– Isä, saanko tulla mukaan kauppaan?
– Ilman muuta, onpa hauskaa, että haluat kerrankin tulla ruokakauppaan.
– Joo, mutta mennään äkkiä ja jään sitten kaupan ulkopuolelle. Luin Whatsappista, että ihan kaupan vieressä olevassa Pokéstopissa on nyt lure ja siellä on tosi paljon Pokémoneja.
Kuulostaako tutulta? Pokémon-ilmiö on saanut lapseni liikkumaan lähiympäristössään ihan uudella tavalla. Yhtäkkiä he haluavat jopa kävelylle kanssani!
Heinäkuun alussa julkaistun Pokémon Go -pelin tilastot ovat vähintäänkin mielenkiintoisia. Peli on jo nyt ladattu yli sadalle miljoonalle puhelimelle, vaikka se ei ole edes saatavilla esimerkiksi Kiinassa tai Intiassa.
Pokémon Gossa ei ole kyse vain lasten huvista, sillä pelaajista suurin osa on 18-35 vuotiaita ja arviolta 20-30 % tätä vanhempia.
Esimerkiksi Isossa-Britanniassa 13 % aikuisväestöstä pelaa peliä. Peliä myös käytetään keskimäärin enemmän kuin mitään muuta älypuhelinsovellusta.
Omasta mielestäni pelin ehdottomasti parhaita puolia on, että se kannustaa pelaajat liikkumaan ja tutustumaan ympäristöönsä. Toinen mielenkiintoinen ominaisuus on se, ettei pelissä pääse pitkälle ilman tiimityötä. Kun monta pelaajaa kokoontuu samaan paikkaan, hahmoja ilmestyy enemmän ja saalis paranee.
Mitä pidemmälle pelissä etenee, sitä enemmän taitoa ja tekemistä tarvitaan. Vinkeistä on apua, mutta vain harjoittelemalla onnistuu. Kun yhä vaativammat tehtävät onnistuvat, sitä mahtavammilta onnistumiset tuntuvat. Kuulostaa jo vähän tulevaisuuden työelämältä, eikö?
Nopeasti noussutta ilmiötä ihmetellessä on hyvä havaita myös, että vain pari vuotta sitten koko peli olisi ollut mahdoton toteuttaa. Teknologia ei yksinkertaisesti ollut riittävän kypsää.
Mikä siis on muuttunut näin paljon näin lyhyessä ajassa?
- Älypuhelimet. Muutaman sadan euron älypuhelimessa on nyt kymmenkertaisesti enemmän tehoa ja tallennustilaa kuin Cray 2 -supertietokoneessa, joka oli 80-luvun lopulla maailman nopein ja maksoi noin 15 miljoonaa euroa. Näyttö on tarkempi kuin parhaissa parin vuoden takaisissa televisioissa. Kamera yhdistää virtuaalimaailman sujuvasti aitoon maisemaan. Anturit tunnistavat sijainnin, kiihtyvyyden, kulmanopeuden, ilmansuunnan, lämpötilan, kosteuden ja ilmanpaineen. Pokémon Gon virtuaalimaailma hyödyntää monia näistä ominaisuuksista hienolla tavalla.
- Kartat ja pilvipalvelut. Pokémon Gon luonut Niantic oli vielä viime vuonna osa Googlen emoyhtiötä Alphabetiä, ja moni pelin kehittäjistä oli aiemmin keskeisissä rooleissa Google Maps- ja Google Earth -palveluiden taustalla. Esimerkiksi pelin kannalta olennaiset Pokéstopit perustuvat Nianticin aiemman Ingress-pelin avulla rikastettuun karttadataan. Käyttäjämäärän erittäin nopean kasvun hallinta puolestaan on mahdollista Googlen pilvipalvelujen ansiosta.
- Sovelluskaupat. Googlen ja Applen sovelluskaupat ovat varovaisestikin arvioiden yli miljardin ihmisen taskussa. Tämä mahdollistaa erittäin laajan globaalin jakelun sekä lisäpalveluiden helpon laskuttamisen. Seuraukset näkyvät paitsi siinä, että Pokémon Go on kuukaudessa 100 miljoonalla ihmisellä käytössä, myös siinä, että peli tuottaa 10 miljoonaa dollaria päivässä.
- Mobiiliverkot. Nopea 4G-teknologia on tuonut mobiiliverkkojen nopeudet ja latenssin tasolle, jossa suuria määriä tietoa voi siirtää erittäin pienellä viiveellä. Vain kymmenen vuotta sitten 0,256M kiinteän verkon xdsl-kupariyhteys maksoi Suomessa noin 20 euroa kuukaudessa. Nyt samalla rahalla saa sata kertaa nopeamman mobiiliyhteyden, joka mahdollistaa jatkuvasti ajan tasalla olevan kartan ja sitä hyödyntävän virtuaalitodellisuuspalvelun.
Pokémon Go on monin tavoin erittäin hieno esimerkki siitä, miten jo hiukan hiipumaan päässyt brändi virkoaa uuden teknologian avulla. Innovatiivinen ja luova teknologian ja digitalisaation hyödyntäminen on aivan yhtä mahdollista meille kaikille, kuten Tulevaisuuden ammattilaiset -sarjammekin monet esimerkit kertovat. Mutta mikä on itse kullekin voittava konsepti – sparraillaan vaikka siitä kun nähdään Pokéstopeilla!