Muistatko mitä tapahtui 8. huhtikuuta 2019? En minäkään. Sinä päivänä uutisoitiin, että norjalainen teleoperaattori Telenor on ostanut 54 prosenttia suomalaisesta teleoperaattorista DNA:sta.
Itse muistan paremmin sen, mitä tapahtui toukokuussa 2021, koska silloin minulle avautui mahdollisuus päästä töihin DNA:lle vahvistamaan Pohjoismaiden myyntiä ja liiketoimintaa.
Uudessa roolissa oli paljon mielenkiintoista, mutta aluksi heräsi myös kysymyksiä:
Eikö operaattoriala ole aika jäykkä, millainen brändi on tänään ja ehkä tärkeimpänä: Miten Telenor oikeastaan liittyy DNA:han?
Olen nyt ollut DNA:lla reilut viisi innostavaa kuukautta, ja on hyvä hetki palata näiden kysymysten äärelle.
Teleoperaattorit ovat vahvasti säänneltyjä ja miltei aina syntyneet monopoliasemassa olleiden toimijoiden pohjalta. Nämä tekijät eivät voi olla vaikuttamatta yritysten toimitapoihin ja kulttuureihin. Tämän takia alalla onkin pitkään keskitytty toiminnan ytimeen, eli hyvien yhteyksien rakentamiseen.
DNA on todellakin kova brändi Suomessa, varsinkin kuluttajien keskuudessa. Muistatteko, kun 2000-luvun alussa Bamsella oli kaamee kapula? Minä ainakin muistan, koska suomenruotsalaisena sain Upinniemessä varusmiespalveluksen aikana välillä lempinimen Bamse. Mieleen jääneet mainokset ja oivaltava markkinointi ovat rakentaneet DNA:sta brändin, jonka tuntevat niin kuluttajat kuin yrityksetkin.
Telenor taas on Pohjoismaiden suurin operaattori, jonka liikevaihto on reilusti yli 10 miljardia euroa. Yhtiö työllistää noin 16 000 henkilöä Pohjoismaissa ja Aasiassa. Vuosina 2019 ja 2020 Telenor osti kaikki DNA:n osakkeet ja vahvisti siten asemaansa Suomessa. Telenorin tunnettuus Suomessa on kuitenkin edelleen matala.
Miten vahvan perustan omaava kuluttajabrändi DNA voi hyötyä Suomessa suhteellisen tuntemattomasta pohjoismaisesta jättiläisestä Telenorista?
Tehtäväni on löytää tähän ratkaisu. Haluamme, että synergiasta hyötyvät näiden kahden yhtiön lisäksi myös asiakkaat ja yhteiskunta. Vastauksen ydin piilee Telenorin ekosysteemissä ja yhteydet ylittävissä kyvykkyyksissä. Näitä ovat esimerkiksi 5G, esineiden internet, reunalaskenta, pilvialustat ja tietoturva.
Yhteydet ylittävä "Beyond Connectivity" -ajattelu viittaa palveluihin, jotka rakentuvat perinteisten yhteyksien päälle ja niiden ympärille.
Hyvien yhteyksien päälle rakentuvat palvelut voivat hyvin ohjattuina tuoda ihan uusia mahdollisuuksia yrityksille ja julkishallintoon.
Beyond Connectivity kyvykkyydet tuovat siis mukanaan uudenlaisia erottautumistekijöitä, jotka näkemyksellisyyden ja ratkaisukeskeisuuden avulla muuttavat asiakaskeskusteluiden sävyn. Tätä kautta mahdollistuu hintakeskustelun kahleista irtautuminen ja asiakkaille ainutlaatuisten hyötyjen tuottaminen.
Miten sitten Telenor voi hyötyä DNA:sta? DNA:n asiakaskeskeisyys ja mutkaton lähestyminen tarjoavat hyvän alustan, jolle rakentuu uuden ajan näkemyksellinen operaattori. Näenkin kaikkien näiden syiden takia, että DNA:n rooli uusien ratkaisujen mahdollistajana tulee lähivuosina korostumaan entisestään, ja tämä jos mikä on minusta todella inspiroivaa!
Lue myös: Askarruttaako IoT? DNA on yhdistänyt voimansa Telenorin kanssa ja nyt osaamista riittää