Kollegasi eivät ole robotteja, joten he kaipaavat johtajalta myös optimismia ja inhimillisyyttä.

Työntekijä ei ole robotti, eikä johtajan kannata toimia kuten kone: muutoksen toteuttaa aina ihminen

Tyypillisesti yritysten muutoshankkeet liittyvät digitalisaatioon ja erityisesti teknologiaan. Vaikka muutoksen kohteena olisi uusi tuote tai ohjelmisto, teknologian sijaan muutoksen tekee ihminen. Juuri tämän vuoksi on tärkeää, että IT-johtajat ymmärtävät teknologian lisäksi myös ihmisiä.

Kaksi vuotta sitten olimme kaikki uuden edessä: aiemmin kahviautomaatin edessä hoidetut spontaanit ideoinnit siirtyivät etäyhteyksien ja -välineiden päähän. Muutamassa hetkessä kaikki tapahtui vain verkon välityksellä: rekrytointi, uusien ihmisten sisäänajo organisaatioon, palvelukehityksen priorisoinnit sekä liiketoiminnan ohjaaminen. Kuinka erilaiset muutostilanteet, jotka perinteisesti toteutettiin hyvin vahvasti läsnäolon siivittämänä, sujuvat niiden taipuessa bittien muotoon?

Ainoa varma asia on muutos – viisi ominaisuutta auttaa pysymään kyydissä

Tietynlaiset taidot ja ominaisuudet auttavat johtajaa luovimaan eteenpäin muutostilanteessa, tapahtui se sitten virtuaalisesti tai kasvokkain. Millaisiin asioihin johtajan kannattaa kiinnittää huomiotaan muutoksen keskellä?

1. Uteliaisuus on ehdottomasti hyve. Johtajan kannattaa suhtautua innolla ja avoimin mieli niin erilaisiin ideoihin, kuin vaikkapa uusiin teknologioihinkin. Uteliaisuus nimittäin siivittää oppimista sekä uusia innovaatioita.
2. Optimismi. Pessimisti ei pety, mutta optimisti valaa uskoaan myös muihin. Muutoksen keskellä on tärkeää pysyä positiivisena ja ylläpitää toivoa myös haasteellisissa tilanteissa. Kollegasi eivät (todennäköisesti) ole robotteja, eli he kaipaavat johtajalta myös inhimillisempää otetta.
3. Itseluottamus auttaa johtajaa tunnistamaan niin omat taitonsa kuin heikkoutensakin sekä tiiminsä kyvykkyydet. Hyvä johtaja luottaa sekä itseensä että muihin. Luottamuksen täytyy ulottua jokaisen organisaation kerroksen läpi.
4. Luovuus on kykyä toimia uudella tavalla, oli kyse sitten maalaamisesta tai ohjelmistoarkkitehtuurista. Luovuuden avulla johtaja keksii keinoja viedä muutosta eteenpäin jopa epätavanomaisin keinoin. Johtajien kannattaa muistaa, että he eivät ole samaa kaavaa toteuttavia koneita. 
5. Järjestelmällisyys kannattalee muutoksen keskellä. Jokaisessa projektissa on kymmenittäin liikkuvia osia aina ihmisistä ideoihin asti. Mitä paremmin johtaja onnistuu priorisoimaan eri tehtävät ja vaiheet, sitä varmemmin kaikki toteutuu ajallaan – ja kerralla oikein.

Varaudu siihen, että tulevaisuuteen ei voi varautua

Jos pandemia on opettanut meille jotakin, niin sen, että kukaan ei tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Työelämä voi näyttää täysin erilaiselta jo puolen vuoden päästä – puhumattakaan siitä, miltä se näyttää 10 vuoden päästä. Yllä mainitut taidot kuitenkin varmasti kannattelevat pitkälle, olit sitten vetämässä kehityshanketta tai muissa tehtävissä.

Tulevaisuuteen voi valmistautua ainoastaan pysymällä uteliaana ja kehittämällä nykyisiä taitojaan, sekä opettelemalla kokonaan uusia asioita. Itsensä saa ja kannattaa asettaa alttiiksi uusille tilanteille.

On myös syytä muistaa, että elämä ei ole pelkkää työtä. Työstä irrottautuminen on jokaisen meistä jaksamisen kannalta kriittisen tärkeää. Omien voimavarojen, ja myös niiden rajallisuuden ymmärtäminen, auttaa hallitsemaan tilannetta, kun on tarpeen venyä normaalia vaativampaan suoritukseen. 

Kukin meistä jatkaa resilienssinsä kasvattamista, vaikka tältä erää maailmaa ja työelämää vavisuttanut kriisi alkaakin olla ohitse.

 

Kasvutavoitteita kiikarissa? Lue enkelisijoittajan vinkit bisneksen kasvuun ja sen rahoittamiseen!
 

Avainsanat:

Digitalisaatio Muuttuva työ Työkulttuuri Teknologia Johtaminen
 

Lue lisää uudesta työstä

Kalastelu ja heikot kotipalomuurit nakertavat nyt tietoturvaa.
6/2022 DNA Business

Kalastelu ja heikot kotipalomuurit nakertavat nyt tietoturvaa

Kyberrikolliset manipuloivat vastaanottajaa mielellään pelolla.
6/2022 DNA Business

Kuinka helpottaa asiakaspalvelijan arkea, kun viestitulvaan tahtoo hukkua? DNA:n ratkaisu on Genesys

Genesys-pilvipalvelu helpottaa asiakaspalvelijoiden arkea, tehostaa työskentelyä ja helpottaa tasalaatuisen monikanavaisen asiakaspalvelun toteuttamista. Yhteydenottoihin vastaaminen onnistuu yhdessä kanavassa eikä asiakaspalvelu ole enää ohjelmien välillä poukkoilua.
6/2022 DNA Business

Kesällä voi taas keskittyä – mitä kaikkea johtajan tulisi tietää tekkimaailman menosta?

Johtajat ovat taas saaneet paahtaa täysillä koko kevään ja lähestyvä kesäloma lupailee hetken helpotusta.
6/2022 DNA Business

Tuhdisti teknologiaa – kesällä kerkeää pysähtymään uuden äärelle

Kesälukupaketista löydät katsauksen tärkeimpiin vinkkeihin ja teknologiarintaman uusiin tuuliin.

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.