Blogit

Rohkea johtaja näkee nousevien teknologioiden mahdollisuudet liiketoiminnassa

Teknologinen kehitys on ollut viimeisten vuosien aikana räjähdysmäistä. Viiden viimeisen kuukauden aikana on syntynyt enemmän dataa, kuin sitä edeltävänä ajanjaksona yhteensä. Puhumattakaan uusista tekoälysovelluksista, jotka ovat jokaisen käytettävissä. Miten johtaja pysyy mukana muutoksessa – ja erityisesti miten johtaa, kun muutoksia tapahtuu räjähdysmäisesti?

Kehitys kiihtyy jatkuvasti, ja onnekseni olen päässyt näkemään erilaisia muutoksia toimiessani erilaisissa johtamistehtävissä jo viidellä eri vuosikymmenellä eli käytännössä koko työurani ajan. Työnkuva oli ensimmäisessä johtamistehtävässäni työnjohtajan tehtävä, jossa esimiehen rooli oli enemmän tehtäviä ja tavoitteita antava, suorituksen varmistaja. Tästä on tultu pitkä matka, jossa rooli on muuttunut kaikissa johtajan tehtävissä suunnannäyttäjäksi, innostajaksi ja kysyen oivallusta rakentavaksi ja pohjantähden kirkastajaksi tavoitteellisuutta unohtamatta.

Rooli on muuttunut suunnannäyttäjäksi, innostajaksi ja kysyen oivallusta rakentavaksi ja pohjantähden kirkastajaksi.

Rooli on muuttunut jatkuvasti epämukavuusalueella liikkuvaksi, teknologian ja maailman muutosten ymmärtäjäksi liiketoiminnan mahdollisuuksien näkijäksi. Nälkäiseksi sinisen meren löytämiseksi ja rakkaudeksi, pingviinin tavoin sulavalla jäälautalla olosta nauttimiseksi. Jatkuvan muutoksen ja epävarmuuden sietämiseksi. En ole missään vaiheessa lopettanut kysymästä kysymyksiä ja olemasta utelias.

Kiihtyvä muutostahti vaatii johtajalta paljon

Teknologiset innovaatiot kasvattivat maailmantaloutta vuosien 1900–2000 välillä 20-kertaiseksi, kun edellisen satavuotiskauden (1800–1900) aikana kasvu oli nelinkertaista ja sitä edeltäneen satavuotiskauden (1700–1800) aikana kaksinkertaista. Nopeus on kiihtynyt viimeisinä kuukausina, kun isot teknologiayritykset yksi toisensa jälkeen julkaisevat ratkaisujaan tekoälystä.

Yhtenä virstanpylväänä teknologian leviämisessä pidetään 100 miljoonan käyttäjämäärän saavuttamista. Matkapuhelimen osalta aikaa kului 16 vuotta, internetissä puolestaan seitsemän vuotta ja Facebookin osalta se oli 4,5 vuotta. ChatGPT osalta tämä vaati vain ennätykselliset kolme kuukautta.

Ideointi lähtee ymmärryksestä

Miten yritysjohtajana pysyä tilanteen tasalla tai jopa edellä rakentaen jatkuvaa kilpailukykyä liiketoiminnalleen, on monen johtajan mielessä jatkuvasti.

Isossa kuvassa on luonnollisesti tunnistettava toimialaan, ja asiakkaiden liiketoimintaympäristöön keskeisesti vaikuttavat ulkoiset tekijät ja osattava implementoida niitä ulkoapäin sisälle, asiakkaalta ja markkinasta omaan toimintaan päin, ajatuslogiikalla. Edelläkävijäjohtaja oppii, kokeilee ja rohkeasti kysyy jo nyt, miten organisaationi voi kokeilemalla oivaltaa ja oppia laajemmat mahdollisuudet. Vasta ymmärryksen kautta pääsee käsiksi todelliseen muutokseen, johtamisen vaatimusten muutosten ymmärtämiseen.

