Blogit

Alustatalouden neljäs aalto mullistaa liiketoiminnan

Digitaalinen alustatalous on viime vuosina ravistellut aloja toisensa jälkeen. Professori Timo Seppälän mukaan alustataloudessa on alkanut neljäs vaihe, joka saattaa tuoda mullistukset yhä arkisempiin asioihin. Tämä luo uusia mahdollisuuksia myös suomalaisille yrityksille.

Digitaalisilla alustoilla on valtava voima, kuten Airbnb:n, Facebookin, Uberin ja Alibaban tapaiset alustat ovat osoittaneet. Edessä on kuitenkin vielä suurempia muutoksia, arvioi ETLAn johtava tutkija Timo Seppälä. Hän toimii myös työelämäprofessorina Aalto-yliopistossa.

Seppälä katsoo, että alustataloudessa on alkanut neljäs vaihe. Ensimmäinen aalto liittyi lähinnä tuoteperheisiin, ja toisessa vaiheessa luotiin varhaisia digitaalisia alustoja, kuten asiakasportaaleja. Nykyiset kolmannen vaiheen digitaaliset alustat pääsivät vauhtiin älypuhelinten ja mobiili-internetin vallankumouksen myötä. Kehitys ei kuitenkaan ole pysähtynyt.

Alustatalouden neljännessä vaiheessa rakennetaan uudentyyppisiä yhteistoiminnallisia alustoja. "Tämä on alkanut jo näkyä esimerkiksi pankki- ja finanssialalla sekä myös terveydenhuollossa", sanoo Seppälä.

Hän kertoo, että Suomessa kehitetään esimerkiksi asunto-osakkeiden digitaalista DIAS-kaupankäyntialustaa, joka on syntynyt pankkien, viranomaisten, rakennuttajien ja kiinteistönvälitysyhtiöiden yhteistyönä. Tällaiset yhteistoiminnalliset palvelut ovat kuitenkin vasta alkusoittoa muutokselle.

Uudet alustat voivat mullistaa kokonaisia aloja

Seppälä kertoo, että suurimpia syitä alustatalouden leviämiseen on ollut asiakastarpeiden pirstaloituminen. Yritykset eivät pysty hoitamaan kaikkia tarpeita yksin, ja siksi tarvitaan yhteistoimintaa sekä yhteisiä alustoja ja markkinapaikkoja.

"Esimerkiksi ruokakaupassa kulutus fragmentoituu. Ihmisten ruokavaliot alkavat olla aika rajoittuneita", Seppälä muistuttaa. Valmistajat reagoivat tähän laajentamalla tuotevalikoimaa, mutta kauppojen hyllytila alkaa yksinkertaisesti loppua.

"Jos halutaan myydä uusia tuotteita, täytyy luoda uusia kanavia, joilla kuluttaja voidaan tavoittaa. Tämä alkaa olla pakon sanelema asia", Seppälä sanoo. Ruoan tuottajat voisivat esimerkiksi perustaa yhteisiä digitaalisia kauppapaikkoja tuotteiden myyntiä ja toimituksia varten.

Sama kehitys voi muuttaa lukuisten alojen toimintaa. "Lääketeollisuudessa ollaan matkalla kohti dna-pohjaisia lääkkeitä. Hoito fragmentoituu sen mukaan, millaisia olemme", Seppälä muistuttaa. Tällaisia uudentyyppisiä tarpeita voidaan usein ratkoa digitaalisilla alustoilla.

"En tiedä kuinka kauan yritykset jaksavat katsoa sitä, että joku toinen rajoittaa päätöksillään myyntiä loppuasiakkaille. Alustatalous antaa keinot ohittaa tällaiset pullonkaulat ja myydä tuotteita ja palveluja suoraan kuluttajille", Seppälä kiteyttää.

Verkkojen kehityksellä tärkeä rooli alustataloudessa

Alustatalous perustuu yhä enemmän digitaalisiin mobiiliverkkoihin. Seppälä muistuttaa, että nykyisten alustapalvelujen menestyksen perustaa luotiin esimerkiksi rajattomilla datapaketeilla, joita kehitettiin Yhdysvalloissa ensimmäistä iPhonea varten.

Lähivuosina edessä on uusi tekninen murros, kun huippunopeat ja matalaviiveiset 5G-verkot yleistyvät. Niiden odotetaan synnyttävän uudenlaisia alustapalveluja, jotka mahdollistavat 5G-teknologian kehittyessä vaikkapa autonomisesti ajavien autojen keskinäistä viestintää. Suomi on 5G-tekniikan edelläkävijä, mikä avaa täällä toimiville yrityksille uudenlaisia mahdollisuuksia.

Seppälä uskoo, että suomalaisilla yrityksillä on hyvät mahdollisuudet luoda jopa globaaleja alustoja. Hän muistuttaa, että suurimmatkin nykyiset alustat ovat aloittaneet toimintansa yleensä pieninä paikallisina palveluina. Suomessa esimerkiksi ravintolaruoan Wolt-markkina-alusta on jo laajentunut eri puolille Eurooppaa.

Uudenlaisten ratkaisujen kehittäminen vaatii kuitenkin uskallusta. "Johdon on vaikea tehdä päätöksiä, jotka muuttavat radikaalisti yrityksen liiketoimintatapaa ja ansaintalogiikkaa. Kun mietitään esimerkiksi oman liiketoiminnan datan avaamista muille, ne ovat isoja ja vaikeita päätöksiä", Seppälä toteaa.

Hän kannustaa yrityksiä kuitenkin pohtimaan alustatalouden mahdollisuuksia avoimin mielin. "Ajattelussa on usein liikaa ajauduttu siihen, että kaikki pitää tehdä itse. On hyvä miettiä, voitaisiinko jotain asioita tehdä yhdessä", Seppälä sanoo. Pohdinta voi johtaa aivan uudenlaisten yhteistoiminallisempien digitaalisten alustojen syntyyn.

Lue lisää: Suomalainen alustatalous kukoistaa – esittelyssä 7 kiinnostavinta palvelua

Kuva: Matti Sulanto

Avainsanat:

Digitalisaatio Muuttuva työ Innovaatio

Lue lisää uudesta työstä

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Tee asiakaspalvelusta yrityksesi kruununjalokivi – Ota käyttöön tekoälyvalmis monikanavainen asiakaspalveluratkaisu

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Hiekka-akku on tämän hetken puhuttavin innovaatio – Polar Night Energyllä on kunnianhimoiset kasvutavoitteet

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Mullista yrityksesi asiakaspalvelu tekoälyn voimalla – asiakaspoistuma pienenee, myynti kasvaa ja työntekijäkokemus paranee

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Asiakkaan tukena joka käänteessä – DNA:laiset syttyvät asiakaskohtaamisista ja kokevat työnsä merkitykselliseksi

Miltä näyttää teknologian vuosi 2024?

Uljaan uuden huomisen onnennumero on 14 – nimittäin niin monta nousevaa teknologiatrendiä esitellään DNA:n vuoden 2024 teknologiatrendiraportissa! Lue valppaasti, sillä monet näistä trendeistä tulevat jättämään jälkensä historiaan.

 

Pysy digitalisaation vauhdissa.

Tilaa DNA Yrityksille -uutiskirje sähköpostiisi!

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.