Suomi itseohjautuvien autojen talvidatamallin syntymäpaikaksi

Pari viikkoa siten osallistuin liikenne- ja viestintäministeriön järjestämään työpajaan. Aiheena oli pohtia ja keskustella automaattisen liikenteen hyödyistä kuluttajien, yritysten ja julkishallinnon näkökulmasta.

Tilaisuus pani minut pohtimaan. Autobisnes on globaalia ja Suomessakin osaamista on monessa paikassa. Uudessakaupungissa on merkittävää autojen valmistusosaamista ja Raaseporista tulee supersähköauto Toroidion.

Pohjois-Suomessa E8 Aurora -älyliikenteen testausekosysteemi on hieno esimerkki kyvykkyydestämme ainutlaatuisuuteen. Kollektiivisesti meillä suomalaisilla on merkittäviä etuja autonomisen liikenteen kehittämisessä: pakkassää, lumivallit, ainutlaatuiset mobiiliverkot ja niiden hyödyntäminen.

On täysin selvä, että meillä on erityisen hyvät asemat tehdä ihmeitä autonomisen liikenteen kehittämisessä. Siksi Suomessa kannattaisi pohtia ja yhdistää seuraavia asioita:

1. Suomessa on ja voisi olla vielä enemmän autoteollisuuden ohjelmisto-osaamista

Esimerkiksi Rightware tekee Audille ja useille muille autonvalmistajille käyttöliittymäsuunnittelutyökalua. Symbio puolestaan perusti Saksaan yksikön. Suomalaisen vahvan peliohjelmisto-osaamisen voisi myös kääntää autonomisten autojen hyödyksi.

2. Suomessa on ainutlaatuiset talviolosuhteet

Meillä on julkisista lähteistä saatavilla merijään paksuudet sekä tuuli- ja aaltoennusteet. Saamme kännykkäämme tiedot revontulista, lämpötiloista, sade-ennusteista ja lumen syvyydesta.

Itseohjautuvat autot tarvitsevat myös tiedot tienpinnan jäästä, lämpötiloista ja tuulesta. Parhaimpina tiedon varmistajina lähellä olevat autot. Voisiko tässä olla Suomi-lähtöinen blockchain-mahdollisuus? Tietohan pitää varmasti olla oikeaa ja blockhainin ideahan on nimenomaan tiedon varmentaminen.

3. Koska osaamme ohjelmistoja, osaamme mallintaa ja käsitellä tietoa

Suomi perinteisenä insinöörimaana on siirtynyt fyysisistä teknologisista innovaatioista kohti sovelluksia ja algoritmejä. Seuraava askel on tiedon jalostusasteen nosto ja sen hyödyntäminen vähintään pohjoismaisesti.

Olen vakuuttunut, että meidän kannattaa pohtia blockchainin hyödyntämistä ja keskittyä talviolosuhteiden vaatimien tietojen mallintamiseen liikenteen automatisoinnissa.

Niiltä osin, kun puhutaan automaattiauton välittämästä sijaintitiedosta tai auton moottorin välittämästä tiedosta, kannattaa olla korvat höröllään kansainvälisen kehityksen suhteen. Standardit ovat ainoa keino varmistaa, että autot kulkevat myös rajan yli. Eikä globaaleja ekosysteemejä, kuten Googlea, kannata vastustaa vaan myötäillä.

LVM:n Datan käyttöoikeudet ja niiden rajoitukset liikenteen automaatiossa -työpaja oli ensimmäinen laajemmasta tapaamisten sarjasta, jonka tarkoituksena on kuvata automaattisen liikenteen kehittymiseksi tarvittavien tietotarpeiden pohjalta kokonaiskuva tietoon liittyvistä käyttöoikeuksista, haasteista ja mahdollisuuksista eri toimijoiden näkökulmasta.

Avainsanat:

Teknologia Innovaatio

Lue lisää uudesta työstä

8/2022 DNA Business

Toimiva palaveri ei ole osallistujan paikasta kiinni – vinkit hybridityöskentelyyn

Koronapandemian aikana totuimme etätyöhön, ja vaikka se alussa oli monella tavalla hankalaa, toimivat käytänteet ja yhteiset säännöt löytyivät nopeasti.
8/2022 Lasse Salonen

Mitä yhteistä on kajakkipyörähdyksellä ja tietoturvalla? Toisto, toisto ja toisto

Etukäteen pahimman pelkääminen ei auta – oli kyse sitten kyberturvallisuudesta tai kaatumisesta kylmässä ja myrskyisessä vedessä.
7/2022 DNA Business

Datan käyttö räjähdysmäisessä kasvussa – näin se tulee muuttamaan arkeamme

Kestävä kehitys on yhä suuremmassa roolissa, kun ICT-yhtiöt rakentavat ekosysteemejään ja kehittävät huomisen teknologiaa.
7/2022 DNA Business

Vikasietoisuutta vai joustavuutta tien päälle? Tehokkailla yritysratkaisuilla yhteydet toimivat siellä missä sinäkin

Vikasietoisuutta vai joustavuutta? Kolme yritysliittymää vertailussa: räätälöi omannäköisesi sopimus.

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.