Talouskasvun comeback perustuu osaamiseen

Talouskasvun comeback perustuu osaamiseen

Nokian valtakaudella Suomessa koulutettiin kymmeniä tuhansia tietoliikenneinsinöörejä. Jälkikäteen on arvosteltu yhteiskunnan liian suurta panostusta yksipuoliseen koulutukseen Nokian ehdoilla. Insinöörien työttömyys onkin tänä vuonna suurin sitten 90-luvun laman.

Osaamisen perusta Suomessa kuitenkin on, ja se mahdollistaa talouskasvun comebackin tekemisen.

Tulevaisuudessa yritykset ostavat yhä enemmän aineettomia digitaalisia palveluita, ja siinä mahdollisuutemme päästä maailmanmarkkinoille ovat hyvät.

Digitaalisissa palveluissa myytävä tuote yhä useammin muodostuu informaatiosta ja sen arvosta asiakkaalle. Arvokkain tieto edellyttää myös älykkäitä sensoreita ja elektronisia laitteita sekä niitä tukevia tietojärjestelmiä.

Vankka tietoliikenneosaaminen on täysin hyödynnettävissä muun muassa IoT:n alueella. Hyvä esimerkki on vaikkapa Econet, joka vie sensorit vesimittareihin, jolloin vedenkulutusta voidaan valvoa etänä.

Yhdistämällä tietoliikenneosaamiseen palveluiden innovoinnin, kehittämisen ja suunnittelun muotoilun keinoin on maailman valloitus täysin mahdollista. Asiakaskokemukseenkin on investoitava ja sen kehittämisessä viestintä- ja tietojärjestelmien integraatio on avainroolissa.

Vastuu asiakaskokemuksesta ei ole yksin insinöörillä, se on koko yrityksellä johdosta alkaen.

Kun ansaintalogiikka ja liiketoimintamallit mullistuvat ja asiakkaat maksavat digitaalisesta informaatiosta sen tuottaman arvon mukaan, tarvitaan myös luovia rahoitusratkaisuja sekä riskinottokykyisiä sijoittajia.

Niinpä ”Suomi saarelta” kannattaa rohkeasti suunnistaa palvelukonseptin kanssa sinne, missä suuret ongelmat odottavat uusia ja luovia ratkaisuja.

 

Tämä blogikirjoitus on julkaistu Kauppalehdessä 16.11.2016.

Avainsanat:

IoT Asiakaskokemus Innovaatio

Lue lisää uudesta työstä

Artikkeli
Pitkät ruskeat hiukset omaava nainen, jolla on tummansininen pilkullinen paita, hymyilee kädet ristissä ikkunan ääressä.
9/2025 DNA Yrityksille

Supattelua kahvipöydässä vai hedelmällistä yhteistyötä – vinkit monisukupolvisen työyhteisön johtamiseen

Artikkeli
9/2025 DNA Yrityksille

Tekoäly innostaa sosiaali- ja terveydenhuollon kehittäjiä: ”Jos tätä ei Suomessa saada tehtyä, niin missä sitten?”

Artikkeli
Viisi ihmistä seisoo ja hymyilee sisätiloissa DNA:n Yrittäjä-tapahtumassa, heidän takanaan kirkkaat neonkyltit.
9/2025 DNA Yrityksille

Uudenlainen uhkamaisema vaatii yrityksiltä uutta pelikirjaa – ”Puolustuksen täytyy ottaa samat menetelmät käyttöön kuin hyökkääjien”

Artikkeli
Siniseen pukuun ja silmälaseihin pukeutunut mies seisoo parvekkeella, taustalla kaupunkikuva.
9/2025 DNA Yrityksille

DNA:n suunnittelu- ja projektinjohtopalveluista vauhtia bisnekseen ja teknologiauudistuksiin

Artikkeli
Silmälasipäinen ja siniseen takkiin pukeutunut mies hymyilee seisoessaan vaaleaa betoniseinää vasten.
9/2025 DNA Yrityksille

Asiakaskokemuksen uusi aikakausi? Näin tekoäly muuttaa yritysten arkea

Teknologiatrendit 2025

Teknologian vuosi 2025 on lunastusten aikaa: tekoälylle asetetut odotukset alkavat konkretisoitua, siviili- ja puolustusteknologioiden käyttöulottuvuudet laajenevat ja yritysten kestävän kehityksen tavoitteita jalkautetaan käytäntöön.

Mitkä trendit tulevat vaikuttamaan merkittävästi tulevaisuuteemme niin arjessa kuin sen ulkopuolella?

 

Pysy digitalisaation vauhdissa.

Tilaa DNA Yrityksille -uutiskirje sähköpostiisi!

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.