menestyksen avain IoT:ssä on strateginen lähestymistapa
Globaalien yhteyksien lisäksi Telenor Connexion tarjoaa kattavan IoT- tuotevalikoiman. Se sisältää työkaluja ja alustoja antureiden, operoinnin ja analytiikan hallintaan sekä neuvontapalveluita. Toimitusjohtaja Mats Lundquist huomauttaa, että kynnys aloittaa esineiden internetin kanssa on nyt paljon matalampi kuin kymmenen tai viisi vuotta sitten.
”Yritykset voivat ostaa standardoituja alustoja, ja laitteistojen ja liitettävyyden kustannukset ovat laskeneet huomattavasti. Markkinoille pääsy onnistuu paljon nopeammin kuin ennen. Uskomme kuitenkin vahvasti, että IoT:ssä menestyksen avaimena on aloittaa aina strategiasta, ei tekniikasta”, hän sanoo.
Mats Lundquistin kokemuksen mukaan monet yritykset lähtevät liikkeelle väärästä suunnasta. Sen seurauksena ne juuttuvat pilotointiin tai proof-of-concept -vaiheeseen.
”Yrityksen ei pidä antaa tutkimus- ja kehitysosastonsa aloittaa tekniikalla. IoT-ratkaisuissa täytyy olla näkymä ylhäältä alaspäin ja selkeä liiketoiminta-arvo. Kun IoT on strategista, se varmistaa ylimmän johdon tuen, mikä on ratkaisevan tärkeää myös rahoituksen kannalta”, Lundquist kommentoi.
Kun lähestymistapa IoT:hen on oikea, yrityksen täytyy varmistaa, että sillä on vaadittava osaaminen. Olennaista on hyödyntää pätevien kumppanien ekosysteemiä sen sijaan, että yrittää tehdä kaiken itse.
Nousevia trendejä: suuren datakapasiteetin IoT-ratkaisut ja ennakoiva huolto
Tekninen kehitys on luonnollisesti edistänyt esineiden internetiä ja kiihdyttää sitä entisestään monin tavoin. Uusia ratkaisuja, kuten 5G, on luotu ottamaan huomioon IoT:n vaatimukset, ja ne tarjoavat uusia erittäin hyödyllisiä ominaisuuksia.
Yritykset ovat alkaneet hyödyntää IoT:tä myös tapauksissa, jotka vaativat suurta datakapasiteettia esimerkiksi video- ja lisätyn todellisuuden ratkaisuissa.
”4G- ja LTE-M-verkot ovat asiakkaillemme täydellisiä. Verkkovierailukyvykkyys on yksi LTE-M:n etu ja sitä kohtaan on paljon kiinnostusta”, sanoo toimitusjohtaja Mats Lundquist Telenor Connexionista. LTE-M toimii jo 4G-verkoissa ja on mukana 5G-standardeissa.
Selkeä suuntaus on, että esineiden internetin avulla yritykset haluavat siirtyä tuotteiden myynnistä palveluiden myymiseen uusilla liiketoimintamalleilla muun muassa tilauspohjaisesti.
”Merkitykseltään kasvava ja asiakkaille lisäarvoa tuova alue on ennakoiva huolto etävalvonnalla tai jopa etäanalytiikalla ja etäohjauksella, ”sanoo Mats Lundquist.
Vahva globaali asema
Mitattuna koolla ja volyymillä Telenor Connexion on yksi johtavista IoT-ratkaisujen toimittajista noin 13 miljoonalla verkkoon kytketyllä laitteella. Se on kolmen kärjessä Euroopassa ja kymmenen suurimman joukossa koko maailmassa yhdessä suurten teleoperaattoreiden kanssa.
”Meillä on erittäin vahva globaali asema, ja yksi syy siihen on palveluidemme maailmanlaajuinen kattavuus. Eri toimialoilla näemme, että yritykset pitävät IoT:tä keinona digitalisoida palveluitaan, ja niiden on voitava liittää tuotteensa ympäri maailmaa samalla tavalla. Ne vaativat myös, että kaupallinen ratkaisu tukee tuotteen koko elinkaarta, joka voi olla viisitoista vuotta”, Mats Lundquist sanoo.
Telenor Connexion kattaa noin 200 maata maailmassa, ja sillä on useampi kuin yksi verkkovierailukumppani jokaisessa maassa. Mats Lundquistin mukaan IoT:n suurin kasvu tapahtuu Aasian ja Tyynenmeren alueella, jossa hänen yrityksensä on hyvissä asemissa.
”Meille ja asiakkaillemme on tärkeää, että olemme osa teleoperaattoria ja että käytössämme on omia verkkoja. Telenorilla on 180 miljoonaa matkaviestinasiakasta, joille saamme hyvät verkkovierailuehdot sekä riittävän kapasiteetin ja laadukkaat yhteydet”, toimitusjohtaja Lundquist sanoo.
Tutustu DNA:n oppaaseen, josta saat konkreettisia neuvoja IoT-ratkaisuiden toteuttamiseen
LATAA MAKSUTON OPAS