Lisätty todellisuus säästää rutkasti rahaa kunnossapidossa

Suomen tavaraviennistä ulkomaille iso osa kertyy koneista ja laitteista. Niiden asennuksia ja huoltoja varten on tavallisesti tapana matkustaa, mutta se voi olla kallista, tehotonta tai mahdotonta. Kustannustehokkaan vaihtoehdon tuo lisätyn todellisuuden teknologia, AR. Se mahdollistaa kunnossapidon kaikkialle maailmaan etänä – rahaa säästyy, ongelmanratkaisu nopeutuu ja työn laatu parantuu.

Lisätty todellisuus (AR, augmented reality) on teollisuuden kunnossapidossa vasta matkalla valtavirtaan, mutta Suomi on singahtanut maailman kärkeen. Yksi selitys tähän on tamperelaisen Delta Cygni Labsin kehittämä Pointr-sovellus, jota käyttää kasvava joukko koti- ja ulkomaisia yrityksiä, kuten Valmet, Wärtsilä, Ford ja Schneider Electric.

“Lisätty todellisuus on muodostunut arkipäiväksi tietyissä vientivetoisissa yrityksissä, joilla on pitkä historia teollisuuden palveluliiketoiminnassa. Niillä on ollut jonkinlaista etäteknologiaa käytössä jo 25 vuotta erityisesti laitteiden etädiagnostiikkaan. Näiden lisäksi entistä useammat yritykset ovat alkaneet luottaa siihen, että AR-teknologia toimii kenttätyössä ja että siitä saa mitattavaa hyötyä”, Delta Cygni Labsin operatiivinen johtaja Ilmo Lounasmaa kertoo.

Hän toteaa, että tänä vuonna konevalmistajien on ollut vaikea päästä asiakkaidensa luokse huoltotöihin ja tekemään uusien laitteiden käyttöönottoja. Siksi niiden on ollut pakko käyttää paikallisia kumppaneita. Näillä puolestaan on vähemmän kokemusta kuin omalla henkilöstöllä, minkä vuoksi on tärkeä saada informaatio liikkumaan heidän kanssaan.

Lisätty todellisuus vie asiantuntijan tietotaidon kaikkialle maailmaan

Pointr-sovellus toimii suoraan älypuhelimella, tabletilla ja tietokoneella. Sillä soitetaan eräänlainen jalostettu videopuhelu. Sovelluksen käytön kynnys on hyvin matala. Läpimurtoa on vauhdittanut mobiiliverkkojen 4G-teknologia, ja 5G parantaa sulavaa käyttökokemusta entisestään. Myös AR-laseja sovelluksella voi käyttää, mutta niitä ei välttämättä tarvita.

”Asiakkaamme pitävät AR-laseja hyvin kiinnostavina ja niistä odotetaan paljon hyötyjä. Toistaiseksi käyttömukavuus ja korkea hinta hidastavat niiden yleistymistä”, Ilmo Lounasmaa kertoo.

Sovelluksen ideana on viedä asiantuntijan tietotaito kentälle missä tahansa maailmassa olevan huoltoteknikon tai asentajan avuksi.

“Lisätyn todellisuuden arvo on siinä, että ei tarvitse vain selittää, vaan voi myös näyttää. Osapuolten välille syntyy kunnon interaktio. Ongelmanratkaisusta tulee paljon nopeampaa ja työ helpottuu. Jos visuaalinen ja reaaliaikainen informaatio puuttuu, voi puhua sokkona tekemisestä. Visuaalinen informaatio poistaa virheen mahdollisuuksia”, Lounasmaa sanoo.

Lisätyn todellisuuden Pointr-sovelluksessa voi näyttää käsillä olevaa työkohdetta, keskustella sekä viedä kuvan päälle opastavia symboleita: “avaa ensin tämä pultti, jonka päälle merkkasin keltaisen nuolen”, “sulje tämä punaisella merkitty venttiili kääntämällä oikealle”. Vastaavasti opastaja voi avata videokuvan asentajalle päin ja näyttää esimerkkisuorituksen.

“Monesti ongelmaa on ensin yritetty ratkoa sähköposteilla ja puhelimitse, mutta vasta lisätyn todellisuuden avulla saadaan selville kokonaiskuva, mistä oikeasti on kysymys. Jotakin voi olla asennettuna väärin päin tai on käytetty väärää osaa. Jos pitää mennä kohteeseen, sovelluksen avulla voi suunnitella käynnin ja varmistaa, että oikeat työkalut ja varaosat tulevat mukaan”, Ilmo Lounasmaa sanoo.

AR-teknologia voi puolittaa huoltopalveluiden kustannukset

Kunnossapidossa lisätyn teknologian isoin rahallinen etu syntyy matkakustannusten ja matka-ajan vähentymisestä ja tuottavuuden noususta. Jos yksittäinen neljän tunnin huoltotyö on ennen vaatinut työhön verrattuna nelinkertaisen matkustusajan, etähuolto AR-teknologialla vapauttaa työaikaa monen muun asiakkaan palvelemiseen.

Lisäksi huomattava osa ongelmista saadaan ratkaistua heti ilman asiakaskäyntiä. Ennen AR:n hyödyntämistä eräs Pointrin käyttäjäyritys ratkaisi 40 prosenttia huoltotehtävistä etänä. AR:n avulla osuus nousi 78 prosenttiin.

“Yritys voi ainakin tuplata palveltavien asiakkaiden määrän samalla henkilöstöllä, toisin sanoen tehdä kaksinkertaisen määrän huoltotoimia. Määrä voi joskus jopa viisinkertaistua. Huoltohenkilöstön tuottavuus moninkertaistuu, saadaan paljon lisää kapasiteettia palveluun, tyhjäkäynti vähenee ja asiakaspalvelu nopeutuu”, Ilmo Lounasmaa kertoo.

Erityisen suuria hyötyjä lisätyn todellisuuden avulla syntyy, kun huolto- ja asennustehtävät koskevat investointihyödykkeitä, jotka maksavat paljon ja ovat pitkään käytössä. Juuri sellaisia ovat suomalaisen konepajateollisuuden tyypilliset vientituotteet.

Lue lisää siitä, kuinka 5G kiihdyttää lisätyn todellisuuden leviämistä. 

Avainsanat:

Mobiili Digitalisaatio Teknologia 5G
 

Lue lisää uudesta työstä

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.