Johtaako digipolkusi asiakkaan metsään vai kassalle

Johtaako digipolkusi asiakkaan metsään vai kassalle?

”Käy ihmeessä meidän verkkosivuilla, sieltä löytyy lisää tietoa!” Tuttu loppulausahdus raikaa radiomainoksessa tai pääsee myyjän huulilta golfkierroksella puolitutulle pelikaverille.

Tänä päivänä yksinkertaisimmankin mutterin myyjä tietää, että parasta jälkeä syntyy, kun osaa todistaa asiakkaalle, että tuotteen tuoma hyöty on suurempi kuin kustannus. Toisin sanoen, on osattava keskustella asiakkaan kanssa tuoteominaisuuksien sijaan asiakkaan liiketoiminnan kehittämisestä.

Henkilökohtainen myyntityö korostuu varsinkin B2B-myynnissä, mutta muitakaan kanavia ei sovi unohtaa.

Sanotaan, että asiakas tekee jo jopa 60 % ostopäätöksestään ennen kuin edes ottaa yhteyttä henkilökohtaiseen myyjään. Olennaista on, että asiakaskokemus on samanlainen kanavasta riippumatta.

Joten miten käy, kun lämmin liidi sitten noudattaa kehotusta tai muuten vain saapuu verkkosivuille?

Jos mietityttää, avaa firmasi verkkosivut, koeta silmäillä niitä objektiivisesti ja kysy itseltäsi seuraavat kysymykset:

  • Herättääkö näkymä kävijässä tarpeen kehittää omaa liiketoimintaansa?
  • Onko palvelumme arvolupaus näkyvä, eli saako kävijä tietää palvelumme tuomat liiketoimintahyödyt vai ainoastaan listauksen tuoteominaisuuksista?
  • Voiko kävijä lukea tai katsoa esimerkkejä palvelumme ratkaisemista ongelmista tai liiketoimintahaasteista? Entäpä esimerkkejä onnistumisista liiketoiminnan kehittämisessä?
  • Näkeekö kävijä myös suosituksia muilta? Arvomyynnin onnistuminen edellyttää luottamusta ja uskottavuutta, joista vakuuttavat suositukset kielivät.
  • Löytääkö kävijä helpon polun henkilökohtaiseen palveluun?

Jos vastasit kaikkiin yllämainittuihin ”kyllä”, voi yrityksesi myyjäkatras luottavaisin mielin hoitaa leiviskäänsä tietäessään saavansa tukea muista kanavista.

Vaikka vanha totuus on, että kaupat klousataan neuvottelupöydässä, ei kannata eksyttää liidiä online-palveluissa. Voi näet olla, ettei hän löydä sieltä enää neuvottelupöytään.

 

Tämä blogikirjoitus on julkaistu Kauppalehdessä 14.9.2016.

Avainsanat:

Verkko Asiakaskokemus

Lue lisää uudesta työstä

Artikkeli
Henkilö katselee futuristista kaupunkimaisemaa, jossa on lentäviä autoja, kehittyneitä rakennuksia ja lähellä lampaita.
12/2025 DNA Yrityksille

DNA Teknologiatrendit 2026: Katsaus uuden älyn aikakauteen

Artikkeli
Aapo Ceberberg seisoo ja katsoo kameraan, tumma tausta
12/2025 DNA Yrityksille

”Se, joka hallitsee tekoälyä, hallitsee maailmaa” – miten geopoliittinen tilanne ja muut uhkakuvat heijastuvat kyberturvaan?

Artikkeli
AI Finlandin johtaja Karoliina Partanen katsoo suoraan kameraan
12/2025 DNA Yrityksille

Suomesta seuraava tekoälyn edelläkävijä? AI Finlandin johtajan eväät globaaliin kasvuun

Artikkeli
VTT:n Mika Rantakokko hymyilee harmaan seinän edessä ja katsoo kameraan
12/2025 DNA Yrityksille

Verkkokehityksen seuraava sukupolvi tekee tuloaan – joko saa innostua 6G:stä?

Artikkeli
DNA:n yritysliiketoiminnan johtaja Anna-Mari Ylihurula katsoo hymyillen kameraan.
12/2025 DNA Yrityksille

Johtaja, älä seiso tekoälyn tiellä – henkilöstösi osaa ja tietää, kun sallit heidän uskaltaa

Teknologiatrendit 2025

Teknologian vuosi 2025 on lunastusten aikaa: tekoälylle asetetut odotukset alkavat konkretisoitua, siviili- ja puolustusteknologioiden käyttöulottuvuudet laajenevat ja yritysten kestävän kehityksen tavoitteita jalkautetaan käytäntöön.

Mitkä trendit tulevat vaikuttamaan merkittävästi tulevaisuuteemme niin arjessa kuin sen ulkopuolella?

 

Pysy digitalisaation vauhdissa.

Tilaa DNA Yrityksille -uutiskirje sähköpostiisi!

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.