Seniorit surffaamaan!

Lokakuun alussa DNA oli mukana SeniorSurf-päivässä, jonka tarkoituksena on rohkaista ikääntyneitä ihmisiä tutustumaan tietotekniikkaan ja nettiin. Kohdistetulle opastukselle on tarvetta, sillä Suomessa on noin 1,1 miljoonaa yli 65-vuotiasta (Tilastokeskus) ja Vanhustyön keskusliiton mukaan noin 500 000 heistä eivät käytä tietotekniikkaa, vaikka yleistä kiinnostusta löytyisi.

SeniorSurf järjestettiin Kinaporin palvelukeskuksessa Helsingissä ja meiltä mukana oli Jumbon DNA Kaupan Eveliina Toura. Hänen mukaansa senioreita tällä hetkellä kiinnostavat erityisesti tuoteuutuudet, Doro-puhelimet sekä tabletit. Mielenkiintoista oli myös se, että senioreille omien ystävien jakamat kokemukset ja tuotesuositukset merkitsevät ehkä jopa myyjän suosituksia enemmän. Hyvällä asiakaskokemuksella on siis merkitystä ikään katsomatta.

Kaukana, mutta silti yhteydessä

Yksi älypuhelimien ehdoton etu myös senioreille on se, että ne mahdollistavat yhteydenpidon ystävien, perheen ja vaikka lastenlasten kanssa aivan eri tavalla. Yhtäkkiä senioreilla on käytössään viestipalvelut, videopuhelut ja Facebook. Suomen Mielenterveysseuran mukaan joka kolmas yli 65-vuotias tuntee olonsa yksinäiseksi ajoittain ja noin 5 % heistä tuntee näin jatkuvasti. Vaikka DNA tietysti suositteleekin vierailua rakkaiden luona, on varsinkin pitkien etäisyyksien päästä helpompaa olla jatkuvassa yhteydessä älypuhelimella. Jopa kasvokkain.

Älypuhelimet tutuksi

Siirtyminen lanka- tai matkapuhelimesta älypuhelimeen voi ikäihmisestä tuntua vaikealta kun toimintoja on paljon ja kosketusnäyttö on uusi tuttavuus. Doron tutkimuksen mukaan monet ikääntyneet haluavat siirtyä älypuhelimiin, mutta monet käyttöliittymät eivät ole aloittelijan näkökulmasta helposti omaksuttavissa. Juuri tähän ongelmaan he ovat hakeneet ratkaisua uudella Doro Liberto 825 -älypuhelimella, jossa käyttöliittymän sijaan keskitytään toimintoihin, kuten ”soita”, ”katso” ja ”lähetä”. Puhelimessa on myös panostettu selkeään ääneen ja se on yhteensopiva kuulolaitteen kanssa. Silti Doro Liberto 825 tarjoaa myös 8 megapikselin kameran, mahdollisuuden nopeaan 4G-yhteyteen ja muita tavallisen älypuhelimen käteviä ominaisuuksia.

Lue lisää DNA Kaupan sivuilta.

Neuvontaa ja asiakaspalvelua sopivassa tahdissa

Kun älypuhelin on ostettu, olisi sitä hyvä myös osata käyttää ja taitotasot ovat hyvin vaihtelevat. Osa senioreista surffaa ja käyttää applikaatioita vaivattomasti, osalle perusasiat tuottavat vaikeuksia ja osaa ei edes kiinnosta digimaailmaan siirtyminen. Siksi SeniorSurf-tapahtumassa jaettiin halukkaille myös konkreettista opastusta esimerkiksi pankkiohjelmiin ja Kelan palveluihin. Tämän kaltainen koulutus onkin hyvin tärkeää fyysisten palvelupisteiden jatkuvasti vähentyessä.

Ikäihmisten palvelemisessa kiireettömyys ja selkeys voivat olla kynnyskysymyksiä. Eveliinan mukaan vaivana olemisen pelko pahimmassa tapauksessa aiheuttaa sen, ettei seniori uskalla astua myymälän kynnyksen yli. Mikäli myymälässä asioiminen arveluttaa, voi meihin olla yhteydessä myös Seniorilinjan kautta, jossa voi täysin omassa rauhassa jutella asiakaspalvelijan kanssa. Selkeä opastus ja asiakaspalvelu ilman kiirettä ovat Seniorilinjan kulmakiviä.

Seniorilinja palvelee arkisin suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi klo 9-16 numerosta 044 144 244.

Avainsanat:

puhelimet seniorit Tuotteet & palvelut