"Markkinoinnissa kaikki lähtee siitä, mikä tekee yrityksestä ja kustakin brändistä ainutlaatuisen."
Tiedolla johtaminen ja älykäs markkinointi ovat avainasioita digitaalisessa maailmassa, sanoo Berner Oy:n Päivittäistavarat-liiketoimintayksikön johtaja Jussi Armanto.
Digitaaliset ratkaisut ovat mullistaneet myös perheyhtiö Berner Oy:n liiketoiminnan. Monella alalla toimiva brändien tavaratalo on saanut lisää joustavuutta ja nopeutta kaikkiin toimitusketjuihinsa. Myynnin ja markkinoinnin käytännöt ovat muuttuneet.
”Kehitystä ajaa eteenpäin se, että asiakkaat haluavat digitaalista palvelua, jonka on oltava erittäin korkeatasoista ja luotettavaa vuorokauden kaikkina aikoina ympäri vuoden. Tämä pätee niin teknisiin kuin sisällöllisiinkin ratkaisuihin”, Armanto sanoo.
Bernerin verkkopalvelu on suunniteltu asiakkaiden ja kuluttajien tarpeita ajatellen. Keskiössä ovat yrityksen vahvat brändit.
”Markkinoinnissa kaikki lähtee siitä, mikä tekee yrityksestä ja kustakin brändistä ainutlaatuisen. Näille tarinoille perustuu myös se, kuinka verkkopalvelua kehitetään ja millaista sisältöä asiakkaille ja kuluttajille tarjotaan.”
Digitaalisen sisällön tulvassa markkinoinnin on Armannon mukaan oltava hyvin älykästä, jotta se ylipäänsä klikattaisiin auki ja jotta sillä olisi vaikuttavuutta. Kuluttajat haluavat hyödyllistä, inspiroivaa ja viihdyttävää tietoa, niin tekstiä kuin multimediaakin.
”Tarjoamme asiakkaille ja kuluttajille ostopäätöstä tukevaa tietoa tuotteistamme. Älykäs markkinointi ei ole push-tyyppistä tuotteiden tuputtamista vaan se koetaan lisäarvopalveluna.”
Tarinoissa on voimaa
Selventääkseen ajatustaan Armanto maalailee tutun tilanteen, jossa suomalainen tulee talvella pipo päässä töihin ja joutuu suoraan kokoukseen. ”Tällaiseen pieneen ja hauskaan tilannekuvaan liittyy ongelma, johon ratkaisun tarjoaa XZ-hiustenhoitotuotteemme. Tarina jää kuluttajan mieleen ja se saattaa herättää kysymyksiä, joihin vastaamme. Tarina vaikuttaa ostopäätöksen taustalla. ”
Toinen esimerkki markkinointiviestinnästä löytyy lastenhoitotuotteiden puolelta.
”Tarjoamme äideille tieteellisesti validia tutkimustietoa, joka auttaa heitä ostopäätösten tekemisessä. Näytämme esimerkiksi, miksi Ainu-tutti on paras vaihtoehto lapsen hampaille.”
”Tarinalla täytyy tietysti olla myös vaikuttavuutta, eli tykkäyksien ja jakamisten korkea lukumäärä ei välttämättä näy myynnissä. Tutkimme tätä hyvin paljon talon sisällä. Kuten sanoin, brändi on markkinoinnin lähtökohta, ja meillä on paras ymmärrys omista brändeistämme.”
Tiedolla johtaminen tukee älykästä markkinointia. ”Digitaalisten työkalujen ansiosta tiedämme entistä paremmin, ketkä ovat brändeillemme lojaaleja asiakkaita. Tämä auttaa meitä luomaan relevantteja sisältöjä.”
Berner tarjoaa brändeihinsä liittyvää tietoa esimerkiksi nettisivuilla ja muualla sosiaalisessa mediassa. Brändien ympärille on muodostunut yhteisöjä, joissa keskustellaan vilkkaasti monenlaisista asioista.
Armanto toteaa, että netissä käytävää keskustelua on seurattava omassa talossa myös iltaisin ja viikonloppuisin.
”Ihmiset hoitavat työasioitaan ja tekevät ostoksia netissä kaikkina vuorokaudenaikoina. Brändien tiimoilla käytävä keskustelu ei ole aikaan sidottua. Yrityksen pitäisi olla netissä läsnä aina silloin kun kuluttaja on siellä. Tämä on suuri haaste myös työhyvinvoinnin näkökulmasta.”
Tämä artikkeli on julkaistu DNA:n Uusi työ –lehdessä.