Blogit

Ota somemarkkinoinnin termit haltuun

Sosiaaliseen mediaan liittyy paljon erilaisia, usein vierasperäisiä termejä. Jos sanasto on vierasta, tuntuu itse asiakin vaikeammalta kuin se onkaan. Käydään seuraavaksi läpi yleisimpiä termejä, joihin saatat sosiaalisen median markkinointiin ja analytiikkaan perehtyessäsi törmätä.

Algoritmit

Algoritmit ovat käytännössä toimintaohjeita tai käskyjä jonkun asian toteuttamiseksi. Esimerkiksi Facebookissa algoritmit ovat vastuussa siitä, että sisältövirtaasi poimitaan vain sinulle kiinnostavia sisältöjä. Algoritmien avulla voidaan myös esimerkiksi suodattaa sähköpostin roskaposteja näkymättömiin.

Hashtag

Hashtageja eli aihetunnisteita käytetään etenkin Twitterissä ja Instagramissa. Niiden avulla on helppo seurata keskusteluja ja löytää juuri tiettyyn aiheeseen liittyvää sisältöä. Kannattaa harkita yrityksellesi tai tuotteellesi omaa brändättyä hashtagia.

CPC

CPC:llä tarkoitetaan cost per clickiä eli yhden linkkiklikkauksen hintaa. Tämä kannattaa valita kampanjan keskeiseksi mittariksi silloin, kun haluat ohjata liikennettä verkkosivuillesi. Sinua laskutetaan linkkiklikkausten perusteella ja mainoksia optimoidaan algoritmien toimesta, jotta niistä saataisiin mahdollisimman paljon irti.

CPM

CPM:llä tarkoitetaan cost per milleä eli tuhannen näyttökerran hintaa. Tätä mittaria voit käyttää silloin, kun haluat, että mahdollisimman moni näkee mainoksesi.

Business Manager

Business Manager on Facebookin yrityssivujen hallintatyökalu. Sen yksi osa on Ad Manager, jolla hallinnoit Facebookin sekä Instagramin mainoksia. Ad Managerin avulla näet syvällisempää analytiikkatietoa ja kohdennat mainoksia tarkemmin kuin Facebookin perusnäkymässä. Linkedinillä ja Twitterillä on myös omat mainostyökalut.

SEO

SEO eli search engine optimization tarkoittaa suomeksi hakukoneoptimointia. Asiakkaat etsivät palveluistasi tietoa tietyillä hakusanoilla, jolloin kannattaa pitää huoli, että ne löytyvät myös verkkosivujesi tekstin lomasta. Hakukoneet nostavat tällöin sivustoasi hakutuloksien kärkeen.

SEM

SEM eli search engine marketing tarkoittaa hakukonemarkkinointia. Käytännössä se on näkyvyyden ostamista tietyille avainsanoille, jolloin hakukone nostaa sivustosi hakutulosten kärkeen maksettuna mainoksena.

Henkilöbrändi

Henkilöbrändi on mielikuva, jonka annat – ja luot – netissä itsestäsi. Maineesi ja imagosi ovat osa tätä. Muista siis jakaa osaamistasi, osallistua keskusteluihin ja auttaa muita – hyvä henkilöbrändi kiinnostaa potentiaalisia asiakkaita ja kumppaneita.

 

Haluatko oppia lisää somesta ja sen keskeisistä hyödyistä yrittäjälle?

Tutustu Yrittäjän digiakatemiaan ja osallistu maksuttomalle verkkokurssille!

 
 

Avainsanat:

Yrittäjille

Lue lisää uudesta työstä

Blogi
5/2024 Juho Saarinen

Uhkaähky lamauttaa organisaation – vinkkini sen purkamiseen

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

NIS2-direktiivi on yrityksille mahdollisuus – Näin ennakoit ja rakennat kestävää liiketoimintaa

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Tee asiakaspalvelusta yrityksesi kruununjalokivi – Ota käyttöön tekoälyvalmis monikanavainen asiakaspalveluratkaisu

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Hiekka-akku on tämän hetken puhuttavin innovaatio – Polar Night Energyllä on kunnianhimoiset kasvutavoitteet

Miltä näyttää teknologian vuosi 2024?

Uljaan uuden huomisen onnennumero on 14 – nimittäin niin monta nousevaa teknologiatrendiä esitellään DNA:n vuoden 2024 teknologiatrendiraportissa! Lue valppaasti, sillä monet näistä trendeistä tulevat jättämään jälkensä historiaan.

 

Pysy digitalisaation vauhdissa.

Tilaa DNA Yrityksille -uutiskirje sähköpostiisi!

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.