”Toimiva mobiiliverkko on meille korvaamaton työväline. Mikään ei toimi, jos verkko ei toimi – siksi se on edellytys toiminnallemme”, kertoo Nivalan liikuntakeskuksen toimitusjohtaja Pekka Niemelä.  

Nivalan liikuntakeskus on hyvinvoinnin ja jaksamisen asialla: ”Toimiva mobiiliverkko on toimintamme selkäranka”

Nivalan liikuntakeskus on pikkupaikkakunnalle poikkeuksellinen kokonaisuus: se tarjoaa 11 000 asukkaan kunnassa noin 11 000 neliömetriä liikkumatilaa. Kaiken tekemisen tavoitteena on sujuva arki, jossa ihmiset löytävät helposti liikuntapalveluiden pariin. Liikuntakeskuksen toiminnan tukipilarina ovat DNA:n mobiilipuolen palvelut, joiden varassa hommat pyörivät aina talotekniikasta sähköiseen ajanvaraukseen asti. 

Nivalan liikuntakeskus on pikkupaikkakunnalle poikkeuksellinen kokonaisuus: se tarjoaa 11 000 asukkaan kunnassa noin 11 000 neliömetriä liikkumatilaa. Kaiken tekemisen tavoitteena on sujuva arki, jossa ihmiset löytävät helposti liikuntapalveluiden pariin. Liikuntakeskuksen toiminnan tukipilarina ovat DNA:n mobiilipuolen palvelut, joiden varassa hommat pyörivät aina talotekniikasta sähköiseen ajanvaraukseen asti. 

”Meidän tehtävämme on tuottaa Nivalan kaupungin liikuntatoimen ja -palveluiden kaikki tehtävät. Tavoitteenamme on tuottaa kuntalaispalvelua, jolla on oikeasti merkitystä. Haluamme profiloitua niin, että asiakkaamme tulevat paitsi lähialueilta niin myös naapurikunnista”, kertoo Nivalan liikuntakeskuksen toimitusjohtaja Pekka Niemelä

Nivalan alueen asiakkaat liikkuvat paljon, ikään katsomatta. Liikuntakeskuksen tärkein työ onkin pitää liikuntapaikat auki ja niiden vaatima infrastruktuuri kunnossa. Liikuntapaikkoja löytyykin aivan laidasta laitaan: valikoimasta löytyy muun muassa pallokenttiä, monitoimihalli, skeittipuisto, frisbeegolfrata, ladut, ladut, luontoreitit, kiipeilyseinä, jäähalli sekä erilaisia simulaatiolajeja.

”Pohdimme jatkuvasti, millaisia mahdollisuuksia pystymme tarjoamaan liikkumiseen, jotta voimme tuottaa helposti saavutettavia ja kiinnostavia liikuntamuotoja. Simulaatioissa liikuntaa pelillistetään ja liikkumalla rakennetaan peliä. Se innostaa monia koululaisia liikkumaan. Myös esimerkiksi frisbeegolf on todella suosittua ja tarjonnasta löytyy myös snookeria ja biljardia. Palveluvalikoimamme onkin todella laaja ja tahtotilamme on, että jokainen kuntalainen löytää itselleen sopivan tavan liikkua, iästä tai taustasta riippumatta”, Niemelä toteaa. 

Lisäksi tilat muuntuvat tapahtumien, seminaarien ja kesäteatterien näyttämöiksi, mikä tehostaa tilojen käyttöastetta. 

Mobiiliverkko liiketoiminnan selkärankana 

Liikuntakeskuksen arjessa yksi tärkeimmistä asioista on tavoittaminen, jotta palvelua voidaan myydä ja tarjota. Kun tavoitteena on pitää käyttöasteet korkeina, se onnistuu vain, jos tekniset ratkaisut – kuten mobiiliyhteydet – toimivat. Näkyvyys ja sujuva toiminta rakentuvat sen päälle. 

”Toimiva mobiiliverkko on meille korvaamaton työväline. Mikään ei toimi, jos verkko ei toimi – siksi se on edellytys toiminnallemme. Mobiiliverkko on meidän liiketoimintamme selkäranka: asiakaspalvelu, viestintä ja varauskalenterit toimivat sen varassa. Myös talotekniikka ja erilaiset etäohjaukset hoidetaan mobiiliverkkojen kautta. Itse käytän mobiilipalveluita työssäni jatkuvasti – etätyöpisteiden ja -laitteiden pitää toimia vuorokauden ympäri, ja ovien avaaminen tai järjestelmien käyttö vaatii luotettavan mobiiliyhteyden.” 

