Väittely somessa epäonnistuu aina – kolme kärkevää syytä

Kukaan ei ole koskaan muuttanut vahvaa mielipidettään sosiaalisessa mediassa käydyn keskustelun seurauksena.

No, tämä tuskin pitää paikkaansa, mutta sosiaalisessa mediassa mielipiteen on oltava kärkevä, jos sille haluaa huomiota. Selkeästä viestistä jää parempi muistijälki. Kärkevä viesti saa huudahtamaan ”juuri noin!” tai ”mitä p*skaa?”, vastaanottajasta riippuen. ”Hmm, jännä” pureutuu reaktiona harvemmin mieleen. Kärkevä mielipide jaetaan useammin eteenpäin – nykyään entistä useammin, jopa ilman omaa kommenttia.

Kärjistän some-argumentoinnin ongelmat kolmeen kohtaan, koska näin se jää paremmin mieleen.

1. Kärjistäminen on sisäänkirjoitettu normi

Yksinkertaista, kärjistä, väitä, oikaise mutkia, älä pehmennä, puhu suoraan, väritä tarvittaessa. Kun keskimääräinen käyttäjä pyyhkii päivässä liki 100 metriä some-feediä silmiensä editse, on kärkevä, yksinkertainen viesti yksi harvoista tavoista kiinnittää huomio.

Sosiaalisen median kanavat ovat pääosin lähtöisin Yhdysvalloista – maasta, jossa vastakkainasettelusta on tehty taidetta. Demokraatit vs. republikaanit, kaupungit vs. maaseutu, köyhät vs. rikkaat, Apple vs. Samsung, joukkue vs. toinen – kaava on selvä. On tärkeää tietää, mitä kannattaa itse. Ei siis ihme, että myös some-kanavat kannustavat tähän. Selkeästä mielipiteestä on yksinkertaisempi ”tykätä” tai olla ”vihainen” kuin monisyisestä pohdinnasta.

2. Yleisö pilaa argumentoinnin

Olette kokoontuneet isona ryhmänä tekemään päätöstä. Päätös syntyy, mutta kukaan ei ole tyytyväinen. Kaikki ovat kuitenkin hiljaa, koska päätös syntyi yhdessä. Kukaan ei oikeastaan tiedä, että miten. Tuttua?

Somessa et väittele yksin, vaan keskustelua seuraa aina yleisö. Aktiivinen yleisö, joka tarjoaa tulitukea sinulle tai vastaväittelijällesi ja käy reagoimassa kommentteihin. Yleisö, joka haukkuu väärät mielipiteet tai kaivaa sopivaa dataa omansa tueksi.

Yleisön vuoksi mielipiteet eivät ole yksilöiden omia, vaan ison joukon yhdessä toteamia. Siksi väittelyn aloittaja ei voi muuttaa mielipidettään; se olisi julkinen arvovaltatappio.

3. Kun toista ei näe, häntä on vaikeampi kuunnella ja ymmärtää

Somessa ei jaeta puheenvuoroja. Siellä ei katsota kasvoja, kuunnella vivahteita tai havaita hienovaraisia vitsejä. Ironiantaju katoaa, kun asia esitetään kirjoitettuna.

Jos julkisessa väittelyssä laittaisi vastapuheenvuoron ajaksi sormet korviin ja kävelisi pois paikalta tai huutelisi omia näkemyksiään toisen päälle, nolaisi itsensä. Somessa toiminta on kuitenkin arkea. Väärät kommentit voi jättää huomiotta, oman asian saarnaamista jatkaa muista huolimatta ja poistua milloin vain paikalta.

Onko tolkun sometus mahdollista?

Algoritmi tarjoaa ihmiselle sitä, mitä tämä käyttäytymisensä perusteella haluaa. Lopulta polarisoituminen johtaa omaan taipumattomuuteen ja vastapuolen ymmärtämättömyyteen. Huudetaan, pauhataan, toistetaan samoja virheitä.

Me emme ole taipuvaisia haastamaan itseämme vapaaehtoisesti. Someen mennään rentoutumaan (spoiler alert: se ei toimi), jolloin mieli on harvoin taipuvainen käsittelemään asiaa niin pitkälle, että mielipide voisi muuttua. On mukavampi todeta maailman olevan ennallaan ja mennä nukkumaan rauhassa.

Nykymuotoisessa somessa tolkku on hankala laji. Ihmisaivot eivät kymmenien tuhansien vuosien kehityksensä aikana ole osanneet arvata päätyvänsä tulkitsemaan viestejä tekstimuodossa – olemme parempia tunteiden, kasvojen, ilmeiden ja äänensävyjen kanssa. Tämän vuoksi kasvokkain käyty keskustelu on tärkeämpää kuin koskaan.

Kasvokkain luomme yhteyksiä, samastumme, näemme toisen, ehkä jopa ymmärrämme ja ystävystymme. Ruudukkain väritämme, täydennämme, kuvittelemme ja väärinymmärrämme puuttuvat ei-sanalliset tai ei-visuaaliset viestit.

Videoiden kasvu viime vuosina on ollut räjähdysmäistä. Virtuaalinen ja lisätty todellisuus (VR & AR) yleistyvät, ja niiden läpimurtoa on povattu jo parin vuoden ajan. Toivon ja uskon, että uusi teknologia mahdollistaa myös argumentoinnin kehittymisen meille luonnollisempaan suuntaan – jopa somessa.

Avainsanat:

yhteiskunta puheenaiheet some

Kommentit

Ole ensimmäinen, joka kommentoi tätä juttua!