Blogit

Digitaalisuus on hiipinyt varkain arkeemme – pidetään se mutkattomana

Minua kiinnostaa, miten ihmiset pitävät yhteyttä toisiinsa ja kuinka he hoitavat asioitaan digitaalisesti. Kuinka sujuvaa on suomalaisten digitaalinen arki ja miten sitä voisi kehittää?

Viimeisten tutkimustulosten mukaan sosiaalisen median kanavista Facebook ja Whatsapp ovat Suomessa käytetyimpiä digipalveluita. Muita suosittuja some-palveluita olivat YouTube, Instagram ja internetin keskustelupalstat. Alle 55-vuotiaista nettiä käyttävät lähes kaikki.

Digitaalisesti tai mobiilisti hoidetaan eniten pankkiasioita: jopa 83 % tutkimukseemme osallistuneista kertoo hoitavansa pankkiasioita usein digitaalisesti. Seuraavaksi yleisimpiä tapoja asioida digitaalisesti olivat lääkäriajan varaaminen sekä veroilmoituksen tekeminen. Sen lisäksi ihmiset käyttävät yleisesti eniten vapaa-aikaansa TV-sisältöjen katseluun. Aikaa kuluu myös puhelimen käyttöön ja musiikin kuunteluun. Erityisesti TV:n katselun ja puhelimen käytön koetaan lisääntyneen viimeisen 12 kuukauden aikana. Älypuhelimella katsellaan yleisimmin nettivideopalveluita, kuten Netflixiä.

Arjen huoltovarikolta apua ja tietoa

Suuri osa suomalaisista käyttää älypuhelinta. Tutkimustemme mukaan usealla älypuhelimen käyttäjällä on jo yli 30 sovellusta käytössään. Ei siis ole yhtään ihme, jos puhelimen tallennustilan tai akun loppuminen älylaitteesta on normaali haaste arjessamme.

Mutkattoman arjen takaamiseksi, olemme DNA:lla kehittäneet syksyn aikana DNA Kaupan miniversion - arjen huoltovarikon. Näissä pikapalvelupisteissä tarjoamme nopeasti apua älylaitteille vaikkapa kauppareissun yhteydessä. Tarjolla on kaikille sopivia ilmaisia pikapalveluita, kuten puhelimen lataus, puhdistus ja kuntotesti. Tällä hetkellä palvelupisteemme löytyvät Helsingistä Citycenteristä ja kauppakeskus Columbuksesta. Keräämme palvelupisteissä käyneiltä ihmisiltä asiakaspalautetta huoltovarikkomme toimivuudesta ja näiden pohjalta kehitämme palveluja eteenpäin sekä laajennamme toimintaa myös eri paikkakunnille.

Älypuhelimet, tabit ja kannettavat tietokoneet sekä monet muut laitteet ovat tulleet kuin varkain osaksi tavallista elämäämme. Ne ovat muokanneet käyttäytymistämme ja perinteisiä toimintatapojamme hyvinkin nopealla aikavälillä. Samalla digitaaliset laitteet vievät yhä enemmän aikaa arjestamme ja niiden jatkuvan kehittymisen, uudistumisen ja ylläpidon vaatimat muutokset ovat valitettavasti joskus jopa tuskastuttavia.

Me DNA:lla haluamme helpottaa asiakkaidemme arkea edelleen kasvavassa digitaalisessa maailmassa. Teemme jokainen päivä töitä asiakkaidemme mutkattoman arjen edistämiseksi. Arjen huoltovarikko on yksi esimerkki tästä työstämme ja työmme jatkuu.

Avainsanat:

digitalisaatio puhelimet tutkimus asiakkaat palvelut Vastuullisuutta ja huolenpitoa Teknologiaa ja tekoälyä

Tuoreimmat artikkelit ja blogit

12/2024 Artikkelien toimitus

Pelko ja häpeä estävät lasta hakemasta apua nettihäirintään

11/2024 Artikkelien toimitus

Laita hyvä kiertämään – Vaihtokapula tukee joulun aikaan Apuu-chatia

11/2024 Julia Arko

”Uskallan olla oma itseni” – Jenni on viihtynyt jo 20 vuotta DNA:lla

11/2024 Jussi Tolvanen

DNA:n toimitusjohtaja: Toimistopakko kielii luottamuspulasta tai laiskasta johtamisesta