Blogit

Asiakaspalvelija paljastaa, millä perusteella itse valitsee laitteet ja palvelut

Asiakaspalvelusta kysytään usein neuvoja palvelu- ja laitevalintoja tehtäessä. Mutta millaisia valintoja palveluneuvoja itse tekee? DNA:n kuluttaja-asiakaspalvelussa työskentelevä Virpi Rantala tarttui blogissaan haasteeseen ja vastasi yleisimpiin aiheisiin.

Mikä puhelinliittymä sinulla on käytössäsi ja miksi olet valinnut sen?

Sopivaa liittymää kysytään usein. Olen itse aivan kuin suurin osa asiakkaistammekin, eli minulla on meidän suosituin liittymämme, DNA Nopea 4G Rajaton Plus. Valintaani vaikutti ensisijaisesti huolettomuus. Liittymän hintaan kuuluu rajattomasti normaalihintaisia puheluita, viestejä ja nettikäyttöä. Todellisuudessa soitan aika vähän, mutta silloin kun soittelen en halua laskea minuutteja.

Minulle netti ja netin nopeus ovat liittymän tärkein asia. Nopea 4G Rajaton Plus -liittymässä oleva 150 Mbit/s on tällä hetkellä toimiva valinta omaan käyttööni. Puhelimella käytän eniten WhatsAppia, Instagramia ja LinkedIniä.

Mitä asioita neuvot huomioimaan uuden puhelimen hankinnassa?

Sopiva malli on usein esille noussut aihe. Kannattaa muistaa, että puhelin on pitkäaikainen hankinta, sitä käytetään helposti 2–5 vuotta. Vaikka se on investointina iso, suosittelen miettimään, kannattaako tässä kohdassa pihistää vai panostaa. Tarjolla on kuluttomia ja korottomia maksuvaihtoehtoja, eikä koko summaa tarvitse maksaa kerralla. Painotan tätä siksi, että viimeksi puhelinkaupoilla ollessani päätin pihistellä ja nyt se harmittaa joka päivä, puhelin kun on kaikessa mukana.

Toisaalta, jos sinulla on suosikkimerkki tai -käyttöliittymä, neuvon pysymään siinä. Mieti myös, mitä asioita arvostat puhelimessa. Itselleni tärkeimpiä ominaisuuksia ovat kamera ja akun kesto. Tällä hetkellä pohtisin myös, olisiko syytä ostaa 5G-puhelin. Markkinoille on tullut syksyn aikana paljon hyviä 5G-laitteita, jotka kestävät aikaa eri tavalla kuin 4G-puhelimet.

Valitsetko kiinteän vai mobiilinetin?

Molemmat. Teen töitä kotoa käsin ja netin toimivuus on elinehto. Olen onnekas, sillä asun DNA Welhon taloyhtiökohteessa. Se tarkoittaa sitä, että taloyhtiö ja DNA ovat tehneet sopimuksen nettipalveluista. Niinpä me loppukäyttäjät saamme kiinteät yhteydet edullisesti ja nopeusvaihtoehtoja on 10 megasta gigaan asti. Vaikka asun yksin, voi netissä olla helposti kolmekin laitetta yhtä aikaa.

Kiinteän liittymän rinnalla minulla on matkamokkula 4G-yhteydellä, sen voi myös napata tarvittaessa mukaan. Vältän julkisten WiFi-verkkojen käyttöä turvallisuussyistä. En myöskään suosi puhelimen netin jakamista muihin laitteisiin, koska se kuluttaa akkua aivan valtavasti. Nyrkkisääntönä 100 megaa per käyttäjä on hyvä määrä toimivuuden takaamiseksi. Netti on nykyisin arjessa melkein yhtä olennainen asia kuin sähkö, siksi käyttömukavuudesta ei kannata tinkiä.

Katsotko televisiota DNA TV Hubilla vai ilman? Miksi?

Ehdottomasti Hubilla. Itselle se on tuonut joustoa arkeen, sillä se on kuin rajaton digiboksi. Niinpä television ääressä ei tarvitse olla juuri silloin, kun suosikkiohjelma on eetterissä. En halua rajoittaa menojani ohjelmaoppaan mukaan, vaan katson suosikkini silloin, kun se sopii omiin aikatauluihini parhaiten.

Tavallisen telkkarin lisäksi katson Hubilta Yle Areenaa, YouTubea ja C Morea. Suuri nautintoni on istua viikonloppuna sohvan nurkkaan, juoda aamukahvia luvattoman pitkään ja katsoa suosikkiohjelmani Salattujen elämien seuraavan viikon jaksot etukäteen. Siinä voi heittää aivot narikkaan ja naureskella Pihlajakadun käänteille.

Mikä asiakaspalvelutyössä on mukavinta?

Ehdottomasti ihmiset, niin asiakkaat kuin työkaveritkin. Nautin suunnattomasti, kun voin auttaa asiakkaita ja ratkaista ongelmia. Osan kanssa tulee vaihdettua asian hoidon lomassa kuulumiset, tällaiset pienet kohtaamiset lämmittävät mieltä. Tykkään erityisesti meidän senioriasiakkaistamme, ehkäpä siksi, että omat vanhemmatkin ovat eläkeikäisiä.

Töissä meillä on hyvä porukkahenki. Vaikka suurin osa on koronan takia etänä, pidämme yhteyksiä tiiviisti Skypessä, Teamsissa ja Workplacessa. Täällä voi luottaa siihen, että kollegat auttavat, eikä ketään jätetä yksin. Ja mikä parasta, aina saa kysyä ja yhteispelillä kiperätkin tilanteet saadaan ratkaistua.

Avainsanat:

Muita aiheita Töitä ja oppimista Teknologiaa ja tekoälyä Nettiä ja nopeutta

Tuoreimmat artikkelit ja blogit

11/2024 Julia Arko

Perheet ovat arjen voimavara – “Sairaan lapsen hoitopalvelu helpottaa perhe- ja työarkea huomattavasti”

11/2024 Heidi Havastila

Siirry Mobiilivarmenteeseen ja pidä pankkitunnuksesi turvassa

9/2024 Artikkelien toimitus

Käytettyjen puhelinten kysyntä on kasvussa, mutta vain murto-osa puhelimista kierrätetään

9/2024 Artikkelien toimitus

Älylaitteiden ja sovellusten voima perustuu yllätyksellisyyteen, mielihyvän tunteeseen ja kohdatuksi tulemisen tarpeeseen