Digitalisaatio mullistaa kiinteistöpalvelut

"Tulevaisuuden kilpailuetu tuotetaan ratkaisuilla, joita ei tänä päivänä ole saatavana. Niiden synnyttämiseksi pitää luoda rohkeasti uutta yhdessä asiakkaan kanssa."

ISS Palveluiden liiketoimintajohtaja Leena Hellfors

Digitaaliset palvelut luovat uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja murtavat toimialarajoja kiinteistöpalveluissa, uskoo ISS Palveluiden liiketoimintajohtaja Leena Hellfors.

Kiinteistöpalveluyhtiö ISS Palvelut on tuonut mobiilit työkalut jo valtaosalle työntekijöistä, ja koko henkilöstö tulee olemaan mobiilien ratkaisujen piirissä vuoden 2016 aikana. Tämä on kuitenkin vasta pieni askel yhtiön digitaalisella matkalla.

”Digitaalisuus tulee mullistamaan kiinteistöpalvelubisneksen seuraavien vuosien aikana, ja me aiomme olla tässä edelläkävijä”, sanoo ISS:n julkishallinnosta, liikenteestä ja logistiikasta vastaava liiketoimintajohtaja Leena Hellfors.

 

Digitaalisuus tulee murtamaan toimialarajoja ja synnyttämään uusia palveluinnovaatioita. Juuri uudet ratkaisut synnyttävät kilpailuetua, joka puolestaan laajentaa liiketoimintamahdollisuuksia.

”Tulevaisuuden kilpailuetu tuotetaan ratkaisuilla, joita ei tänä päivänä ole saatavana. Niiden synnyttämiseksi pitää luoda rohkeasti uutta yhdessä asiakkaan kanssa.”

ISS hyödyntää digitaalisuutta jo nyt kaikilla palvelualueillaan, olipa kyse turvallisuuspalveluista, siivouksesta, kiinteistöhuollosta tai ruokailupalveluista.

Uudet työkalut ovat jo nostaneet työn tuottavuutta selkeästi. Mobiililaitteet nopeuttavat muun muassa raportointia, työohjeiden tarkistamista sekä tiimien yhteydenpitoa. Samassa asiakaskohteessa toimii usein esimerkiksi kiinteistöhuollon, siivouksen ja turvapalveluiden henkilöstöä. Digitaalisilla työvälineillä eri tiimien yhteistyö on muuttunut sujuvammaksi.

Monialayhtiön eri palvelualueet ovat luonnollisesti eri vaiheessa sähköisten ratkaisujen hyödyntämisessä. Kiinteistöhoitajan työpäivää digitaaliset työkalut auttavat jo mm. ajoreittisuunnittelussa. Tänä päivänä yhä useammin myös kiinteistöt ja niissä olevat rakenteet sekä laitteet ovat kytkettynä verkkoon.  Kun kiinteistöhoitaja saapuu itse kohteeseen, alkavat kiinteistön laitteet kommunikoida työntekijälle, joka saa tietoa kohteesta päätelaitteensa välityksellä.

”Tällä on suuri merkitys esimerkiksi uuden työntekijän tai sijaisen perehdytyksessä”, sanoo Hellfors.

Kun kiinteistöhoitaja saa tehtävät hoidettua, saa asiakas tiedon välittömästi. Tämä lisää tekemisen läpinäkyvyyttä ja parantaa palvelua.

”Kiinteistöistä ja palveluista kerättävän informaation määrä on jo nyt erittäin suurta ja se kasvaa tulevaisuudessa vielä valtavasti. Oleellista on se, mitä tiedolla tehdään. Tällöin johtamisen ja operoinnin rooli kasvavat.”

Laitteet ohjaavat tekemistä

Kun teollisen internetin ratkaisut lisääntyvät, henkilöstö saa entistä tarkempaa tietoa lähes kaikesta. Monet laitteet ilmoittavat jo nyt itse huoltotarpeesta, mikä auttaa työn suunnittelua ja nopeuttaa palvelua.

Kun älyn hinta on laskenut nopeasti, on sen hyödyntäminen tullut mahdolliseksi hyvin yksinkertaisissakin laitteissa. Esimerkiksi käsipaperiteline voi kertoa siivoushenkilöstölle, että paperi on loppunut ja teline vaatii täyttämistä.

Myös robotiikka yleistyy nopeasti esimerkiksi siivouspalveluissa, jolloin robotiikkaa hyödynnetään siivoushenkilöstön työparina.  Tähän liittyvää testausta ja kehitystyötä ISS tekee aktiivisesti.

”Mikään digitaalinen palvelu tai robotiikka ei korvaa henkilökohtaista palvelua, ihmistä, joka on ja tulee aina olemaan meidän toimintamme sydän”, sanoo Hellfors

Digitaaliset ratkaisut auttavat ISS:n henkilöstöä saavuttamaan yhtiön vision tulla maailman parhaaksi palveluyritykseksi.

”Se tapahtuu yhdistämällä oikealla tavalla digitalisaatiota vahvaan henkilökohtaiseen läsnäoloon ja erinomaiseen palveluun.”

Avainsanat:

Artikkeli Mobiili IoT Digitalisaatio Robotiikka

Lue lisää uudesta työstä

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.