Jokaisen olisi hyvä osata tunnistaa,
milloin hänen tietojaan pyritään kalastelemaan huijauspuhelulla tai
-viestillä. Nykypäivän huijaukset ovat paljon suunnitelmallisempia ja
edistyksellisempiä, minkä vuoksi niitä on yhä vaikeampaa tunnistaa.
Useat suomalaiset ovatkin valitettavasti joutuneet viime aikoina huijarien uhreiksi.
Perinteisesti huijarit ovat lähestyneet lähinnä internetkäyttäjiä
viestein, joiden avulla pyritään keräämään luottamuksellisia tietoja
kuten pankkitunnuksia, luottokorttitietoja, sähköposti- tai
sosiaalisen median tunnuksia ja muita salasanoja.
Hieman tuoreempi ilmiö on kuitenkin huijauspuhelut, joista
uutisoitiin näkyvästi esimerkiksi vuoden 2019 aikana, kun monet
suomalaiset joutuivat englantilaisesta numerosta tulleen
huijauspuhelun uhriksi. Lähiaikoina on ilmennyt uudenlaisia
huijauspuhelutapauksia, joissa suomalaisesta numerosta soittava
henkilö esittäytyy Microsoftin teknisen tuen edustajaksi ja pyrkii
saamaan huijauksen kohdetta asentamaan koneelleen haitallista
etähallintaohjelmaa. Puhelussa kysellään myös pankki- sekä
luottokorttitietoja. Tämän kyseisen huijauksen yksityiskohdista voi
lukea tarkemmin Kyberturvallisuuskeskuksen sivuilta. Kannattaa
tutustua myös toiseen artikkeliimme, jossa listataan
yleisimpiä viime aikoina esiintyneitä huijaustapoja.
Huijauspuhelun osuessa omalle kohdalle kannattaa aina muistaa pitää
terve järki mukana – jos puhelussa tarjotaan jotain, joka tuntuu
olevan liian hyvää ollakseen totta, se myös usein on sitä. Muutenkin
kannattaa aina olla epäileväinen, jos englantia puhuva,
tuntemattomasta numerosta soittava henkilö yllättäen pyytää asentamaan
tietokoneellesi uutta ohjelmaa tai kyselee pankki- tai
luottokorttitietojasi. Erityisesti uusien ohjelmien asennuksien kanssa
tulee olla erityisen tarkkana: tuntemattomalle taholle ei saa antaa
lupaa asentaa tietokoneelle eikä puhelimeen mitään sovelluksia, jos
haluaa välttää ongelmia. Asennuksista aiheutuvat taloudelliset
vahingot voivat olla merkittäviä ja tilanteen korjaaminen voi kestää
pahimmillaan pitkään.
Joskus huijarit kuitenkin ovat yksinkertaisesti liian viekkaita ja
onnistuvat tavoitteessaan. Onneksi apu on lähellä.
Mitä tehdä joutuessaan huijauksen uhriksi?
Ensinnäkin, älä panikoi! Kilpailu- ja kuluttajaviraston verkkosivuilta
löytyy ensiapua ja ohjeita tilanteisiin, joissa henkilö kokee tai
epäilee tulleensa huijatuksi.
Usein huijaukset koskevat raha-asioita – jos pankkitililtäsi on siis
tehty aiheettomia veloituksia, tulisi asiasta ilmoittaa pikimmiten
omaan pankkiin, jotta pankkitunnukset voidaan sulkea. Jos huijari on
käyttänyt pankkitietoja verkkokauppaostosten tekemiseen, kannattaa
kyseiselle kaupalle lähettää kirjallinen reklamaatio aiheeseen
liittyen. Vakavista huijaustapauksista pitäisi myös ilmoittaa poliisille.
Puhelinoperaattorille huijarien toimista ei tarvitse ilmoittaa.
Mikäli kyseessä on kuitenkin oman liittymän katoaminen tai varkaus,
tai asia liittyy muuten oman operaattorin palveluihin, tulisi
palveluntarjoajaan olla yhteydessä.
