Ilmianna opettaja

Olen ollut kiinnostunut kouluista, oppimisesta ja opettamisen kehittämisestä koko ikäni ja viimeiset kaksi vuotta olen tehnyt sitä päätyönäni. Yrityksemme nimi on SCOOL. Sen missiona on auttaa maailman kouluja ja opettajia muuttumaan. Ei ylhäältä alas viisastellen vaan opetusalan ammattilaisia, ennen kaikkea opettajia, herkällä korvalla kuunnellen ja läheistä yhteistyötä tehden.

Miksi muutokselle on tarvetta? Siksi, että maailma muuttuu valtavalla vauhdilla, ja taidot, joita tulevaisuuden työelämässä (ja elämässä ylipäätään) tarvitaan, muuttuvat kaiken aikaa. Koulu ei voi jäädä kehityksestä jälkeen. Parhaimmillaan se voi olla jopa edelläkävijä.

Tässä ei sinänsä ole mitään uutta. Harva on asiasta eri mieltä, niin kauan kuin puhutaan ylätasosta, eli muutoksen tarpeellisuudesta. Tilanne kuitenkin muuttuu heti, kun siirrytään käytäntöön. Monet esimerkiksi sanovat, että koulun pitäisi opettaa luovuutta. Mutta miten? Mikä on paras tapa opettaa sitä? Mistä luovuudessa edes on kyse?

Olemme koettaneet kehittää yhdessä opettajien kanssa uudenlaisia opetusta helpottavia työkaluja. Yksi esimerkki tällaisista on Triplet-palvelu, jossa muutetaan Yleisradion tv-uutisia oppimateriaaliksi lähes reaaliajassa. Opettaja voi hyödyntää edellisen illan pääuutisia opetuksessaan heti seuraavana aamuna. Palaute on ollut innostunutta, ja useampi tuhat opettajaa käyttääkin jo palvelua.

Hienoa! Vai onko sittenkään? Ja rehellinen vastaus on, että emme tiedä, koska emme ole vielä tehneet riittävää määrää validointia. Voimme vain arvailla. Ja kun puhutaan opetuksesta, pitkällä aikajänteellä arvailu ei riitä. Toimivuus pitää todentaa huomattavasti paremmin. Kun olemme esitelleet palvelua ulkomaalaisille opetusalan ammattilaisille, vastaanotto on ollut lähes poikkeuksetta kaksijakoinen. Innostunut, mutta vaativan utelias.

”Kuulostaa upealta, mutta toimiiko se? Ja jos toimii, perustuen mihin? Miten olette tutkineet asian?”

Ja juuri näin pitääkin olla. Uusia ja rohkeita ideoita on koko koulutusmaailma täynnä, mutta tutkitusti toimivia on jo huomattavasti vähemmän.

Kuvittelemme usein, että koulut uudistuvat rohkeiden kokeilujen kautta. Puhumme kokeilukulttuurista, eli siitä kuinka tärkeää on kokeilla rohkeasti uusia asioita ja hyväksyä, että osa kokeiluista toimii, ja osa ei. Tavallaan näinkin, mutta mihin kokeilukulttuuri ihan oikeasti johtaa? Oletetaan että osa ideoista toimii ja osa ei. Ei-toimivat hylätään, mutta entä toimivat? Mitä niille tapahtuu? Lähtevätkö ne leviämään eri puolille maailmaa?  Hyvin harvoin.

Ja valitettava totuus on, että yksi kokeilu ei muuta maailmaa juuri millään tavalla, ellei se leviä mihinkään.

Olen kiertänyt kouluja eri puolilla maailmaa, ja ollut positiivisesti yllättänyt siitä, kuinka hienoja asioita niissä tehdään. Entä jos ongelma ei olekaan ideoiden puutteessa vaan siinä, että toimivatkaan ideat eivät leviä. Eivät edes oman maan sisällä, maailman mittakaavasta puhumattakaan.

Entä jos voisimme luottaa siihen, että kunnianhimoiset koulut ja opettajat kyllä kehittävät hienoja ideoita ja jakavat parhaita toimintamallejaan yhdessä muiden koulujen kanssa. Mikkeliläinen koulu innostaa belgradilaista koulua ja kuusankoskelainen ala-aste inspiroituu singaporelaisesta koulusta. Tai edes niin, että Tampereella tiedetään, mitä Lahden parhaissa kouluissa tehdään.

On selvää, että kaikki ideat eivät toimi ainakaan sellaisenaan kaikkialla, mutta lähes kaikesta voi saada korvaamatonta hyötyä, kunhan tieto saadaan leviämään huomattavasti nykyistä tehokkaammin.

Juuri tämä on keskeinen idea Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuoteen kuuluvan HundrED-hankkeen taustalla. Tavoitteemme on tunnistaa ja luoda sata hienoa opetusalan innovaatiota sekä Suomessa että maailmalla ja ennen kaikkea saada ne leviämään kaikkialle Suomeen ja myös maamme rajojen ulkopuolelle.

Meillä ei ole varaa pitää toimivia koulutusideoita mustasukkaisesti itsellämme vaan meidän kannattaa tehdä kaikkemme, jotta voisimme auttaaa mahdollisimman laajaa ihmisjoukkoa kaikkialla maailmassa ja samaan aikaan olla avoimia myös muualla keksityille ideoille.

Siksi yksi pyyntö.

Tiedätkö opettajan, joka tekee jotain todella hienoa? Ilmianna hänet. Maailma tarvitsee hänen apuaan.

(DNA on Hundred-100 Koulua -hankkeen pääyhteistyökumppani)

Avainsanat:

palvelut yhteiskunta Blogi