Blogit

Digiratkaisut etenivät: Paremmin ei olisi voinut mennä

Suomalaisyritysten digihaasteita selättämään käynnistetyssä #iotnextlevel –kisassa valittiin syksyllä pilottivaiheeseen etenevät ratkaisuehdotukset. Odotukset ovat nyt korkealla.

#iotnextlevel on DNA:n mahdollistama kilpailu, jossa Finnsementti, Martela ja Snellman Pro hakevat asiantuntijatiimien avulla ratkaisuja digihaasteisiinsa: miten saada sementtitehdas pyörimään ilman turhia seisokkeja, kuinka luoda työhyvinvointia ja tuottavuutta lisääviä työympäristöjä ja miten vähentää ruokahävikkiä kustannussäästöjä luovalla tavalla.

Haasteiden ratkaisemiseksi käynnistettiin avoin kilpailu, joka huipentui kesäkuun alussa. Tuolloin saatiin päätökseen viimeinen kolmesta hackathonista, joissa jokainen yritys seuloi lukuisten kilpailuehdotusten joukosta parhaat.

”Vaikka olimme asettaneet riman korkealle, kaikki meni silti paremmin kuin odotimme”, hehkuttaa Martelan Offering Director Panu Muhonen.

Ruokahalulla on taipumus kasvaa, joten odotukset elokuussa alkavan pilottivaiheen suhteen ovat kovat.

Tuloksia vanhaa ja uutta dataa yhdistäen ja analysoiden

Martela on jo jonkin aikaa tarjonnut asiakkailleen teollista internetiä hyödyntäviä erillisratkaisuja. Kisan voittajahankkeen käynnistyessä saadaan olemassa olevat datalähteet yhdistettyä ja luotua niiden rinnalle uusia. Ratkaisun avain on kuitenkin tiedon analytiikassa.

”Tärkein fokus on ihmisen kokemus, ihmisen reaktio, tilaan liittyvä fiilis: koetko, että tämä tila palvelee tarkoitustaan, ja että siitä on hyötyä itsellesi. Kerätyn datan perusteella voimme luoda perusteltuja, toimivia ratkaisuja asiakkaillemme”, kuvailee Muhonen Martelan haasteen ratkaisijaksi valittua teknologiayritys Perfektion ehdotusta.

”Oli upeaa seurata ratkaisijatiimien työskentelyä. Parhaat ratkaisut syntyivät, kun tiimit etenivät avoimin silmin ja korvin asiakkaan tarpeita kuunnellen. Esimerkiksi Perfektio teki ratkaisuunsa suuria periaatteellisia muutoksia vielä ensimmäisen hackathon-päivän iltana”, Muhonen toteaa.

Digihaasteet samankaltaisia toimialasta riippumatta

Vaikka osallistujayritykset vaikuttavat eri toimialoilla, on niiden haasteissa ja ratkaisuissa paljon samoja piirteitä. Yhteistä useissa ehdotuksissa oli jo olemassa olevan datan hyödyntäminen, uusien mittapisteiden luominen, ja näin syntyvän kokonaisuuden fiksu analysointi.

Finnsementillä on Paraisilla sijaitsevassa satavuotiaassa tehtaassaan jo yli tuhat dataa tuottavaa mittapistettä. Kisassa voittoon kivunneen, turkulaisen analytiikkaosaaja Fideran ehdotuksen myötä mittapisteitä lisätään, ja osa tällä hetkellä manuaaliseen mittaukseen perustuvista pisteistä automatisoidaan. Näin kumuloituvasta datasta voidaan ennustaa todennäköiset laiterikot jo ennakkoon.

Snellman Pro puolestaan haastoi kehittämään ammattikeittiöille kustannussäästöjä tuovaa ja ruokahävikkiä vähentävää ratkaisua. Myös tämän haasteen voitti Fidera, työtehoa ja hävikkiä mittaavaa dataa analysoivan kokonaisratkaisunsa voimin.

Kaikkien yritysten haasteita ratkottiin yhdessä DNA:n, Industryhackin ja kilpailuehdotusten perusteella valittujen ratkaisijatiimien kanssa. Muhonen kuvaa prosessia silmiä avaavaksi.

”Kisa kannusti meitä syventymään ja perehtymään asioihin. Omien keskeisten päättäjien ja vaikuttajien kanssa käytyjen keskusteluiden myötä ajatukset teollisen internetin mahdollisuuksista alkoivat jäsentyä, ja nyt olemme nyt valmiimpia kulkemaan eteenpäin ja tekemään investointipäätöksiä. Tämä tulee varmasti kantamaan pidemmällä tähtäimellä hedelmää.”, summaa Muhonen.

”Samanlaisia ajatuksia heräsi varmasti myös Snellman Prolla ja Finnsementillä.”

 

Lue lisää #iotnextlevel-kisasta osoitteesta dna.fi/iotnextlevel.

Avainsanat:

Digitalisaatio IoT

Lue lisää uudesta työstä

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Tee asiakaspalvelusta yrityksesi kruununjalokivi – Ota käyttöön tekoälyvalmis monikanavainen asiakaspalveluratkaisu

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Hiekka-akku on tämän hetken puhuttavin innovaatio – Polar Night Energyllä on kunnianhimoiset kasvutavoitteet

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Mullista yrityksesi asiakaspalvelu tekoälyn voimalla – asiakaspoistuma pienenee, myynti kasvaa ja työntekijäkokemus paranee

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Asiakkaan tukena joka käänteessä – DNA:laiset syttyvät asiakaskohtaamisista ja kokevat työnsä merkitykselliseksi

Miltä näyttää teknologian vuosi 2024?

Uljaan uuden huomisen onnennumero on 14 – nimittäin niin monta nousevaa teknologiatrendiä esitellään DNA:n vuoden 2024 teknologiatrendiraportissa! Lue valppaasti, sillä monet näistä trendeistä tulevat jättämään jälkensä historiaan.

 

Pysy digitalisaation vauhdissa.

Tilaa DNA Yrityksille -uutiskirje sähköpostiisi!

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.