Osana kokonaisratkaisua käytössä on myös DNA Vaihdepalvelu, joka varmistaa, että asiakaspalveluun tulevat puhelut ohjautuvat oikeille henkilöille – tilanteen ja aukioloaikojen mukaan. Puhelut voidaan ohjata jonoon, tiedotteeseen tai varavastauspaikkaan, ja pääkäyttäjät hallinnoivat järjestelmää itse. Työntekijöillä on käytössään DNA Call -mobiilisovellus, jonka avulla voi säätää tavoitettavuutta ja käyttää esimerkiksi lomavastaajaa. 

”Meille on tärkeää, että asiakas saa vastauksen yhdellä soitolla – ja vaihdepalvelun ansiosta se onnistuu joustavasti. Se helpottaa asiakaspalvelijoiden arkea, kun yhteydet kulkevat varmasti perille.” 

Yhteistyöllä asiat saadaan kuntoon 

Niemelä kertoo, että erityisesti onnistumiset ja positiivinen asiakaspalaute tuovat ryhtiä liikuntakeskuksen arkiseen tekemiseen. Toimintaa on myös täytynyt sopeuttaa milloin epidemioiden, inflaation kuin korkojenkin mukaan – tällaisissa tilanteissa kun asiakkaat joutuvat valitsemaan, mihin käyttävät rahansa. Kausiluonteisuus on myös haaste: esimerkiksi helteellä sisäliikuntahalli ei kiinnosta. 

”Liikunta on humaani toimiala, joka vaatii intohimoa tekemiseen, sillä tuloksia ei saada vain paikallaan istumalla. Meidän on oltava valmiita palvelemaan vuoden jokaisena päivänä – se vaatii joustavuutta ja sitoutumista. Kävijämäärät ja käyttöasteet heijastelevat tekemisemme onnistumista. Joissain tiloissa käyttöaste on tapissa, toisissa kehitettävää. Hyvät käyttöasteet kertovat siitä, että halu liikkua pysyy korkealla. Vaikka alueen populaatio on rajallinen, tavoitteemme on palvella asukkaita mahdollisimman hyvin.” 

Liikuntakeskus on ollut DNA:n asiakkaana aina sen alusta asti, ja tästä on kasvanut pitkä kumppanuus, eikä liikuntakeskukselle ole syntynyt tarvetta vaihtaa palveluntarjoajaa.  

”Olemme olleet tyytyväisiä DNA:lta saamaamme palveluun. Jos näin ei olisi, emme olisi tässä. Kaikki toimii hyvin – ja jos jokin ei toimi, annamme palautetta ja asiat korjataan. Yhteistyöllä saadaan kaikki kuntoon”, Niemelä tiivistää.  

 

Näillä ratkaisuilla tehostimme asiakkaan liiketoimintaa:  

Vaihdepalvelu 

Puhelinliittymät 

Avainsanat:

Referenssi Mobiili Digitalisaatio 4G Teknologia 5G

Lue lisää uudesta työstä

Artikkeli
8/2025 DNA Yrityksille

”Jos verkko sakkaa, sakkaa moni muukin asia” – HPE Aruba Networking ja DNA tuottavat tulevaisuuden verkkopalveluita

Artikkeli
7/2025 DNA Yrityksille

DNA:n Kasvun tekijät -sarja nostaa suomalaisia kasvutarinoita valokeilaan

Artikkeli
7/2025 DNA Yrityksille

Tulevaisuuden paikannusteknologia on jo täällä – Älypuhelimen sijainnin paikantaminen sisätiloissa luo uusia bisnesmahdollisuuksia

Blogi
7/2025 Tommi Hirvi

Yhteispohjoismaiset palvelut asiakkaan eduksi – näillä vinkeillä se onnistuu

Artikkeli
7/2025 DNA Yrityksille

Psykologinen turvallisuus työpaikalla kantaa pitkälle – ja varmistaa etumatkan, kun kisa osaajista kovenee

Teknologiatrendit 2025

Teknologian vuosi 2025 on lunastusten aikaa: tekoälylle asetetut odotukset alkavat konkretisoitua, siviili- ja puolustusteknologioiden käyttöulottuvuudet laajenevat ja yritysten kestävän kehityksen tavoitteita jalkautetaan käytäntöön.

Mitkä trendit tulevat vaikuttamaan merkittävästi tulevaisuuteemme niin arjessa kuin sen ulkopuolella?

 

Pysy digitalisaation vauhdissa.

Tilaa DNA Yrityksille -uutiskirje sähköpostiisi!

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.