Mikä se on, joka parantaa liikenneturvallisuutta ja auttaa älykkään liikenteen suunnittelussa? Älyliikennejärjestelmä Porokello!
Suomen Lapissa ajetaan nelisen tuhatta porokolaria vuodessa. Tai on ajettu aivan viime aikoihin asti. Kolareiden määrä alkoi vähentyä viime vuonna, jolloin tien lähellä havaituista poroista varoittava Porokello-järjestelmä otettiin käyttöön. Vuonna 2016 porokolareita sattui 3470, peräti 838 vähemmän kuin edeltävänä vuonna.
”Jopa 63 prosenttia kyselyymme vastanneista ammattiautoilijoista kertoi välttäneensä porokolarin Porokellon ansiosta”, Porokello-hankkeen projektipäällikkö Maria Timo-Huhtala kertoo.
Porokellon kilkatus alkoi viime vuoden lokakuussa. Tiedot porohavainnoista alkoivat silloin välittyä V-Traffic-palvelun kautta navigaattoreihin ja matkapuhelinsovellukseen. Kilinä yltyi kuluvan vuoden syyskuussa, kun Porokello sai oman kännyappinsa. Se hälyttää, kun saavutaan 750 metrin päähän paikasta, jossa on viimeksi kuluneen tunnin aikana havaittu poro.
Vapaaehtoiset avainroolissa Poronhoitoalueella alati liikkuvat ammattiautoilijat tekevät porovaroitukset ilman korvausta, vapaaehtoisesti yhteisen hyvän vuoksi. Tuhannessa ammattiajoneuvossa on aina päällä oleva, pelkästään varoittamiseen tarkoitettu paikantava älypuhelin. Kun ammattiautoilija huomaa poron, hän voi tehdä sovelluksella hälytyksen liikenneturvallisesti yhdellä painalluksella.
Varoituksiin tarvittavat puhelimet ja liittymät tarjoaa DNA. ”On hienoa olla mukana tällaisessa liikenneturvallisuutta parantavassa yhteistyöhankkeessa”, DNA:n myyntipäällikkö Tommi Hirvi sanoo.
Porokello on Lapin ELY-keskuksen hallinnoima hanke, johon kuuluvat myös sovelluksen kehittänyt Paikkatieto Online sekä Paliskuntain yhdistys. Porokello kuuluu Liikenneviraston Aurora-hankekokonaisuuteen, joka kehittää älyliikenteen palveluja Tunturi-Lapin alueella.
Hyötyä myös älyliikenteelle Porokello tekee arvokasta työtä liikenneturvallisuuden eteen, mutta hankkeesta saadaan oheistuotteena muutakin hyödyllistä informaatiota.
”Tutkimme hankkeessa, soveltuuko kaupallinen matkapuhelinverkko älyliikennesovellusten alustaksi”, Tommi Hirvi sanoo. Itseajavat autot tarvitsevat yleistyessään luotettavaa yhteyttä tiedonsiirtoon ulkomaailman välillä.
Hirven mukaan tähänastiset kokemukset osoittavat, että DNA:n verkko on toimiva ratkaisu älyliikenteen perustaksi – myös harvaan asutulla seudulla.
Eikä tässäkään vielä kaikki. Varoittajien kännykkäsovellus suorittaa taustalla matkapuhelinverkon kuuluvuusmittausta. Poronhoitoaluetta niin pääväylillä kuin metsäteillä ristiin rastiin pörräävän tuhannen ajoneuvon toimittama data täydentää hyvin DNA:n oman mittaustiimin tuloksia.
”Jos kuuluvuus tietyssä sijainnissa on yhdessä mittauksessa huono, kyseessä voi olla satunnainen häiriö. Mutta jos heikosta kuuluvuudesta samassa paikassa raportoi sata kulkijaa, radioverkkosuunnittelumme voi hyödyntää tietoa kuuluvuuden parantamisen suunnittelussa”, Tommi Hirvi kuvailee.
Entistäkin kattavammat varoitukset Hankkeen tavoitteena on puolittaa porokolarien määrä vuoteen 2020 mennessä. Alku on ollut väkevä. Porokello-kännykkäsovellusta oli ladattu marraskuun alkupäivinä jo noin 30 000 kertaa, ja määrä kasvaa. V-Trafficin kautta palvelu on peräti puolen miljoonan autoilijan ulottuvilla.
Näyttää vahvasti siltä, että Porokello kilkattaa jatkossa entistä useammin. ”Palvelu laajenee ensi vuonna. Kokeilemme uusia varoitusten lähteitä, joiden ansiosta porovaroitukset olisivat entistäkin kattavampia”, Maria Timo-Huhtala kertoo.
Lue lisää Pohjois- ja Itä-Suomen mobiiliverkon kattavuudesta >
Näin Porokello toimii – katso video VIDEO
Nyt voit ladata Porokellon puhelimeesi! Uskomme, että jokainen Porokello -sovelluksen lataus on askel kohti määränpäätä puolittaa porokolarit vuoteen 2020 mennessä. Vaikuttaa voit myös jakamalla tietoa sovelluksesta! Kiitos kun olet mukana vähentämässä porokolareita. #porokello
Lue referenssistä, miten Lapin ELY-keskus hyödyntää DNA:n ratkaisuja.