Digiaika vaatii johtajalta uudenlaista otetta

Digiaika vaatii johtajalta uudenlaista otetta

"Johtajien on oltava entistä parempia ihmisjohtajia, sillä työntekijöiden osaaminen on entistä ratkaisevampi tekijä yrityksen menestykselle. Heitä on osattava motivoida oikealla johtamisella ja kannustimilla."

Annika Steiber

Digiajan johtaja mahdollistaa innovatiivisuuden, kun keskittyy asioiden sijasta ihmisiin, sanoo Googlen yrityskulttuurista kirjan kirjoittanut tutkija Annika Steiber.

Digitalisaatio mullistaa yritysten liiketoimintamalleja ja vaatii myös johtamiselta uudenlaista otetta. Tätä mieltä on ruotsalainen tutkija Annika Steiber, joka on perehtynyt innovatiivisten yritysten johtamismalleihin.

Lähtökohta on, että sitoutunut ja motivoitunut henkilöstö on yrityksen arvokkain voimavara.

”Johtajien on kehityttävä ihmisjohtajina, sillä työhönsä sitoutuneet ja motivoituneet työntekijät ovat entistäkin ratkaisevampi tekijä yrityksen menestykselle. Heitä on osattava motivoida oikealla johtamisella ja kannustimilla”, Steiber korostaa.

Tulevaisuudessa johtamisessa korostuu vuorovaikutteisuuden ja empatian tarve. Esimies näyttää suuntaa, mutta on hänen on myös ymmärrettävä työntekijöiden erilaisia tarpeita ja annettava heille mahdollisuus onnistua työtehtävissään.

Vuosi Googlessa avasi silmät

Erityisen hyvin Steiber tuntee hakukoneyhtiö Googlen. Hän sai pari vuotta sitten ainutlaatuisen tilaisuuden seurata vuoden ajan yrityksen sisältä, kuinka innovaatioihin kannustavat johtamismallit ja yrityskulttuuri purevat käytännössä. Kokemukset on kerätty Steiberin kirjoittamaan kirjaan Googlemodellen, jonka Ruotsin innovaatiotoimisto Vinnova julkaisi vuonna 2014.

Steiberin mielestä yksi Googlen oivalluksista on, että uusien asioiden kehittämistä ei voi jättää yksin tutkimus- tai tuotekehitysosastolle. Innovointi kuuluu yhtä lailla yrityksen hallitukselle, johdolle kuin koko henkilöstölle. Innovoinnin vauhdittamiseksi ja byrokratian vähentämiseksi Googlen organisaatio on karsittu mahdollisimman ohueksi. Vastuuta on pyritty siirtämään mahdollisimman paljon tiimeille.

”Jos yritys aikoo menestyä, päätäntävaltaa pitää pystyä viemään organisaatiossa alaspäin niin, jotta henkilöstö voi todella tehdä asioita, ei pelkästään ideoida.”

Kankeus jarruttaa innovaatioita

Steiber sanoo, että jatkuva innovointi ja uudistuminen ovat ratkaisevan tärkeitä kaikille yrityksille, jos ne aikovat menestyä pitkällä aikavälillä. Hänen havaintojensa mukaan monien suurten yritysten kankea organisaatiorakenne ei anna riittävästi mahdollisuuksia innovointiin.

”Yrityksen organisaation pitää olla erittäin dynaaminen, jotta se pysyy mukana entisestään nopeutuvassa muutoksessa. Menestyminen edellyttää, että yritys muuttuu yhtä nopeasti kuin sen toimintaympäristö.”

Steiber korostaa, että muutostarpeet ulottuvat kaikkialle yrityksen strategiasta budjetointiin ja johtamisesta organisaatiorakenteisiin. Apua innovointiin voivat tuoda niin sanotut sisäiset startupit, joita suuret yhtiöt nyt perustavat. Tämä on Steiberin mielestä hyvä asia.
”Ydinbisneksen rinnalla yrityksillä pitää olla toimintoja, joiden kehittämillä innovaatioilla ja uusilla liiketoimintamalleilla haetaan kasvua uusista liiketoiminnoista ja alueista.”

Steiberin mukaan yritykset voivat vauhdittaa innovaatioita myös tekemällä entistä tiiviimpää yhteistyötä kumppanien kanssa.

”Kaikkea ei tarvitse tehdä yrityksen sisällä. Taitavat yritykset rakentavat ympärilleen yhteistyökumppanien verkoston, jossa tehdyistä innovaatioista kaikki hyötyvät. Tämä edellyttää avoimia toimintamalleja puolin ja toisin.”

Annika Steiber kertoo, millaisia taitoja digiajassa menestyminen edellyttää yksittäiseltä työntekijältä? Katso video alta.  

 

Avainsanat:

Digitalisaatio Muuttuva työ Johtaminen

Lue lisää uudesta työstä

Artikkeli
Siniseen pukuun ja silmälaseihin pukeutunut kalju mies seisoo hymyillen sisätiloissa modernin rakennuksen lasikaiteen vieressä.
9/2025 DNA Yrityksille

DNA:n vahvat pohjoismaiset hartiat takaavat sujuvat digipalvelut läpi Pohjolan

Artikkeli
Lähikuva henkilöstä, joka valitsee numeroita mustalla matkapuhelimen näppäimistöllä.
9/2025 DNA Yrityksille

83377788833 – Vieläkö muistat, miten Nokian puhelimella näpyteltiin viestejä?

Artikkeli
9/2025 DNA Yrityksille

Vähittäiskaupan kilpailu kovenee – näillä keinoin liiketoimintasi menestyy myös tulevaisuudessa

Artikkeli
Pitkät ruskeat hiukset omaava nainen, jolla on tummansininen pilkullinen paita, hymyilee kädet ristissä ikkunan ääressä.
9/2025 DNA Yrityksille

Supattelua kahvipöydässä vai hedelmällistä yhteistyötä – vinkit monisukupolvisen työyhteisön johtamiseen

Artikkeli
9/2025 DNA Yrityksille

Tekoäly innostaa sosiaali- ja terveydenhuollon kehittäjiä: ”Jos tätä ei Suomessa saada tehtyä, niin missä sitten?”

Teknologiatrendit 2025

Teknologian vuosi 2025 on lunastusten aikaa: tekoälylle asetetut odotukset alkavat konkretisoitua, siviili- ja puolustusteknologioiden käyttöulottuvuudet laajenevat ja yritysten kestävän kehityksen tavoitteita jalkautetaan käytäntöön.

Mitkä trendit tulevat vaikuttamaan merkittävästi tulevaisuuteemme niin arjessa kuin sen ulkopuolella?

 

Pysy digitalisaation vauhdissa.

Tilaa DNA Yrityksille -uutiskirje sähköpostiisi!

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.