Kasvu Open on valtakunnallinen yritysten sparrausohjelma, joka auttaa suomalaisia pk-yrityksiä kasvuun tarjoamalla niille tukea ja neuvoa liiketoimintansa kehitykseen. Toiminta käynnistyi 10 vuotta sitten Keski-Suomessa. Tätä nykyä ohjelmassa on mukana yrityksiä kaikista maakunnista. Ohjelmaan on koko aikana hakenut jo 3500 yritystä.
”Toteutamme alueellisia ja toimialakohtaisia kasvuohjelmia eli Kasvupolkuja. Tänä vuonna tarjolla on myös räätälöityä ohjelmia. Tästä esimerkkinä Nordean ja muiden sijoitusyhtiöiden kanssa toteutettu SUPERFINNS, joka on suunnattu kansainvälisesti skaalattaville bisneksille”, kertoo Kasvu Openin toimitusjohtaja Jaana Seppälä.
Kasvu Open työllistää tällä hetkellä 7 työntekijää, mutta kaikkiaan Kasvu Openia toteuttaa kaikkiaan 15 henkilön tiimi. Sparrauksen hoitaa yli 1500 osaajan verkosto, jonka toimintaa Kasvu Openin tiimi organisoi. DNA on ohjelman yhteistyökumppanina jo toista vuotta.
”Missiomme on vahvistaa yritysten kasvuvalmiuksia myös digitaalisesti. Ohjelman kautta lisätään yrittäjien ymmärrystä tietoturvakysymyksistä ja muista digitaalisista ratkaisuista. DNA:n asiantuntijat ovat mukana sparraamassa yrittäjiä, jotka voivat syventää osaamistaan lisäksi DNA Yrittäjän digiakatemian avulla. DNA on auttanut meitäkin tunnistamaan kehityskohteita omissa prosesseissamme”, Seppälä kertoo.
Kasvu Openilla on käytössään DNA:n puhelinliittymät, joihin siirryttiin reilu vuosi sitten.
“Palvelu pelasi todella hyvin. Kaikki käytännön järjestelyt hoituivat yhteyshenkilömme kautta ilman ongelmia, ja siitä lähtien yhteyden ovat toimineet moitteetta.”
Pandemiavuosi on muuttanut Kasvu Openin toiminnan täysin digitaaliseksi. Aiemmin kohtaamiset ja sparraukset hoidettiin livetapahtumina, mutta nyt toiminta on organisoitu uusiksi.
”Meillä on käytössä fasilitointialusta, joka on mahdollistanut tapahtumien järjestämisen täysin digitaalisesti. Hyödynnämme lisäksi erilaisia sovelluksia, jotta saamme ihmiset linjoille ja kohtaamiset onnistumaan. Viime vuoden päätapahtumakin toteutettiin kokonaan digityökaluilla.”
Seppälän mukaan digitaalisiin kyvykkyyksiin kannattaa panostaa nyt kunnolla, sillä asiakastapahtumien ohella myös myynnin tekeminen riippuu yhä enemmän hyvistä yhteyksistä.
”Maapallo on kutistunut jossain määrin. Ennen koronaa me sovimme kumppanuuksista aina kasvotusten. Nyt se tapahtuu sujuvasti verkon yli tai puhelimitse. Muuttuneessa tilanteessa jopa sijoituspäätöksiä tehdään ilman livetapaamista. Myynti on kaiken liiketoiminnan edellytys ja yrityksen liiketoiminnasta kertominen ilman toimivia yhteyksiä on nykyisin mahdotonta”, Seppälä kiteyttää.