Huijauspuheluita koskien on hyvä pitää mielessä, että puhelujen
ulkomaalaisen alkuperän vuoksi suomalaiset puhelinoperaattorit eivät
aina pysty estämään niitä. DNA pyrkii kuitenkin auttamaan asiakkaitaan
tiedottamalla huijauksista muun muassa sosiaalisessa mediassa sekä
nettisivuillaan. Luonnollisesti DNA ja muut operaattorit myös
kehittävät toimintaansa ja järjestelmiään niin, että ne vastaavat
ajankohtaisesti esillä olevia huijausuhkia. Esimerkiksi aiemmin
mainitut Microsoft-huijaukset ovat olleet kokonaan uudenlainen tapa
huijata Suomen markkinoilla ja DNA ottaa ne vakavasti huomioon, jotta
vastaavat yritykset saataisiin jatkossa estettyä.
Kuinka välttää huijaukset? 5 vinkkiä
Huijausviestien ja -puheluiden välttäminen ei missään nimessä ole
mitään rakettitiedettä, ja terveellä maalaisjärjellä pääsee jo
pitkälle. Aikasemminkin jakamamme viisi vinkkiä huijausyritysten
välttämiseen pätevät yhä. Löydät ne listattuna tästä alta.
1. Maalaisjärjellä pääsee pitkälle
Terve epäily on sallittua! Jos esimerkiksi tuntemattomasta numerosta
soittava henkilö epäilyttää, kannattaa tilanteeseen suhtautua suurella
varauksella – erityisesti jos puhelussa pyydetään asentamaan jotain
ohjelmaa tietokoneelle tai udellaan pankki- tai luottokorttitietoja.
Huijauksia yhdistää myös usein kiire; soittaja tai viestin lähettäjä
pyytää sinua toimimaan nopeasti, tai menetät “ainutlaatuisen”
tilaisuuden. Tuntemattomasta numerosta, sähköpostista tai yritykseltä
tulevat viestit tai puhelut, jotka lupaavat jotain suurta ja
ihmeellistä kuten ilmaisia puhelimia tai arpajaisvoittoa ovat
malliesimerkkejä vedätyksistä.
2. Tarkista URL-osoite nettihuijauksissa
Nettiselaimen URL-kenttä saattaa paljastaa linkin ja verkkosivun
turvallisuuden. Riippuen mitä nettiselainta käytät, turvallisen
verkkosivun tunnistaa esimerkiksi URL-kentässä olevasta lukon kuvasta,
vihreästä SECURE-tekstistä sekä osoitteen alussa olevasta https://
-tunnuksesta. Epäilyttäviä linkkejä ei kannata koskaan avata, sillä
pelkkä sivun avaaminen saattaa ladata viruksia ja haittaohjelmia laitteellesi.
3. Älä luota sokeasti lähettäjätietoihin
Huijausviestejä ja -yhteydenottoja saattaa nykyään tulla monista eri
kanavista. Sähköposti on ollut pitkään huijareiden suosima kanava,
mutta tässä artikkelissa esillä olleiden huijauspuheluiden lisäksi
tekstiviesteillä ja sosiaalisessa mediassa lähetetyt huijaukset ovat yleistyneet.
4. Varjele tietojasi
Omia henkilötietoja, tunnuslukuja, salasanoja ynnä muita ei kannata
koskaan luovuttaa puhelimitse tai sähköisesti taholle, jonka
luotettavuudesta et ole aivan varma. On hyvä muistaa, että esimerkiksi
operaattorit tai pankit eivät noin vain soittele sinulle tiedustellen
henkilö- tai pankkitietojasi.
5. Ilmianna huijarit
Jos törmäät huijausviestiin, älä avaa sitä äläkä seuraa mitään
linkkejä, joita viestissä on. Puhelimitse toimivalla huijarille tulisi
taas aina lyödä luuri korvaan. Jos huijausviestin lähettäjä tai
soittaen vedättävä on tekeytynyt yritykseksi tai julkishallinnon
toimijaksi, on suositeltavaa ilmoittaa asiasta kyseiselle taholle –
mielellään kuvakaappauksen kera. Huijausviesteistä olisi myös syytä
olla yhteydessä Kyberturvallisuuskeskukseen.
Huijausviestit muuttuvat nopeaan tahtiin ja niiden uusia
ilmenemismuotoja tulee esille lähes jatkuvasti. Kannattaa tarkastaa
tasaisin väliajoin nämäkin Kyberturvallisuuskeskuksen sivut, joilta löytyy
tietoa ajankohtaisista kyberturvallisuuden uutisista.
PS. Tutustu myös toiseen artikkeliimme, jossa listataan
yleisimpiä viime aikoina esiintyneitä huijaustapoja.