Miltä kuulostaisi päästä suunnittelemaan omaa toimistoa? Hallintojohtaja Jaakko Happo sai kollegoineen ainutlaatuisen mahdollisuuden osallistua DNA:n uuden pääkonttorin luomiseen.
Toimitilojen suunnittelun keskiössä on ollut DNA:laisten kuunteleminen. DNA:lla ymmärretään, että parhaat tulokset syntyvät työntekijöiden käsistä. Siksi taustoiltaan erilaiset DNA:laiset saivat kertoa, mitä he kaipaavat toimistotyöskentelyltä.
Paras paikka tehdä töitä ja oppia
DNA haluaa olla paras paikka tehdä töitä ja oppia. Muuton yhteydessä on mahdollisuus tarkastella uusiksi fyysisen toimiston merkitystä ja toimintatapoja. Uuden pääkonttorin suunnittelua vetänyt Jaakko Happo kertoo etä- ja hybridityön olevan arkea, mutta ihmisillä on kasvava halu oppia muilta ja innovoida yhdessä.
”Uusi toimitilastrategiamme on muotoiltu yhdessä henkilöstömme kanssa siksi, että ymmärtäisimme paremmin erilaisia tarpeita. Haluamme, että henkilöstö viihtyy meillä.”
Jaakko Happo ja muista DNA:laisista koostuva työryhmä on suunnitellut uuden pääkonttorin kodinomaiseksi tilaksi, joka tukee yhteisöllisyyttä. Vaikka uuden Ilmalanlinnaksi kutsutun toimiston rakentamiseen on satsattu, ei ketään pakoteta tulemaan paikalle.
”Meillä DNA:lla on vapaus tehdä töitä kotoa, mökiltä tai mistä tahansa coworking-tilasta uudesta toimistosta huolimatta.”
3 syytä, miksi työntekijöiden osallistaminen työympäristön suunnitteluun on tärkeää
Happo kokosi kollegoidensa kanssa 3 syytä, miksi työntekijöiden osallistaminen työympäristön suunnitteluun on tärkeää.
1. Toimitilat palvelevat kattavammin erilaisia henkilöitä
Työntekijät tietävät parhaiten, millaiselle työpaikalle on mukava tulla. Uuden toimiston suunnitteluun osallistui henkilöstöä laajasti eri yksiköistä. Työpajoissa ja yksilöhaastatteluissa korostui yksi teema: yhdessä tekemisen ja yhteen tulemisen tärkeys.
”Kaikki eivät silti halua tulla päivittäin toimistolle. Uudet toimitilat vastaavat paremmin nykyajan vaatimuksiin ja palvelevat hybridityön tekijöitä”, Happo kertoo.
Moni DNA:lainen kertoo odottavansa uusia tiloja, koska tarjolla on monenlaisia työskentely-ympäristöjä.
”Olen itse peräänkuuluttanut ergonomian merkitystä ja mahdollisuutta säätää työskentelypistettä itselleen sopivaksi”, suunnittelupalavereihin osallistunut kehityspäällikkö Riikka Karhu sanoo.
2. Läsnä- ja etätyö yhdistyvät mutkattomammin
Fyysisen työpaikan tarpeet ovat muuttuneet. Siksi DNA:n uuden toimiston tilamäärä on nykyistä pienempi. Erilaisten vetäytymistilojen ja puhelinkoppien määrää on lisätty, jotta toimisto tukisi hybridityötä aikaisempaa paremmin.
”Nimettyjä työpisteitä ei ole, vaan työpistettä voi vaihtaa tarpeen mukaan. Yhdessä muotoiltu tilaetiketti auttaa tottumaan uusiin käytänteihin”, Happo sanoo.
Toiveissa oli niin yhteisöllisiä kuin keskittymistä vaativia tiloja, unohtamatta mahdollisuutta kohdata kollegoja rennommissa merkeissä. Molempiin tarpeisiin on pyritty vastaamaan.
”Mielestäni on ainutlaatuista, että työntekijöiden mielipiteitä on kysytty alusta asti. Näin pitäisi toimia enemmänkin”, Karhu kiittää.
3. Toimistolle tulo houkuttaa enemmän
”Uusi toimisto ei houkuttele vain minua vaan varmasti myös työkavereita tulemaan toimistolle enemmän. Kun olen saanut olla mukana suunnittelussa ja tiedän tilaa olevan meille kaikille, viihdyn varmasti”, projektipäällikkö Kirsi Suomalainen kuvailee projektia.
Usein tärkein syy toimistopäiville on halu kohdata kollegoita ja vaihtaa kuulumisia muistakin kuin työasioista.
”Ihmisten on nyt helpompi tulla yhteen niin kahvikupin äärelle kuin työpajailemaan. Toivomme uuden hienon toimistomme kutsuvan ihmisiä kohtaamaan toisiaan enemmän”, Happo päättää.
Katso videoita ja lue lisää täältä: https://corporate.dna.fi/toimitilat
Artikkeli on ensimmäinen osa sisältösarjaa, jossa seurataan DNA:laisten matkaa kohti uutta pääkonttoria. Seuraava osa julkaistaan lokakuussa 2024, jossa viisi DNA:laista paljastavat, miten heidän odotuksensa uutta toimistoa kohtaan ovat toteutuneet. Sarja tuotetaan yhdessä Duunitorin kanssa.