Älypuhelin on korvaamaton kiinteistönvälitysalusta Blokissa, jossa kaikki kahdeksan työntekijää tekevät asiakastyötä. Asiakkaat voivat esittää kysymyksiä chatissa aina keskiyöhön asti. Kysymyksiin vastaa esimerkiksi firman toimitusjohtaja kotisohvaltaan.
Sijoituskierrostaan viimeistelevän Blokin toimitusjohtajalla Rudi Skogmanilla on pieni puhelinongelma: vanhan iPhone 6:n näyttö on irtoamassa, ja esimerkiksi asiakaspalvelupuhelussa numerovalikon käyttäminen vaatii näytön painamista peukalolla.
”Onhan tämä vähän hankalaa. Lupasin itselleni, että heti rahoituskierroksen jälkeen ostan itselleni iPhone X:n”, Skogman naurahtaa.
Skogman toimii vauhdilla kasvavan kiinteistönvälitysalusta Blokin toimitusjohtajana. Blok veloittaa 0,75 prosentin kiinteän välityspalkkion ja tarjoaa LKV-kiinteistönvälittäjän tuen ja turvan. Myyjän harteille jää näytön järjestäminen.
Idea yrityksen perustamisesta alkoi itää vuonna 2016, kun Skogman myi oman, Helsingin Itä-Pasilassa sijaitsevan asuntonsa välittäjän kautta. Pieni ja edullinen asunto ratikkareitin varrelta meni nopeasti kaupaksi.
”Minulle tuli tunne, että työn määrä ei vastaa palvelun hintaa. Asuntokaupassa on usein kysymys asunto-osakkeiden kaupasta, ja se asuntokaupan peruskama toistaa itseään. Tykkään verrata asuntokauppaa osakekauppaan: 1980-luvulla olisin soittanut osakkeita ostaessani välittäjälle, joka olisi ostanut osakkeet. Nyt menen Nordnetiin, ostan osakkeet itse ja maksan 0,2 prosentin välityspalkkion”, Skogman sanoo.
Asuntokauppa digitalisoituu kovaa vauhtia. Tulevaisuudessa esimerkiksi asuntolainapäätöksen voi saada ilman ihmiskontaktia pankkiin.
”Vielä tällä hetkellä laki velvoittaa pitämään asuntonäytössä paperista asuntoesitettä, mutta tulevaisuudessa koko asuntokaupan voi hoitaa digitaalisesti”, Skogman sanoo.
Maraton eikä sadan metrin juoksu
Haastattelun edetessä puhelimen ruutu täyttyy työtilasovellus Slackin notifikaatioista. Blokilaiset käyttävät Slackia paljon. Skogman arvelee viettävänsä Slackissa enemmän aikaa kuin Whatsappissa.
”Olen hoitanut viimeisen puolitoista kuukautta seuraavaa sijoituskierrosta. Olen jutellut tosi paljon sijoittajille niin puhelimessa, tekstiviesteillä kuin Whatsappillakin”, Skogman sanoo.
Pienen työyhteisön jaksaminen on Skogmanille tärkeää. Älypuhelin mahdollistaa asioiden hoidon myös kotoa, jolloin kenenkään ei tarvitse päivystää toimistolla asiakaschatin ääressä.
”Sanon aina, että tämä on maraton eikä sadan metrin juoksu. Yritän pitää työpäivät toimistolla järkevinä. Välillä vastaan illalla sohvalta asiakaspalveluchattiin tulleisiin viesteihin”, Skogman sanoo.
Blokissa kaikki työntekijät ovat tekemisissä asiakkaiden kanssa. Esimerkiksi lomien järjestäminen on haluttu tehdä helpoksi ja etätyöhön tarjotaan hyvät mahdollisuudet.
”Meillä töitä voi tehdä ihan mistä vain, vaikka Balilta. En myöskään laske lomapäiviä vaan ihmiset pitävät lomia kun haluavat, toki tärkeiden töiden hoitaminen pitää sopia ennen lomaa”, Skogman sanoo.
Kolme sovellusta: Näitä käytän
1. Slack
”Käytän Slackia puhelimella todella paljon. Seuraan sen kautta, mitä firmassa tapahtuu. Slackiin tulee kaikki tiedot myyntiin tulleista kohteista ja tarjouksista. Minulle tämä on tärkeämpi kuin Whatsapp.”
Slack iOS:lle
Slack Androidille
2. Intercom Conversations
”Käytämme verkkosivuillamme Intercomin chattia. Yritämme pitää työpäivät toimistolla järkevän pituisina. Chattimme on kuitenkin auki keskiyöhön asti ja välillä vastailen asiakkaiden yhteydenottoihin kotisohvalta käsin.”
Intercom Conversations iOS:lle
Intercom Conversations Androidille
3. Headspace
”Välillä tulee tunne, että käy ylikierroksilla ja keskittyminen on hankalaa. Silloin otan kymmenen minuutin meditointisession Headspace-sovelluksella. Aiemmin meditoin joka ilta, nyt se on valitettavasti jäänyt vähemmälle.”
Headspace iOS:lle
Headspace Androidille
Kaipaavatko omat työvälineesi päivitystä?
Lue lisää mikroyritysten palveluista ja katso tarjoukset.
Lue lisää
Artikkelin kuva: Blokin toimitusjohtaja Rudi Skogman käyttää älypuhelimellaan etenkin työtilasovellus Slackia. Kuva: Peter Forsgård.