DNA:n ratkaisumyyntiakatemian tuloksissa näkyvät työntekijöiden onnistuminen ja asiakkaiden kokema lisäarvo, kirjoittaa Johan Flykt.

Miten pysyväksi muuttunut hybridityö vaikuttaa osaamisen kehittämiseen?

Pandemian yhteydessä siirryimme kertaheitolla etätyöhön. Tämä oli mahdollista, koska tarvittava teknologia oli jo olemassa. Teamsin koukeroiden opettelu oli suhteellisen helppoa ja yritysten erilaisten sovellusten käyttäminen etätoimistolta oli jo osittain tuttua. 

Sittemmin etä- ja hybridityöstä on puhuttu paljon – ja jatkuvasti. Monet yritykset ovat toki joutuneet päivittämään tietoliikenne- ja tietoturvaratkaisunsa, ja tietoliikenneoperaattorina olemme mielellämme tukeneet tässä. Maailma ei kuitenkaan ole koskaan valmis ja esimerkiksi tietoturva vaatii jatkuvaa päivittämistä. Pandemian alkamisesta on nyt yli kolme vuotta ja useimmissa yrityksissä etä- ja hybridityö on tullut jäädäkseen. 

Meillä on nyt sen verran kokemusta uudesta työnormaalista, että on hyvä tarkastella, millaiset seuraukset tämä aika on jättänyt yritysten ja työntekijöiden rutiineihin. 

Etä- ja hybridityö ovat luonteeltaan vapaamuotoisempaa kuin perinteinen toimistotyö. Vaikka moni yritys onkin edellyttänyt, että työntekijät ovat ainakin osittain läsnätyössä, toimistopäivät eivät välttämättä osu kaikille juuri samoina päivinä. Tämän seurauksena työntekijät ovat usein aika yksin, vaikka olisivatkin osittain toimistolla. 

Monissa organisaatioissa on huomattu, ettei tieto kulje yhtä sujuvasti, kun satunnaiset kahvitteluhetket ja yhteiset lounastauot jäävät puuttumaan. Tämän lisäksi näyttää siltä, että osaaminen ei myöskään leviä organisaatiossa, kun oppia ei voi ottaa vieruskaverilta. 

Luontainen oppiminen jää vähemmälle ja siirtyy enemmän yksilön vastuulle. 

Mitä tämä tarkoittaa työnantajalle? Entiset oppimis- ja valmennusmenetelmät eivät välttämättä enää riitä osaamisen ylläpitämiseen ja kehittämiseen. Ajan mittaan tämä vaikuttaa negatiivisesti organisaation kyvykkyyksiin ja suoritustasoon. 

DNA:n yritysmyynnissä lähdimme pari vuotta sitten rohkeasti uudistamaan oppimisen menetelmiämme. Yksi kantava teema oli, että oppiminen ja oman osaamisen kehittäminen tulee olla paitsi jokaiselle mahdollista, samalla myös inspiroivaa- ja palkitsevaa. Kehitimme ratkaisumyyntiakatemian, jossa jokainen voi valita itseään kiinnostavan teeman. Akatemiaan kuitenkin pitää aktiivisesti hakea: ketään ei sinne pakoteta.  

Tähän sisältyy kaksi tärkeää oppia: 

1. Oppiminen on kiinnostavaa, kun saa itse päättää, mistä on kiinnostunut ja haluaa oppia lisää juuri siitä. Työnantajina olemme huolehtineet, että sisällöt ovat laadukkaita ja opit ovat suoraan sovellettavissa päivittäiseen työhön.  

2. Jatkuvan oppimisen konsepti sopii hyvin etä- ja hybridityöhön, koska se on nimenomaan suunniteltu toimimaan juuri sellaisessa ympäristössä.   

Osaamisen aktiivinen kehittäminen on win-win-win-konsepti. 

Meillä on jo kiistattomia näyttöjä opiskelun tuomista hyödyistä. Oikein suunnitellun menetelmän kautta syntyy parempia tuloksia ja työtyytyväisyys paranee. Asiakkaamme hyötyvät, kun osaamme auttaa heitä entistä paremmin ja tuoda lisäarvoa heidän liiketoimintaansa. Ratkaisumyyntiakatemia valittiin yritysmyyjien äänestyksessä vuoden teoksi ja akatemiassa käsiteltyjen osa-alueiden myyntitulokset ovat kehittyneet erittäin positiivisesti. 

Työntekijöiden onnistuminen ja asiakkaiden kokema lisäarvo vaikuttavat luonnollisesti positiivisesti liiketoimintaamme. Olemme saaneetkin paljon positiivista palautetta asiakkailta kaupallisten prosessien läpiviennistä.  

Vaikka hybridityöhön soveltuvan jatkuvan oppimisen ja opiskelun konsepti on koko organisaatiolle vaativa harjoitus, se on kuitenkin välttämätöntä niin osaamisen kuin työ- ja asiakastyytyväisyydenkin kehittämiseksi.


Ovatko hybridityön käytännöt vielä hakusessa? Lue maksuton oppaamme Tee ja johda tuloksellista hybridityötä.

Avainsanat:

Digitalisaatio Muuttuva työ Työkulttuuri Viestintä Asiakaskokemus Teknologia Johtaminen Etätyö

Lue lisää uudesta työstä

Artikkeli
Siniseen pukuun ja silmälaseihin pukeutunut kalju mies seisoo hymyillen sisätiloissa modernin rakennuksen lasikaiteen vieressä.
9/2025 DNA Yrityksille

DNA:n vahvat pohjoismaiset hartiat takaavat sujuvat digipalvelut läpi Pohjolan

Artikkeli
Lähikuva henkilöstä, joka valitsee numeroita mustalla matkapuhelimen näppäimistöllä.
9/2025 DNA Yrityksille

83377788833 – Vieläkö muistat, miten Nokian puhelimella näpyteltiin viestejä?

Artikkeli
9/2025 DNA Yrityksille

Vähittäiskaupan kilpailu kovenee – näillä keinoin liiketoimintasi menestyy myös tulevaisuudessa

Artikkeli
Pitkät ruskeat hiukset omaava nainen, jolla on tummansininen pilkullinen paita, hymyilee kädet ristissä ikkunan ääressä.
9/2025 DNA Yrityksille

Supattelua kahvipöydässä vai hedelmällistä yhteistyötä – vinkit monisukupolvisen työyhteisön johtamiseen

Artikkeli
9/2025 DNA Yrityksille

Tekoäly innostaa sosiaali- ja terveydenhuollon kehittäjiä: ”Jos tätä ei Suomessa saada tehtyä, niin missä sitten?”

Teknologiatrendit 2025

Teknologian vuosi 2025 on lunastusten aikaa: tekoälylle asetetut odotukset alkavat konkretisoitua, siviili- ja puolustusteknologioiden käyttöulottuvuudet laajenevat ja yritysten kestävän kehityksen tavoitteita jalkautetaan käytäntöön.

Mitkä trendit tulevat vaikuttamaan merkittävästi tulevaisuuteemme niin arjessa kuin sen ulkopuolella?

 

Pysy digitalisaation vauhdissa.

Tilaa DNA Yrityksille -uutiskirje sähköpostiisi!

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.