Jokaisen asia on Aamukorvalle tärkeä – DNA:n lahjoitus mahdollisti vapaaehtoisille etätyöt

HelsinkiMission Aamukorva on kaikkien 60 vuotta täyttäneiden oma keskustelukanava. Ystävälliset ja luotettavat vapaaehtoiset vastaavat puhelimeen joka aamu klo 5–8, valmiina keskustelemaan ihan mistä vain mistä soittaja haluaa jutella. 

Aamukorva on suosittu palvelu, sen numeroon soittaa joka aamu paljon väkeä. Jotkut soittavat säännöllisesti, toiset vain kerran tai satunnaisesti. Jotkut haluavat jutella hetken ennen päivän toimiin ryhtymistä, kun taas toiset tarvitsevat tukea haastavan elämäntilanteen keskellä. 

"Kaikki aiheet ovat ok, myös mieltä painavia asioita voi ottaa puheeksi. On kuitenkin syytä huomata, että Aamukorva ei ole sote-palvelu, vaan vapaaehtoiset toimivat tavallisen ihmisen tiedoin ja taidoin," sanoo Aamukorvan vapaaehtoistoimintaa koordinoiva HelsinkiMission Kaisa Kivelä.

Soittajista iso osa on ikänsä puolesta koronan riskiryhmässä, ja korona kasvattikin Aamukorvan merkitystä entisestään. 

Puheludata viittaa koronan aiheuttamaan muutokseen 

Aamukorvan numero on liitetty DNA Vaihdepalveluun, joka on DNA:n yrityksille ja yhteisöille tuottama, asiakkaalle tärkeää dataa tuottava palvelu.  

"Puhelujen keskimääräinen pituus on kasvanut koronan aikana selvästi. Oletettavasti kyse on siitä, että moni asiakkaamme on ikänsä puolesta riskiryhmässä ja sen vuoksi vielä tavallistakin enemmän yksin. Myös soittajien määrä on kasvanut, jopa niin että emme valitettavasti pysty aina saman aamun kuluessa vastaamaan kaikkiin tuleviin puheluihin."  

Puhelinlahjoitus toi vapaaehtoisille valinnanmahdollisuuden 

Aamukorvan kehittäminen on osa HelsinkiMission ja DNA:n kumppanuuden myötä syntynyttä yhteistyötä, ja HelsinkiMissiossa oltiin jo ennen koronaa alettu suunnitella Aamukorvan vapaaehtoisille mahdollisuutta hoitaa vuoroja muuallakin kuin HelsinkiMission tiloissa. Asian tultua puheeksi DNA:n kanssa, sovittiin että DNA tukee HelsinkiMissiota etävuoroja varten tarvittavilla uusilla liittymillä ja lahjoittaa myös siihen tällä erää tarvittavat puhelimet. 

Liittymät ja puhelimet jaettiin etävuoroista kiinnostuneille, ja nyt he ovat jo jonkun aikaa voineet hoitaa vapaaehtoisvuoronsa vaikka kotonaan.  

"Vapaaehtoisilta saamamme palautteen perusteella vuoron hoitaminen onnistuu etänä yhtä hyvin kuin tiloissammekin, ja etävapaaehtoisuus helpottaa omaa arkea paljon. HelsinkiMission puolesta etävuorojen teko sopii hyvin, kunhan vapaaehtoinen huolehtii itse siitä, että hänellä on käytössään häiriötön ja keskusteluiden luottamuksellisuuden turvaava tila".

Liittymät ja puhelimet jaettiin etävuoroista kiinnostuneille, ja nyt he ovat jo jonkun aikaa voineet hoitaa vapaaehtoisvuoronsa myös etänä.  

Etämahdollisuuden järjestelyissä ajoitus ei olisi voinut paremmin onnistua: 

"Onneksi etävuoroasia pantiin kuntoon heti koronakriisin alettua! Korona nosti Aamukorvan puhelumääriä saman tien, ja se hankaloitti joidenkin vapaaehtoisten liikkumista esimerkiksi toimitiloihimme," Kaisa toteaa. 

Onnea kaksikymppinen Aamukorva! 

Kuluva vuosi on Aamukorvan 20-vuotisjuhlavuosi, sillä palvelu avattiin syyskuussa 2000. Juhlan kunniaksi vapaaehtoisten toiveita toiminnan kehittämiseksi on kuunneltu herkällä korvalla. Pitkään toivottu etämahdollisuus saatiinkin toteutettua juuri oikealla hetkellä.  Aamukorva vastaa päivittäin klo 5–8 numerossa 045 341 0504 ja Puhelun hinta on operaattorisi hinnoittelun mukainen. Lisätietoa HelsinkiMission sivuilta tästä

Haluaisitko mukaan vapaaehtoiseksi? 

HelsinkiMissiossa on jatkuva tarve uusille vapaaehtoisille, joten mukaan kyllä mahtuu! Aamukorvan vapaaehtoisia koulutetaan kaksi kertaa vuodessa ja seuraava koulutus järjestetään syksyllä. Jos kiinnostuit vapaaehtoistoiminnasta puhelinpalvelussa, käy täyttämässä hakemus täällä

Avainsanat:

vastuullisuus seniorit yhteisöllisyys yhteiskunta Vastuullisuutta ja huolenpitoa

Kommentit

Ole ensimmäinen, joka kommentoi tätä juttua!