Oli rauhallinen päivä keväällä 2019, ja olin aloittamassa hommiani tavalliseen tapaan, kun minulle ja muille DNA:laisille tuli tekstiviesti: Telenor aikoo ostaa DNA:n.
Minussa elävä paranoidi optimisti (kiitos, Risto Siilasmaa) alkoi kartoittaa mahdollisia tulevaisuuden skenaarioita. Enimmäkseen ne olivat positiivisia, mutta jonkin verran epävarmuutta hiipi puseroon pohtiessani synkimpiä vaihtoehtoja. Oliko kyseessä pakene tai taistele -tilanne vai olisiko pikemminkin syytä juhlia? Minulla oli aavistus, että oikea vastaus olisi jälkimmäinen.
Kun hiljattain ajoin töihin epätavallisen leutona tammikuun aamuna, yritin koota ajatuksiani tilanteesta ja siitä, miltä se tänä päivänä näyttää. Kohtalokkaasta tekstiviestistä on kulunut useita kuukausia, ja johtopäätökseni on yhä selkeämpi.
Näen, että suomalaisten yritysasiakkaiden näkökulmasta yrityskauppa on tuonut mukanaan paljon myönteistä kehitystä. Tässä muutama huomionarvoinen pointti:
- DNA on nyt osa Telenor Nordic -klusteria, jossa yhteistyön yksi päätavoite on B2B-liiketoiminnan kasvattaminen. Jo muutama kuukausi yrityskaupan jälkeen olemme lanseeranneet Nordic Connectin, joka on ensimmäinen askeleemme kohti kaikkialla Pohjoismaissa toimivien asiakkaiden parempaa palvelua. Palvelun avulla asiakas voi yhdistää Pohjoismaissa sijaitsevat toimipisteensä omaan suljettuun yritysverkkoon. Kokonaisuuden saa DNA:lta yhden luukun periaatteella. Kirsikkana kakun päällä on DNA:n toimitusjohtajan Jukka Leinosen nimitys koko Telenor Nordicin johtajaksi.
- Juuri ennen joululomia julkaistiin uutinen, että Gartner on tunnustanut Telenor-konsernin maailmanlaajuiseksi johtajaksi hallittujen IoT-yhteyspalvelujen toimittajana. Yrityskaupan ansiosta suomalainen asiakas saakin käyttöönsä huipputason IoT-teknologiaa. Telenor Connexion eli Telenor-ryhmän IoT-yksikkö on kunnialla palvellut nimekkäitä asiakkaita, kuten Volvoa, Scaniaa, Husqvarnaa, Hitachia ja Verisurea. Suomalaiset yritykset, joille esineiden internetin hyödyntäminen ja digitalisaatio ovat ajankohtaisia, saivat ensituntuman Connexionin tarjoomasta 21. tammikuuta järjestämässämme tapahtumassa, jossa toimitusjohtaja Mats Lundquist kertoi ajatuksistaan markkinoiden kehityksestä ja IoT:n ansaintamalleista.
- Tietoturvalla on keskeinen merkitys yritysmaailmassa, jota digitalisoitumisen trendit ravistelevat ja jossa suojattavan tiedon arvo kasvaa. Koska Telenor on aktiivinen jäsen Information Security Forumissa ja GSM Associationin petos- ja tietoturvaryhmässä, suomalaiset yritysasiakkaat voivat luottaa merkittävään tietoturvaosaamiseen, etenkin kun kyse on globaaleista verkoista.
Nämä synergiaedut ovat vain esimerkkejä Data Solutions- ja IoT-liiketoiminta-alueista. Listaa voisi jatkaa, mutta näistä pääsee jo jyvälle. Matka on vasta alkanut, mutta suhtaudumme vakavasti siihen, että tuotamme arvoa yritysasiakkaalle mahdollisimman pian. Tämän myötä kasvatamme myös osaamisen ja henkilöstön määrää tiimissämme. Jos mielessäsi on työpaikan vaihto, vieraile ihmeessä äskettäin avatulla B2B-rekrytointisivullamme.
Onko kaikki todella näin ihanaa? Jos tarpeeksi yrittää, ehkäpä yrityskaupasta voi joitakin huonoja puoliakin keksiä. Mielestäni suomalaisen B2B-asiakkaan näkökulmasta edut kuitenkin ylittävät merkittävästi mahdolliset haittapuolet. Ja sivuhuomiona: maksamme jatkossakin veroja Suomeen. Meidän kasvumme myötävaikuttaa Suomen kasvuun.
Haastattelimme Telenor Connexionin toimitusjohtajaa Mats Lundquistia onnistuneista IoT-strategioista. Lue artikkeli!