Yrityksen kansainvälistyminen näkyy niin
yrityksen sisäisessä kulttuurissa kuin teknisemmissäkin asioissa,
kuten verkkotarpeissa. Suomalainen suorasukainen viestintätapa saattaa
tuntua eteläeurooppalaisesta kollegasta tai yhteistyökumppanista
kylmältä ja epäkohteliaalta, kun taas pohjoismaalaisille itsestään
selvät tietoturva-asiat saattavat olla muille vieraita.
Kansainvälistyminen on koko yrityksen läpileikkaava prosessi, jossa
tulee huomioida kaikki aina työntekijöistä palvelun tai tuotteen
loppukäyttäjiin asti. Etätyön yleistyessä yrityksen on entistä
helpompi haalia riveihinsä tekijöitä mistä päin maailmaa tahansa,
jolloin on tärkeää määrittää esimerkiksi työkieli ja yhteiset
pelisäännöt sekä varmistaa turvalliset yhteydet toimipisteiden välillä.
Seuraavien kolmen vinkin avulla yrityksesi pystyy ottamaan seuraavan
askeleen kohti maailmanvalloitusta!
1. Muista viestiä pelisäännöt
Kansainvälistyvässä tai jo kansainvälistyneessä yrityksessä kannattaa
kiinnittää erityisesti huomiota yhteisten pelisääntöjen viestimiseen,
oli sitten kyse tietoturva-asioista tai työajoista. Suurimmalle osalle
voi olla itsestäänselvyys, ettei firman asioista tule keskustella
ulkopuolisten kanssa, mutta eri kulttuureissa tiedon jakamiseen
voidaan suhtautua eri tavalla. Samalla tavoin amerikkalaiselle
kollegalle voi tulla yllätyksenä, että Pohjoismaissa työpäivä ei veny
pitkälle iltaan, vaan suurimmilta osin työasiat hoidetaan kello 9–17
välisenä aikana.
Yrityksen kulttuurista, tavoista ja säännöistä kannattaakin koota
tietopankki, joka sisältää vinkkejä ja ohjeita työntekijöille.
Tietopankkiin kannattaa ainakin kirjata ohjeet etätöiden tekoon ja
sairastumisen varalle, eri osa-alueiden vastuut ja vastuuhenkilöt,
samoin tietoturvaohjeet sekä tiedot yrityksen käyttämistä, työntekoa
tukevista ohjelmista ja apeista.
2. Tutustu uuteen markkinaan huolellisesti
Kun kansainvälistyminen siirtyy seuraavalle tasolle, eli tuotteen tai
palvelun viemiseen ulkomaille, on ensimmäisenä syytä tutustua uuteen
markkina-alueeseen huolellisesti. Erityisen tärkeää on selvittää uuden
markkinan erityispiirteet sekä se, millä kielellä alueella viestitään.
Ensimmäisten konkreettisten askelten joukossa on oikeiden kontaktien
ja kumppaneiden löytäminen kohdemarkkinan sisältä. Yhtä tärkeää on
myös valita toimintamalli sekä rakentaa strategia laajentumiselle.
3. Turvalliset yhteydet toimipisteeltä toiseen
On yritykselläsi sitten työntekijöitä tai toimipisteitä Suomen
ulkopuolella, tietoturvan kannalta on äärimmäisen tärkeää taata
turvallinen verkkoyhteys. Usein suomalaisyritykset aloittavat
kansainvälistymisen muista Pohjoismaista ja DNA tarjoaakin tähän
avuksi Nordic Connect -palvelun. Palvelu yhdistää maantieteellisesti
erillään olevat yrityksen toimipisteiden lähiverkot Pohjoismaissa
(Suomi, Ruotsi, Norja ja Tanska) yhtenäiseksi suljetuksi,
tietoturvalliseksi yritysverkoksi niin kiinteästi kuin langattomasti.
Myös yhteydet Baltiaan ovat järjestettävissä.
Yritysten verkkotarpeet voivat vaihdella laajasti, mutta
vaativimmatkin asiakasverkkototeutukset onnistuvat monipuolisilla
lisä- ja liitännäispalveluilla. Nordic Connectin avulla myös kaikki
eri lähiverkkojen palvelut ovat käytettävissä kaikissa yrityksen toimipisteissä.
Lue
lisää siitä, kuinka yhdistät yrityksesi toimipisteet kiinteästi
tai langattomasti.
Lataa opas: Näin
yrityksesi kansainvälistyy