Sosiaali- ja terveyspalveluja tarjoavassa Luonassa sairaanhoitajat voivat tehdä töitä etänä. Se onnistuu vallan mainiosti, kunhan työympäristö on oikein järjestetty.
Helena Norvapalo tekee etätyötä ammatissa, jossa kotona työskentely ei vielä muutama vuosi sitten ollut mahdollista: hän on sairaanhoitaja.
”Työni on pääasiassa hoidon tarpeen arviointia. Vastaan puhelimeen kotoa käsin, ja arvioin, onko soittavalla asiakkaalla päivystyksellisen hoidon tarvetta vai riittävätkö kotihoito-ohjeet. Jonkin verran teen myös terveysneuvontaa”, Norvapalo kuvailee.
Norvapalon työpaikka on sosiaali- ja terveyspalveluita tuottava Luona. Luonassa etätöitä tekee noin 120 sairaanhoitajaa ympäri Suomen Hangosta Sodankylään. Lisäksi pieni joukko lähihoitajia tekee etänä lähinnä lääkäriasemien ajanvarausta.
”Emme ole asettaneet vaatimuksia sille, paljonko töissä pitäisi olla läsnä. Tietyt palaverit pyrimme järjestämään kasvotusten, jos työntekijä asuu toimistopaikkakunnan lähellä. Ainoastaan perehdytys on tärkeää tehdä läsnä ollessa. Potilastietojärjestelmien oppiminen etänä on haastavaa, ja hiljainen tieto siirtyy paikan päällä ihan eri tavalla. Haluamme varmistaa, että työntekijä voi lähteä turvallisin mielin työskentelemään etänä”, kertoo Heidi Laitila, Luonan terveysliiketoiminnan palvelupäällikkö.
Vastuullista työtä ja tiukkoja tilanteita
Sairaanhoitajan etätyössä vastuu painaa eri tavalla kuin tietotyöläisellä. Puhelimeen vastatessaan Norvapalo ei voi tietää, mitä linjan päässä odottaa.
”Jokainen puhelu on erilainen. Asiakkaita minulla on ollut kuuden päivän ikäisestä yli satavuotiaaseen. Jotta päätöksiä pystyy tekemään, on oltava sinut oman ammattitaitonsa ja osaamisensa kanssa. On osattava kysyä oikeat kysymykset ja tehtävä päätökset napakasti”, Norvapalo kuvailee.
Päivystyksessä asiakkaalle voidaan tehdä mittauksia ja arvioida tilannetta silmämääräisesti, mutta puhelussa ollaan kerrotun varassa. Siksi haastattelu on äärimmäisen tärkeää. Luonassa käytetään aina kansallisia virallisia ohjeita, kuten kiireellisen hoidon perusteet -arviota ja Käypä hoito -suosituksia sekä noudatetaan tilaaja-asiakkaan ohjeistuksia. Asiakkaita ovat niin sairaanhoitopiirit, kunnat ja kaupungit, sote-yhtymät ja yhteenliittymät sekä työterveyshuollon palveluntuottajat.
Arviointia Norvapalon ei kuitenkaan tarvitse tehdä yksin: ”Teams on kätevä. Ehdin usein puhelun aikanakin kysyä sitä kautta tiimiltämme konsultaatiota. Aina joku lukee ja ehtii vastata. Se auttaa paljon.”
”Työntekijöitä ei saa unohtaa kotiin. Yhteydenpidosta ja palautteesta täytyy huolehtia puolin ja toisin”, kertoo Heidi Laitila, Luonan terveysliiketoiminnan palvelupäällikkö.
”Meillä on aina mahdollisuus konsultoida, joko sairaanhoitajaa tai lääkäriä. Mutta kokemusta täytyy olla, eikä tätä työtä voi lähteä hoitamaan etänä suoraan koulun penkiltä”, Laitila täydentää.
Puhelun aikana hoitaja saattaa käyttää monta eri tietokantaa tarkistaakseen asioita. Järjestelmien täytyy toimia kitkatta, ja tiedonhaun on oltava sujuvaa ja nopeaa.
Toisinaan puhelussa tulee vastaan niin vaativa tilanne, että se on purettava kollegan kanssa.
”Välillä täytyy käydä puhaltamassa. Mielen päälle jäävät asiakkaiden haastavat tilanteet tai vaikeat ja surulliset keskustelut. Otan silloin puhelun kollegan kanssa. Yhdessä voimme purkaa tilannetta ja saada toisiltamme tukea”, Norvapalo kertoo. Keskustelut käydään luonnollisesti täysin potilaiden yksityisyyden suojaa kunnioittaen.
Oma rauha on taattava
Tietoturva on potilastyössä äärimmäisen tärkeää. IT-järjestelmien tietoturvaohjelmien lisäksi sairaanhoitajat saavat muun muassa GDPR-koulutusta. Etätöissä tietoturva ulottuu myös fyysiseen työympäristöön.
”Työn tekeminen vaatii oman työtilan, eivätkä lapsenlapseni voi tulla koulusta mummin luo. Oma rauha on tärkeää myös työn tekemisen kannalta. Työssä täytyy olla skarppina koko ajan,” Norvapalo kertoo.
Muuten hoiva-alan etätyössä ovat voimassa monet samat lainalaisuudet kuin tietotyöläiselläkin.
”Työtä täytyy muistaa itse tauottaa, ja työasennoista on huolehdittava. Työn imu on puhelintyössä valtava ja ajankululle sokeutuu. Yhtäkkiä huomaa istuneensa neljä tuntia putkeen,” Norvapalo sanoo.
Tiimin kanssa yhteyttä pidetään Teamsilla, ja korona-ajan jälkeen myös läsnätapahtumia järjestetään taas.
”Työntekijöitä ei saa unohtaa kotiin. Yhteydenpidosta ja palautteesta täytyy huolehtia puolin ja toisin. On tämä vaatinut meiltä muutosta. Olemme kehittäneet etäjohtamisen toimintamalleja paljon viimeisen kolmen vuoden aikana,” Laitila kertoo.
Entä onko jokin etätyössä yllättänyt Norvapalon?
”Etukäteen mietin, miten osaisin tehdä töitä ilman työkavereita ympärillä. Tähän saakka olen aina ollut lähityössä työyhteisössä. Mutta sopeuduinkin nopeasti ja etätyö on todella mukavaa.”
”Tämä on uskomaton tilaisuus tehdä sairaanhoitajana työtä, joka ei ole fyysisesti vaativaa. Iän karttuessa perustyö on muuttunut minulle liian raskaaksi. Mutta kun pää ja suu toimii, voin tällä tavalla jatkaa ammatillisesti vaativia tehtäviä. Puheluissa olen päässyt soveltamaan kaikkea, mitä ikinä olen oppinut. Se on hyvin palkitsevaa”, Norvapalo summaa.
Tiedätkö jo, mitä vaatimuksia etä- ja hybridityö asettavat yrityksille? Tutustu hybridityöoppaaseemme ja nappaa parhaat vinkit!