Blogit

Asiakasdata on asiakkaan, ole luottamuksen arvoinen

Saa nähdä, jääkö maaliskuu 2018 historiaan kuukautena, jolloin kansanjoukot hylkäsivät rakastamansa sosiaalisen median palvelun Facebookin. WhatsAppin perustaja Brian Acton julkaisi tweetissään ohjeen #deleteFacebook sen jälkeen, kun mediakohu Facebookin ja Cambridge Analytican toimista lähti leviämään globaalisti. Jopa 50 miljoonan Facebook-käyttäjän tietoja oli käytetty Trumpin vaalikampanjan masinoinnissa ilman loppukäyttäjän lupaa.

Facebook-skandaali on antanut kasvot sille, mitä asiakasdatan avulla palveluja kehittävät yritykset ovat pelänneet: mitä, jos joku iso toimija käyttää asiakasdataa vääriin tarkoituksiin tai ei valvo kolmannen osapuolen toimia datan hyödyntämisessä. Pahimmillaan tällainen kohu vie asiakkaiden luottamuksen myös niiltä yrityksiltä, jotka hoitavat asiansa vastuullisesti.

Mark Zuckerberg julkaisi anteeksipyyntönsä muutaman päivän kuluttua mediakohun alkamisesta. Vapaa suomennos hänen pahoittelustaan: ”Facebookilla on vastuu suojelle käyttäjiensä tietoja, jos emme siihen pysty, emme ole luottamuksenne arvoisia”.

Seuraan Facebookin ympärillä vellovaa keskustelua suurella mielenkiinnolla. Myös me DNA:lla kehitämme palveluitamme vastuullisen datankäytön periaatteilla. Kun kehittää palveluita asiakasdatan avulla, on oltava sen arvoinen. Eikä riitä, että oma yritys on vastuullinen, vaan sama vaatimus kohdistuu myös joka ikiseen yhteistyökumppaniin.

Euroopan laajuinen tietosuoja-asetus (GDPR) tulee voimaan parin kuukauden päästä toukokuun 25. päivä. GDPR lisää käyttäjien tietosuojaan liittyviä oikeuksia ja lisää varmuutta siitä, että eri palveluihin tallennetuista tiedoista huolehditaan luottamuksellisesti ja tietoturvalle on asetettu tarkat vaatimukset.

Meillä pohjolassa asia on ollut agendalla jo vuosia, ja tähän perustuen yritykset ovat tarkentaneet toimintatapojaan asiakasdatan keräämiseen sekä hyödyntämiseen liittyen. Uuden asetuksen ydin on nimenomaan luoda tasavertaiset ja läpinäkyvät pelisäännöt asiakkaan datan käsittelyyn. On kyseessä sitten amerikkalainen pörssiyhtiö kuten Facebook tai eurooppalainen yritys. Sama tietosuoja-asetus koskettaa ihan kaikkia.

Avainsanat:

some tietoturva uusi työ Vastuullisuutta ja huolenpitoa

Tuoreimmat artikkelit ja blogit

Blogi
2/2024 Mikko Valtonen

Näin lomailet huoletta - 10 vinkkiä huolettomaan ulkomaanreissuun

Blogi
1/2024 Jussi Tolvanen

Älylaitteet opettavat, mutta myös tuovat haasteita oppimiseen

1/2024 Artikkelien toimitus

Näin saat puhelimen kestämään paremmin pakkasta – 5 niksiä

12/2023 Samu Malmelin

Nopea tarkistuslista hyvään tietoturvaan