Talouskasvun comeback perustuu osaamiseen

Nokian valtakaudella Suomessa koulutettiin kymmeniä tuhansia tietoliikenneinsinöörejä. Jälkikäteen on arvosteltu yhteiskunnan liian suurta panostusta yksipuoliseen koulutukseen Nokian ehdoilla. Insinöörien työttömyys onkin tänä vuonna suurin sitten 90-luvun laman.

Osaamisen perusta Suomessa kuitenkin on, ja se mahdollistaa talouskasvun comebackin tekemisen.

Tulevaisuudessa yritykset ostavat yhä enemmän aineettomia digitaalisia palveluita, ja siinä mahdollisuutemme päästä maailmanmarkkinoille ovat hyvät.

Digitaalisissa palveluissa myytävä tuote yhä useammin muodostuu informaatiosta ja sen arvosta asiakkaalle. Arvokkain tieto edellyttää myös älykkäitä sensoreita ja elektronisia laitteita sekä niitä tukevia tietojärjestelmiä.

Vankka tietoliikenneosaaminen on täysin hyödynnettävissä muun muassa IoT:n alueella. Hyvä esimerkki on vaikkapa Econet, joka vie sensorit vesimittareihin, jolloin vedenkulutusta voidaan valvoa etänä.

Yhdistämällä tietoliikenneosaamiseen palveluiden innovoinnin, kehittämisen ja suunnittelun muotoilun keinoin on maailman valloitus täysin mahdollista. Asiakaskokemukseenkin on investoitava ja sen kehittämisessä viestintä- ja tietojärjestelmien integraatio on avainroolissa.

Vastuu asiakaskokemuksesta ei ole yksin insinöörillä, se on koko yrityksellä johdosta alkaen.

Kun ansaintalogiikka ja liiketoimintamallit mullistuvat ja asiakkaat maksavat digitaalisesta informaatiosta sen tuottaman arvon mukaan, tarvitaan myös luovia rahoitusratkaisuja sekä riskinottokykyisiä sijoittajia.

Niinpä ”Suomi saarelta” kannattaa rohkeasti suunnistaa palvelukonseptin kanssa sinne, missä suuret ongelmat odottavat uusia ja luovia ratkaisuja.

 

Tämä blogikirjoitus on julkaistu Kauppalehdessä 16.11.2016.

Avainsanat:

IoT Asiakaskokemus Innovaatio
 

Lue lisää uudesta työstä

Kalastelu ja heikot kotipalomuurit nakertavat nyt tietoturvaa.
6/2022 DNA Business

Kalastelu ja heikot kotipalomuurit nakertavat nyt tietoturvaa

Kyberrikolliset manipuloivat vastaanottajaa mielellään pelolla.
6/2022 DNA Business

Kuinka helpottaa asiakaspalvelijan arkea, kun viestitulvaan tahtoo hukkua? DNA:n ratkaisu on Genesys

Genesys-pilvipalvelu helpottaa asiakaspalvelijoiden arkea, tehostaa työskentelyä ja helpottaa tasalaatuisen monikanavaisen asiakaspalvelun toteuttamista. Yhteydenottoihin vastaaminen onnistuu yhdessä kanavassa eikä asiakaspalvelu ole enää ohjelmien välillä poukkoilua.
6/2022 DNA Business

Kesällä voi taas keskittyä – mitä kaikkea johtajan tulisi tietää tekkimaailman menosta?

Johtajat ovat taas saaneet paahtaa täysillä koko kevään ja lähestyvä kesäloma lupailee hetken helpotusta.
6/2022 DNA Business

Tuhdisti teknologiaa – kesällä kerkeää pysähtymään uuden äärelle

Kesälukupaketista löydät katsauksen tärkeimpiin vinkkeihin ja teknologiarintaman uusiin tuuliin.

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.