Blogit

Kiinteiden työasemien aika on ohi - tältä näyttää mobiili työ

Laiturin nokasta videopuheluun osallistuva etätyöläinen tuntuu olevan joustavan, modernin työn arkkityyppi. Työ ja yksityiselämä limittyvät juuri sopivalla tavalla jokaisen työntekijän tarpeeseen, kun teknologia mahdollistaa työskentelyn mistä ja milloin tahansa. 

Mobiiliteknologia kuitenkin muovaa tapaamme tehdä töitä myös työpaikoillamme, kun emme ole enää sidottuina tiettyyn laitteeseen, aikaan tai paikkaan. Tämä pätee luonnollisesti myös asiakkaisiin ja yhteistyökumppaneihin, jotka odottavat reagointia toimistoaikojen ulkopuolella ja erilaisilla alustoilla. DNA:n Digitaaliset elämäntavat -tutkimuksen mukaan jopa 79 % vastaajista kertoo esimerkiksi hyödyntäneensä chat-asiakaspalvelua kahden viime vuoden aikana.

Liiketoiminnan kannalta oleelliset sovellukset ovat siirtyneet verkkoon myös muilta osin. Työolobarometrin (2018) mukaan jopa 60 prosenttia työntekijöistä hyödynsi työssään erilaisia sovelluksia, pikaviestimiä ja sähköisiä työtiloja yhteistyön tukena. 

Yhteisiin tiedostoihin ja sovelluksiin olisi hyvä päästä käsiksi myös silloin, kun työntekijä on työmatkalla, etäpäivällä tai muuten toimiston ulottumattomissa. Kaukana ovat ajat, jolloin olimme tietyn sisäverkkoon kiinnitetyn työaseman vankeina. 

”Monille yrityksille etäkokoukset asiakkaiden kanssa tai eri toimipisteiden välillä säästävät lukuisilta kilometreiltä tien päällä. Toisinaan työntekijä voi työskennellä täysin asiakkaan tiloissa siinä missä toinen painaa hommia omalla toimistolla. Molempien on kuitenkin päästävä helposti ja turvallisesti käsiksi yhteisiin tiedostoihin sijainnista tai laitteesta riippumatta”, DNA:n myyntijohtaja Harry Sjögren kertoo. 

Mobiililaitteiden yleistyminen ja kapasiteetin kasvu ovat lisänneet esimerkiksi puhelimella hoidettavien työtehtävien määrää. Kun työntekijä voi käyttää hyödyksi vaikkapa bussissa tai junassa kuluvaa aikaa sähköposteihin ja pikaviesteihin reagoiden, voi toimistolta livahtaa hyvillä mielin kotiin ajoissa. Asiakastietojen päivittäminenkin CRM-järjestelmään sujuu huomattavasti helpommin, kun myyjä voi tehdä sen mobiililaitteella välittömästi lähtiessään asiakkaan toimistolta. 

“Eihän siinä ole mitään järkeä, että moderneja sähköisiä työkaluja hyödynnettäisiin vanhanaikaisesti vain sillä sisäverkkoon kiinnitetyllä työasemalla, kun esimerkiksi pikaviestiin voi vastata ihan koska tahansa omalla puhelimellaan”, Sjögren naurahtaa. 

Mobiiliteknologia tuo uusia tapoja tehdä työtä

Meistä jokainen on ollut tilanteessa, jossa vaatemyyjä sujahtaa takahuoneen tietokoneelle etsimään tuoreinta varastosaldoa järjestelmien uumenista, vaikka pieni hoppukin jo olisi. Oikeilla työkaluilla tämänkin voisi hoitaa suoraan asiakaspalvelutilanteessa myyjän puhelimesta tai tabletista käsin, jolloin reaaliaikainen tieto olisi aina käden ulottuvilla juuri silloin, kun sitä tarvitsee. 

Huoltomies puolestaan voi ottaa hankalassa tapauksessa videoyhteyden erikoisasiantuntijaan tai taustatiimiin, ja ratkoa ongelman yhdessä kerralla kuntoon ilman turhia uusintakäyntejä. Kun henkilöstö voi keskittyä omaan osaamisalaansa reissaamisen sijaan, sujuu työ tehokkaammin ja mielekkäämmin. 

Työtä tehdään yhä useammin täysin mobiililaitteilla. Esimerkiksi kampaamoyrittäjä voi ottaa maksuja mobiilisovelluksella tai mobiilimaksupäätteellä, joka yhdistetään mobiililaitteeseen tai SIM-kortilla suoraan mobiiliverkkoon. Kuitit siirtyvät kätevästi kirjanpitoon omalta puhelimelta ja ajanvarausten tilanteenkin voi tarkistaa mobiililaitteen sovelluksella. 

Toimisto- ja liiketoimintasovellusten lisäksi mobiili työ voi siis hyvinkin pitää sisällään täysin uusia tapoja toteuttaa työtehtäviä, tai luoda jopa täysin uudenlaisia tehtäviä teknologian kehittyessä. 

“Minusta tärkeintä olisikin nyt pohtia, että miten omassa organisaatiossa voitaisiin ottaa tehot ja kilpailuedut irti joustavasta työstä – ja laittaa hihat heilumaan”, Sjögren kehottaa.

Lue lisää aiheesta: miten 5G muuttaa mobiilityötä

Avainsanat:

5G Mobiili Muuttuva työ

Lue lisää uudesta työstä

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Tee asiakaspalvelusta yrityksesi kruununjalokivi – Ota käyttöön tekoälyvalmis monikanavainen asiakaspalveluratkaisu

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Hiekka-akku on tämän hetken puhuttavin innovaatio – Polar Night Energyllä on kunnianhimoiset kasvutavoitteet

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Mullista yrityksesi asiakaspalvelu tekoälyn voimalla – asiakaspoistuma pienenee, myynti kasvaa ja työntekijäkokemus paranee

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Asiakkaan tukena joka käänteessä – DNA:laiset syttyvät asiakaskohtaamisista ja kokevat työnsä merkitykselliseksi

Miltä näyttää teknologian vuosi 2024?

Uljaan uuden huomisen onnennumero on 14 – nimittäin niin monta nousevaa teknologiatrendiä esitellään DNA:n vuoden 2024 teknologiatrendiraportissa! Lue valppaasti, sillä monet näistä trendeistä tulevat jättämään jälkensä historiaan.

 

Pysy digitalisaation vauhdissa.

Tilaa DNA Yrityksille -uutiskirje sähköpostiisi!

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.