Tietoturvasta on tullut jokaisen yrityksen tarvitsema peruspalvelu

Tietoturva on tekniikan ohella kyberuhkia torjuvien järjestelmien jatkuvaa kehittämistä. Siksi yritysjohtajan kannattaa olla siitä kiinnostunut jokaisena päivänä.

Yritysten tietoturvallisten tietojärjestelmien rakentaminen ja ylläpito ovat ICT-ammattilaisten työtä, mutta myös yritysten johdon on hyvä olla perillä perusasioista.

”Yritysjohtajan ei tarvitse tietää teknisiä yksityiskohtia. Hänen on kuitenkin varmistuttava, että tietoturvastrategian mukaiset asiat ovat kunnossa”, sanoo maajohtaja Jukka Saarenmaa verkkoturvaratkaisuja toteuttavasta Fortinetistä.

"Tietoturva on nykyisin yritykselle yhtä oleellinen palvelutuote kuin vaikkapa sähkö- tai puhelinliittymä."

Yritysten digitaalinen toimintaympäristö muuttuu nopeaa vauhtia. Uusia uhkia nousee jatkuvasti esiin, mutta samalla saadaan uusia työvälineitä niiden torjuntaan.

”Tietoturva on ennen muuta jatkuva prosessi, jota yrityksen on kehitettävä päivittäin. Miljoonan euron investoinnista tekniikkaan ei ole paljon apua, jos yritys ei elä ajassa ja keskity hallitsemaan koko ajan muuttuvia riskejä”, Saarenmaa toteaa.

Isolla yrityksellä riittää suojattavaa

Tietoturva on oleellinen asia kaikenkokoisille yrityksille. Myös uhat ovat Saarenmaan mukaan samanlaiset kaikille yrityksille. Isommilla yrityksillä on mahdollisuus laittaa enemmän rahkeita tietoturvaan. Vastaavasti myös suojattavia kohteita on enemmän ja järjestelmät monimutkaisempia.

”Tietoturva koskee päätelaitteiden, verkon, konesalien, pilvipalvelujen ja sovellusten kaltaisia kohteita. Toimipisteitä voi olla paljon, ja suojaus koskee myös liikkuvien työntekijöiden etäyhteyksiä”, Saarenmaa luettelee.

Oman haasteensa tuo esineiden internet. Verkkoon kytkeytyy kiihtyvällä tahdilla laitteita, joiden suojauksesta yritysten on pidettävä huolta.

Pk-yritys luottaa osaavaan kumppaniin

Pk-yritysten rajalliset resurssit eivät ole Saarenmaan mielestä este tietojärjestelmien tehokkaaseen suojaukseen.

”Yrittäjän kannattaa keskittyä yrittämiseen, ja hankkia tietoturva osaavalta ja tietoturvan trendeistä hyvin perillä olevalta palveluntarjoajalta. Tietoturva on nykyisin yritykselle yhtä oleellinen palvelutuote kuin vaikkapa sähkö- tai puhelinliittymä.”

Yrityksille on tärkeää, että johdolla ja it-asioista vastaavilla on tietoturvan tilasta koko ajan selkeä näkymä.

”Yritysjohtaja näkee laitteeltaan yhdellä silmäyksellä, mikä on yrityksen tietoturvan tila, millaisia hyökkäyksiä on viime aikoina havaittu ja mihin toimenpiteisiin on ryhdytty.”

Yritys tarvitsee monikerroksista suojaa

Tietoturvauhat ovat entistä monimuotoisimpia. Siksi yrityksen verkkoympäristö tarvitsee monikerroksista suojaa.

”Yksillä välineillä tai menetelmillä tietoturvaa ei saavuteta. Sen sijaan tarvitaan useita asioita, joilla voidaan hallita pääsyä verkko- ja päätetasolla. Myös uhkien torjunta on kerroksellista, kun järjestelmän on pystyttävä torjumaan erilaisia tunnettuja ja ennestään tuntemattomia uhkia.”

Yrityksiä suojaavat nykyisin älykkäät palomuurit, jotka tunnistavat hyökkäykset jo verkon reuna-alueilla ja mahdollistavat haitallisen liikenteen tehokkaan suodatuksen.

”Perinteinen palomuuri tutkii ainoastaan verkkoliikennettä. Älykäs palomuuri analysoi myös sovelluksia ja käyttäjiä. Tämä mahdollistaa erilaisten web-sovellusten ja pilvipalvelujen joustavan käytön.”

 

Sukella syvemmälle tietoturvaan

DNA Business on tuottanut kuusiosaisen dokumenttisarjan, jonka kaksi ensimmäistä jaksoa käsittelevät yritysten tietoturvaa ja verkkorikollisuuden ilmiöitä.

Katso jaksot ja opi lisää tietoturvan merkityksestä

Lataa opas parempaan tietoturvaan

 

* * *

Artikkeli julkaistu 27.2.2017, päivitetty 18.9.2017

Avainsanat:

Verkko Tietoturva Kyberturvallisuus
 

Lue lisää uudesta työstä

6/2022 Jaana-Liisa Malin

Palveluntarjoaja vai aito kumppani? Yritysten väliset suhteet vaativat työtä, mutta palkitsevat onnistuessaan

Yritysten välinen vuorovaikutus on vahvaa suhdetoimintaa – omine ylä- ja alamäkineen.
Kalastelu ja heikot kotipalomuurit nakertavat nyt tietoturvaa.
6/2022 DNA Business

Kalastelu ja heikot kotipalomuurit nakertavat nyt tietoturvaa

Kyberrikolliset manipuloivat vastaanottajaa mielellään pelolla.
6/2022 DNA Business

Kuinka helpottaa asiakaspalvelijan arkea, kun viestitulvaan tahtoo hukkua? DNA:n ratkaisu on Genesys

Genesys-pilvipalvelu helpottaa asiakaspalvelijoiden arkea, tehostaa työskentelyä ja helpottaa tasalaatuisen monikanavaisen asiakaspalvelun toteuttamista. Yhteydenottoihin vastaaminen onnistuu yhdessä kanavassa eikä asiakaspalvelu ole enää ohjelmien välillä poukkoilua.
6/2022 DNA Business

Kesällä voi taas keskittyä – mitä kaikkea johtajan tulisi tietää tekkimaailman menosta?

Johtajat ovat taas saaneet paahtaa täysillä koko kevään ja lähestyvä kesäloma lupailee hetken helpotusta.

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.