Pandemian yhteydessä siirryimme kertaheitolla etätyöhön. Tämä oli mahdollista, koska tarvittava teknologia oli jo olemassa. Teamsin koukeroiden opettelu oli suhteellisen helppoa ja yritysten erilaisten sovellusten käyttäminen etätoimistolta oli jo osittain tuttua.
Sittemmin etä- ja hybridityöstä on puhuttu paljon – ja jatkuvasti. Monet yritykset ovat toki joutuneet päivittämään tietoliikenne- ja tietoturvaratkaisunsa, ja tietoliikenneoperaattorina olemme mielellämme tukeneet tässä. Maailma ei kuitenkaan ole koskaan valmis ja esimerkiksi tietoturva vaatii jatkuvaa päivittämistä. Pandemian alkamisesta on nyt yli kolme vuotta ja useimmissa yrityksissä etä- ja hybridityö on tullut jäädäkseen.
Meillä on nyt sen verran kokemusta uudesta työnormaalista, että on hyvä tarkastella, millaiset seuraukset tämä aika on jättänyt yritysten ja työntekijöiden rutiineihin.
Etä- ja hybridityö ovat luonteeltaan vapaamuotoisempaa kuin perinteinen toimistotyö. Vaikka moni yritys onkin edellyttänyt, että työntekijät ovat ainakin osittain läsnätyössä, toimistopäivät eivät välttämättä osu kaikille juuri samoina päivinä. Tämän seurauksena työntekijät ovat usein aika yksin, vaikka olisivatkin osittain toimistolla.
Monissa organisaatioissa on huomattu, ettei tieto kulje yhtä sujuvasti, kun satunnaiset kahvitteluhetket ja yhteiset lounastauot jäävät puuttumaan. Tämän lisäksi näyttää siltä, että osaaminen ei myöskään leviä organisaatiossa, kun oppia ei voi ottaa vieruskaverilta.
Luontainen oppiminen jää vähemmälle ja siirtyy enemmän yksilön vastuulle.
Mitä tämä tarkoittaa työnantajalle? Entiset oppimis- ja valmennusmenetelmät eivät välttämättä enää riitä osaamisen ylläpitämiseen ja kehittämiseen. Ajan mittaan tämä vaikuttaa negatiivisesti organisaation kyvykkyyksiin ja suoritustasoon.
DNA:n yritysmyynnissä lähdimme pari vuotta sitten rohkeasti uudistamaan oppimisen menetelmiämme. Yksi kantava teema oli, että oppiminen ja oman osaamisen kehittäminen tulee olla paitsi jokaiselle mahdollista, samalla myös inspiroivaa- ja palkitsevaa. Kehitimme ratkaisumyyntiakatemian, jossa jokainen voi valita itseään kiinnostavan teeman. Akatemiaan kuitenkin pitää aktiivisesti hakea: ketään ei sinne pakoteta.
Tähän sisältyy kaksi tärkeää oppia:
1. Oppiminen on kiinnostavaa, kun saa itse päättää, mistä on kiinnostunut ja haluaa oppia lisää juuri siitä. Työnantajina olemme huolehtineet, että sisällöt ovat laadukkaita ja opit ovat suoraan sovellettavissa päivittäiseen työhön.
2. Jatkuvan oppimisen konsepti sopii hyvin etä- ja hybridityöhön, koska se on nimenomaan suunniteltu toimimaan juuri sellaisessa ympäristössä.
Osaamisen aktiivinen kehittäminen on win-win-win-konsepti.
Meillä on jo kiistattomia näyttöjä opiskelun tuomista hyödyistä. Oikein suunnitellun menetelmän kautta syntyy parempia tuloksia ja työtyytyväisyys paranee. Asiakkaamme hyötyvät, kun osaamme auttaa heitä entistä paremmin ja tuoda lisäarvoa heidän liiketoimintaansa. Ratkaisumyyntiakatemia valittiin yritysmyyjien äänestyksessä vuoden teoksi ja akatemiassa käsiteltyjen osa-alueiden myyntitulokset ovat kehittyneet erittäin positiivisesti.
Työntekijöiden onnistuminen ja asiakkaiden kokema lisäarvo vaikuttavat luonnollisesti positiivisesti liiketoimintaamme. Olemme saaneetkin paljon positiivista palautetta asiakkailta kaupallisten prosessien läpiviennistä.
Vaikka hybridityöhön soveltuvan jatkuvan oppimisen ja opiskelun konsepti on koko organisaatiolle vaativa harjoitus, se on kuitenkin välttämätöntä niin osaamisen kuin työ- ja asiakastyytyväisyydenkin kehittämiseksi.
Ovatko hybridityön käytännöt vielä hakusessa? Lue maksuton oppaamme Tee ja johda tuloksellista hybridityötä.