Hidas liike, meditaatio ja älykello kuuluvat mindfulness-ohjaajan harjoitukseen

Helsinkiläinen Rosen-terapeutti ja mindfulness-ohjaaja Hanna Vesalainen käyttää älykelloa hyvän olon rutiinissaan. Kellon sykevälimittari kertoo muun muassa stressitasosta.

”Aloitan aamuni aina omalla hyvän mielen ja olon rutiinilla. Herään seitsemän aikoihin, juon lasillisen vettä ja ajastan älykellooni 15–20 minuuttia asahiharjoitukselle. Asahi on Suomessa kehitetty terveysliikuntalaji, jossa yhdistyy hidas liike ja meditaatio. Herätän kehoni lempeästi liikuttamalla käsiä hengityksen tahtiin: nostan kädet sivukautta ylös sisäänhengityksellä ja lasken alas uloshengityksellä. Heiluttelen käsiä rennosti puolelta toiselle ja avaan rintakehää. Ranteessani oleva älykello ilmoittaa, kun on aika lopettaa.

Mittaustulokset motivoivat

”Rosen-terapeutin työssäni ja mindfulness-ohjaajana kohtaan paljon stressaantuneita ja uupuneita ihmisiä. Moni heistä hyötyy älylaitteista, sillä ne auttavat saamaan arjen rytmin ja rutiinit haltuun. Jos syke alkaa nousta, älykello muistuttaa pysähtymään ja tekemään hengitysharjoituksen. Älykellosta näkee reaaliaikaisesti, miten lyhytkin mindfulness-harjoitus vaikuttaa. Monia motivoi nähdä, kuinka syke alkaa laskea jo parissa minuutissa ja sykevälivaihtelu alkaa nousta. Jo 2–10 minuutin hengitysharjoitus päivittäin alkaa aktivoida kehoa rauhoittavaa parasympaattista hermostoa.

Kun vuosi sitten aloitin älykellon käytön, päätin, että annan keholleni kevyttä liikuntaa vähän joka päivä

Asahin syvät ja pitkät hengitykset parantavat hengitystekniikkaa ja rauhoittavat hermostoa. Asahi- tai mindfulness-harjoituksen vaikutuksen huomaa jo heti seuraavana yönä: uni on rauhallisempaa ja syvempää. Tämän kevään ostoslistallani onkin uusi älykello, joka mittaa unta ja sykevälivaihteluita.

Kun vuosi sitten aloitin älykellon käytön, päätin, että annan keholleni kevyttä liikuntaa vähän joka päivä. Tässä määrä korvaa laadun: ei ole niin väliä miten liikkuu, kunhan joka päivä tekee jotain. Kun teen oman harjoitukseni olohuoneessa, mieheni ja 10- ja 16-vuotiaat lapsemme tekevät samalla aamutoimia ja kissa hyörii mukana menossa. Hyväksyn sen, ettei hiljaista hetkeä aina löydy lapsiperheessä, mutta harjoitus toimii, vaikka ympärillä olisikin hälyä.

Älykellon toiminnoista käytän eniten ajastinta ja askelmittaria. Pyrin saamaan 10 000 askelta joka päivä kellon näytölle. Jos istun liikaa, kehoni menee heti jumiin ja pian mielikin alkaa jumittaa. Määrä täyttyy helposti, jos kävelen työmatkat päivittäin. Kotona työskennellessäni käyn 30–60 minuutin kävelyllä.

Kun keho tai mieli jumittaa, teen lyhyen taukojumpan myös päivällä. Lounasaikaan tai illalla ajastan älykellosta 15–30 minuuttia mindfulness-harjoitukselle. Jos olen erityisen kiireinen, teen pidemmän harjoituksen. Kiireen tunne on usein vain omassa päässä ja sen huomaa, kun malttaa pysähtyä.”

Opiskelen parhaillaan kognitiiviseksi lyhytterapeutiksi. Uskon, että älylaitteita ja sovelluksia voisi hyödyntää myös terapiatyössä. Jo nyt on olemassa sovelluksia esimerkiksi tunteiden ja ajatusten seurantaan, ja kehitteillä on jopa peli masennuksen hoitoon.

Monen mielen häiriön taustalla on vaikeus tunnistaa ja säädellä omia tunteita, mutta näitä taitoja voi onneksi opetella minkä ikäisenä vain. Perinteisen psykoterapian lisäksi on olemassa paljon muitakin hoitomuotoja. Olen itse saanut paljon apua mm. Rosen-kehoterapiasta.

Tärkeässä osassa jokaisen ihmisen hyvinvoinnissa ovat päivittäiset tottumukset, kuten liikunta, palautuminen ja ravinto. Kannustankin etsimään uteliaasti sitä itselle sopivaa tapaa voida hyvin."

DNA Vinkki 

Mindfulness-ohjaaja Hanna Vesalaisen suosittelemat sovellukset läsnäolevampaan vuoteen 2022: 

Bookbeatista ja muista äänikirjasovelluksista löytyy paljon harjoituksia, joihin kannattaa ottaa myös perheenjäsenet mukaan. Lataa sivusto älypuhelimen etusivulle, jolloin harjoitusten kuuntelu on helppo aloittaa. 

Oivan harjoitukset auttavat keskittymään, olemaan läsnä, tunnistamaan itselle tärkeitä asioita ja käsittelemään ikäviä ajatuksia ja tunteita. Harjoitusten teko ei vaadi kirjautumista palveluun, mutta kirjautuneena voit merkitä suosikkiharjoituksesi muistiin ja pitää päiväkirjaa etenemisestäsi. 

Chillaa on ilmainen sovellus nuorille jännittäjille. Suomenkielisen sovelluksen avulla yläkoululaiset voivat vähentää stressiä ja ahdistusta. Jännityksen nuoren elämässä voivat aiheuttaa esimerkiksi uusien ihmisten tapaaminen, viittaaminen tunnilla tai koesuoritus. 

Tutustu Hannan ohjaamiin keskittymis- ja läsnäoloharjoituksiin!

Apple Watch Series 7 (GPS + Cellular), 41 mm

Apple Watch Series 7 (GPS + Cellular), 41 mm

539 €
Sony WH1000XM4 -vastamelukuulokkeet

Sony WH1000XM4 -vastamelukuulokkeet

299 €

Anna älykellon ohjata hengitysharjoitukset, jos stressaava arki pääsee yllättämään.

Näillä vastamelukuulokkeilla unohdut mindfulness-harjoitukseen ja ihanaan hiljaisuuteen.