Vinkit hybridiin tiimityöhön – näin onnistut

Melkein jokainen tietotyötä tekevä suomalaisyritys on viime vuonna harjoitellut etätyötä. Kun koko tiimi siirtyi kotisohville, nousivat hyvät nettiyhteydet ja pilvipohjaiset viestintä- ja kokoustamisvälineet arvoonsa. Etätyötä tehdään varmasti jatkossakin, mutta monessa tiimissä saatetaan seuraavaksi siirtyä hybridimalliin: osa väestä on etänä, osa läsnä.

Miten saat hybridin tiimityön sujumaan? Tässä kolme vinkkiä, joilla onnistut:

1. Viestintäkanaviin selkeät sävelet

Paikasta riippumaton työnteko edellyttää jatkossakin kunnolla toimivaa nettiä sekä toimistolle että kotiin. Sujuvassa hybridityössä tarvitaan lisäksi ainakin välineet videoneuvotteluihin, pikaviestintään, asiakirjojen yhteiskäyttöön ja pilvitallennukseen. Pikaviestintä, kuten Teamsin chat, on nopea kanava tiimin sisäiseen keskusteluun. Kun osa porukasta on siirtynyt takaisin toimistolle, voi chatti hiljentyä. Tiimissä kannattaakin sopia pelisäännöistä, jotta tärkeät viestit päätyvät edelleen kaikille, eikä vain sattumalta toimistolla läsnä oleville.

DNA Liikkuva laajakaista tarjoaa yrityksille nopeat 4G- ja 5G-yhteydet, joiden avulla työnteko sujuu niin toimistolla, matkoilla kuin etätöissä. Kiinteä laajakaista sopii puolestaan pienemmän toimiston perusliittymäksi sekä työntekijöiden etäkäyttöön.

2. Kaikki mukaan kokoukseen

Kun osa tiimistä on paikalla toimistolla, pitää kokouksen vetäjän muistaa huolehtia myös etäyhteyksillä osallistuvien puheenvuoroista. Hybridipalaverissa kaikki kokoustilassakin olevat osallistujat voivat esimerkiksi pitää Teamsin ja oman läppärinsä kameran päällä. Silloin etänä osallistuvat näkevät kaikkien osallistujien kasvot sen sijaan, että katselisivat kamerakuvaa huoneesta ja arvailisivat, kuka milloinkin on äänessä.

DNA Toimistoviestintä 365 on helposti käyttöön otettava paketti, joka pitää sisällään kaikki tiimityöhön tarvittavat Microsoftin palvelut sekä tutut Office-työkalut Wordista Exceliin.

3. Tuplavälineet tukevat myös tietoturvaa

Jotta yrityksen tärkeät tiedot eivät päädy vääriin käsiin, on tietoturvasta huolehtiminen erittäin kriittistä. Hybridimallissa tietotyöläisen työpaikka vaihtelee: välillä kotona, toisinaan toimistolla ja joskus jossain aivan muualla. Tyypillinen tilanne on, että tietokoneen virtapiuha tai tietokoneen näytön suojus jää väärään työpisteeseen. Useampi piuha tai näytön suojus on halpa investointi tietoturvaan siihen verrattuna, että joku kurkistelee olan yli tärkeitä tietoja tai työpaikan tiedostoihin yrittää hädissään päästä käsiksi yleiseltä tietokoneelta.

VPN-etäyhteyksillä yrityksen sisäverkkoon pääsevät ulkopuolelta vain valikoidut käyttäjät. Lisäksi on hyvä käyttää virustorjuntaa, joka suojaa päätelaitteet sähköpostiliitteistä ja verkosta tarttuvilta haittaohjelmilta.

 

Lue lisää, miten hybridityö sujuu mahdollisimman mutkattomasti!

Lataa myös opas, josta löydät lisää hyödyllisiä vinkkejä etätyöhön!

Avainsanat:

Etätyö Muuttuva työ Digitalisaatio Tietoturva Teknologiatrendit
 

Lue lisää uudesta työstä

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.