Kävin hetki sitten Lontoossa Signal-nimisessä tapahtumassa katsomassa, missä viestinnän kenttä noin teknologian kehittäjien näkökulmasta makaa ja mihin se on menossa.
Signal on Twilion järjestämä viestintäteknologian seminaari. Osallistujat ovat kehittäjiä, tuotepäälliköitä ja liiketoimintapuolen väkeä. Tapahtuman ajatuksena on, että yritysten johdon pitäisi liiketoimintahaasteensa viedä kehittäjilleen, jotka ratkaisevat ne.
Useista mielenkiintoisista puheenvuoroista ja keskusteluista päällimmäisenä jäi mieleen se, miten nopeasti yritysten ja asiakkaiden välinen viestintä on muuttumassa. Moni yritys kertoi, että jo nyt heidän asiakkaistaan 90 % haluaa olla yhteydessä mieluummin jollakin pikaviestivälineellä kuin puhumalla.
Brittiläinen autorahoitusfirma Carfinance247.co.uk oli jo nyt kääntänyt call center –organisaationsa aivan uuteen uskoon – 45 % kaikesta call centerin toiminnasta oli pikaviesteihin vastaamista eri välineissä. Puhelujen osuus laski koko ajan.
Yrityksille tämä on tietysti vähän hankala käännös, kun puhelimessa on se hyvä puoli, että kanavia on vain yksi. Pikaviesteissä pitää ottaa huomioon vähän kaikkea Facebookin yksitysviesteistä perinteisiin tekstareihin.
Monikanavaisuus ei ole ongelma teknologiamielessä, ratkaisuja kyllä on. Mutta bisneksen ja asiakaspalvelun järjestämisen näkökulmasta useamman kosketuspisteen maailma vaatii asiakasymmärrystä ja sujuvia prosesseja.
Kun ne on kunnossa, niin teknologialla voi sitten tehdä kaikkea hienoa. Hauskoja esimerkkejä oli esimerkiksi koneoppimisen avulla toimiva ratkaisu, joka tunnisti puheesta henkilön mielentilan ja ohjasi pahiten agitoituneet omalle fast trackilleen puhelinpalvelussa.
Assi Oikari
Assi Oikari toimii DNA:lla Wholesale liiketoiminnan johtajana. Hän pyrkii jatkuvasti kehittämään ja parantamaan DNA:n tarjoamia palveluita, jotta asiakkaat voivat saavuttaa liiketoiminnalliset tavoitteensa entistä tehokkaammin. Assilla on vahva sitoutuminen asiakastyytyväisyyteen ja hän tekee tiivistä yhteistyötä asiakkaiden kanssa löytääkseen juuri heille sopivat ratkaisut.