Blogit

”Digitaalinen tietoturva ei ole enää vain vaihtoehto; se on välttämätöntä kaikille verkkoa käyttäville,” sanoo Ingeborg Øfsthus, Telenor Nordicsin teknologiajohtaja.

Digitaalinen turvallisuus on merkittävä huolenaihe koko Pohjoismaissa

Telenorin äskettäin Pohjoismaissa teettämä tutkimus kertoo, että digitaalinen turvallisuus on merkittävä huolenaihe kansalaisille koko alueella. Digitaalisen turvallisuuden tarve on noussut yhä tärkeämmäksi, kun maailma on entistä enemmän yhteydessä teknologian kautta, sanoo Telenorin Pohjoismaiden teknologiajohtaja.

Tutkimusyhtiö Kantarin tekemään kyselyyn osallistui yli 1 000 henkilöä Norjassa, Ruotsissa, Tanskassa ja Suomessa. Vaikka maiden välillä esiintyy eroja, tulokset osoittavat, että merkittävä osa vastaajista on huolissaan digitaalisesta turvallisuudesta ja että nämä huolenaiheet vaikuttavat heidän verkkokäyttäytymiseensä.

”Digitaalisen turvallisuuden tarve on noussut yhä tärkeämmäksi, kun teknologia yhdistää maailmaa entistä enemmän. Kansalaiset ja yritykset ovat riippuvaisia digitaalisista palveluista niin viestinnässä, kaupassa kuin henkilökohtaisissa asioissa. Kyberhyökkäysten ja verkkouhkien lisääntyessä on välttämätöntä suojautua näiltä vaaroilta ja varmistaa henkilökohtaisten ja arkaluonteisten tietojen turvallisuus”, sanoo Ingeborg Øfsthus, Telenor Nordicsin teknologiajohtaja.

Huijauspuhelut ovat maailmanlaajuinen ongelma, ja huijarit käyttävät erilaisia taktiikoita petkuttaakseen ihmisiä luovuttamaan henkilökohtaisia tietoja tai rahaa. Nämä puhelut näyttävät usein tulevan laillisilta organisaatioilta tai viranomaisilta, ja niissä voidaan luoda kovaa painetta ja antaa valheellisia lupauksia, joilla suostutellaan uhri astumaan ansaan.

Telenor esti yli 200 miljoonaa vilpillistä puhelua maailmanlaajuisesti sekä vuosina 2021 että 2022. Pohjoismaiseen kyselytutkimukseen vastanneista 44 prosenttia sanoo kuitenkin joutuneensa huijauspuhelun kohteeksi. Eniten niitä esiintyi Norjassa, jossa 57 prosenttia vastaajista kertoi kokeneensa huijauspuheluita. Suomen lukema oli 45 prosenttia.

Verkkorikollisuuden yksi menetelmä on tietojenkalastelu, jossa huijari esiintyy laillisen instituution edustajana ja ottaa yhteyttä kohteeseen sähköpostitse, puhelimitse tai tekstiviestillä. Huijari yrittää houkutella yksilön antamaan arkaluontoisia tietoja, kuten henkilökohtaisia tunnistetietoja, pankki- ja luottokorttitietoja ja salasanoja. Näitä tietoja käytetään sitten pääsyyn henkilön tileille. Tietojenkalastelu voi johtaa identiteettivarkauksiin ja taloudellisiin menetyksiin.

Kyselytutkimuksen mukaan merkittävä osa pohjoismaalaisista on itse kohdannut tietojenkalastelun yrityksiä. Vastaajista 57 prosenttia oli saanut sähköpostiin tietojenkalasteluviestin (Suomessa 56 %). Lisäksi 30 prosenttia vastaajista vahvisti kokeneensa sijoituspetosten yrityksiä (Suomi 29 %). Nämä tulokset korostavat tarvetta lisätä tietoisuutta tietojenkalastelusta ja varovaisuuden tärkeyttä vastaanotettaessa ei-toivottuja sähköposteja.

Tutkimuksessa kävi myös ilmi, että 44 prosenttia vastaajista ilmoitti olevansa huolissaan petoksista tehdessään ostoksia verkossa. Yli 80 prosenttia vastaajista sanoi tämän huolen vaikuttavan jossain määrin heidän päätöksiinsä tehdä verkko-ostoksia. Yli 30 prosenttia sanoi, että huolestuneisuus määrittää suuresti sitä, tekevätkö he ylipäätään ostoksia verkossa. Suomessa lukema oli korkein, 38 %.

Pohjoismaiden kehittynyt teknologinen infrastruktuuri on keskeinen huolestuneiden määrään vaikuttava tekijä. Pitkälle kehittyneen digitaalisen talouden vuoksi Pohjoismaat ovat erityisen alttiita petosyrityksille ja kyberhyökkäyksille.

Huolenaiheidensa ratkaisemiseksi monet ihmiset käyttävät edistyneitä turvatoimia, kuten salausta ja kaksivaiheista todennusta. Tietoisuutta ja koulutusta digitaalisesta turvallisuudesta on kuitenkin edelleen lisättävä.

Kaiken kaikkiaan tutkimus korostaa digitaalisen turvallisuuden merkitystä Pohjoismaissa ja yksilöiden tarvetta suojautua erilaisilta petosyrityksiltä.

”Digitaalinen tietoturva ei ole enää vain vaihtoehto; se on välttämätöntä kaikille verkkoa käyttäville. Telenorilla koemme, että tehtävämme on mahdollistaa digitaalinen muutos – ei harvoille ja valituille, vaan kaikille. Meidän täytyy varmistaa, että tämä tehdään turvallisella tavalla. Siksi vahvistamme jatkuvasti Telenorin tietoturvavalmiuksia kaikkialla Pohjoismaissa mukaan lukien niin järjestelmät, prosessit kuin ihmiset”, Øfsthus sanoo.

 

Tiedätkö, kuinka suojautua kyberhyökkäyksiltä?  Katso viisi vinkkiä yrittäjille matkapuhelimen, läppärin ja tabletin suojaamiseen.

 

Alkuperäinen englanninkielinen artikkeli Digital Security is a Significant Concern in the Nordics on julkaistu englanniksi Telenorin sivuilla. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. 

Avainsanat:

Tietoturva Kyberturvallisuus

Lue lisää uudesta työstä

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Tee asiakaspalvelusta yrityksesi kruununjalokivi – Ota käyttöön tekoälyvalmis monikanavainen asiakaspalveluratkaisu

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Hiekka-akku on tämän hetken puhuttavin innovaatio – Polar Night Energyllä on kunnianhimoiset kasvutavoitteet

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Mullista yrityksesi asiakaspalvelu tekoälyn voimalla – asiakaspoistuma pienenee, myynti kasvaa ja työntekijäkokemus paranee

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Asiakkaan tukena joka käänteessä – DNA:laiset syttyvät asiakaskohtaamisista ja kokevat työnsä merkitykselliseksi

Miltä näyttää teknologian vuosi 2024?

Uljaan uuden huomisen onnennumero on 14 – nimittäin niin monta nousevaa teknologiatrendiä esitellään DNA:n vuoden 2024 teknologiatrendiraportissa! Lue valppaasti, sillä monet näistä trendeistä tulevat jättämään jälkensä historiaan.

 

Pysy digitalisaation vauhdissa.

Tilaa DNA Yrityksille -uutiskirje sähköpostiisi!

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.