Edelläkävijäjohtaja oppii, kokeilee ja rohkeasti kysyy jo nyt, miten organisaationi voi kokeilemalla oivaltaa laajemmat mahdollisuudet.

Osaamisen kehittäminen lähtee maailman ja liiketoimintaympäristön tuntemisesta, mutta entistä useammin myös kauempana omaa toimialaa olevien teknologioiden ja mahdollisuuksien oivaltamista sekä adaptiivisesta toimintakulttuurista. Jotta osaat ideoida mitä kaikkea tämä tarkoittaa sinun johtamallesi liiketoiminnalle on aika varmistaa ja kehittää teknologista liiketoimintaosaamista.

Kysy kysymyksiä

Mitkä ovat sinun liiketoimintasi ydinkompetenssit? Miten organisaatiossasi teknologiset mahdollisuudet käännetään organisaation liiketoimintaymmärrykseksi ja toimintamalleiksi? Miten synnyttää omaan mieleen virtuaalisia todellisuuksia? Miten olla edelläkävijänä oppimassa, kokeilemassa sekä implementoimassa digitalisaatiota osaksi liiketoimintasi palvelutarjontaa, kyberkestävyyttä tai organisaatiosi kestävää vastuullisuutta tukevia prosesseja? Miten ymmärtää arjen toimintaa oman toiminnan entä asiakkaan silmin? Koska viimeksi Gembailit organisaatiosi myymälässä, tehtaassa tai vaikkapa asiakaspalvelussa ymmärtäen arjen prosessit ja niiden sujuvuuden tai kyvyn hyödyntää uutta teknologiaa?

Pomo voi olla piilossa, mutta myös näkyvillä. Hiekan lisääminen lattialle virtuaalisesti ja fyysisesti on toivottavaa.

Ei riitä, että teknologiayrityksen myynti keskustelee asiakasyrityksen tekniikan henkilöiden kanssa. Kompleksiset teknologiset ratkaisut tulee kyetä kääntämään asiakasyritykselle arvoa tuottaviksi liiketoimintaratkaisuksi tai uusiksi liiketoimintamalleiksi. Yritysten myynnin kohderyhmänä onkin entistä useammin asiakkaan liiketoiminta- ja prosessiomistajat.

Paras tapa oppia on jatkuva epämukavuusalueelle pyrkiminen

Taidankin tästä seuraavaksi mennä Metaversumin ensimmäisiä versioita ymmärtämään Fortnite-pelin pariin ja Discord-keskustelurinkiin jalostaakseni ymmärrystäni tulevan sukupolven vaatimuksiksi työelämälle ja niiden sovelluksille.

Halusin tai en, historiassa ihminen on yleensä ottanut uuden teknologian käytön aina suopeasti vastaan. Paras tapa valmistautua on olla innokkaasti mukana kehityksessä ja ymmärtää mahdollisuudet rohkealla kokeilulla.

Vastuu lopulta uusien mahdollisuuksien jalostamisesta organisaatiossa ymmärrykseksi on johdolla. Varhaiset omaksujat myös ymmärtävät aiemmin syntyykö uudesta teknologista kannattavaa liiketoimintaa tai liiketoimintakonsepteja vai onko järkevää laittaa panokset kuitenkin sitten jonnekin toisaalle. Vain kokeilemalla oivaltaa mahdollisuudet.

Innostu, kannusta ja kokeile!

Avainsanat:

Töitä ja oppimista Teknologiaa ja tekoälyä

Tuoreimmat artikkelit ja blogit

Artikkeli
6/2024 Julia Arko

DNA:laiset saivat suunnitella oman toimistonsa: ”Mielipiteitämme kysyttiin alusta asti”

Artikkeli
5/2024 Artikkelien toimitus

Huoli lasten älylaitteiden käytöstä on kasvanut

5/2024 Artikkelien toimitus

Kolme syytä ottaa maksullinen tietoturvapalvelu  

Artikkeli
5/2024 Artikkelien toimitus

Kellopuhelimista on kehkeytymässä ilmiö pienten koululaisten keskuudessa