”Aito kokemus tekoälyn hyödyllisyydestä on ihan keskeistä. Kaikkien pitäisi saada vau-elämyksiä”, Jarmo Pulkkinen tietää.

Tekoäly innostaa sosiaali- ja terveydenhuollon kehittäjiä: ”Jos tätä ei Suomessa saada tehtyä, niin missä sitten?”

Kun tekoäly pukeutuu valkotakkiin ja laittaa stetoskoopin kaulaan, alkaa terveydenhuollossa tapahtua. Suomi etsii nyt etujoukoissa paikkoja, joissa tekoäly voisi tehostaa ja avustaa sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisia ja tutkijoita.   

AI-projektipäällikkö Jarmo Pulkkinen on edistänyt sosiaali- ja terveydenhuollon tekoälykehitystä sekä kansallisella että hyvinvointialueen tasolla. Nykyisin hän vastaa tekoälyn kokonaiskehittämisestä Keski-Uudenmaan hyvinvointialueella (Keusote). Aiemmin hän toimi sosiaali- ja terveysministeriön SOTE-tekoälyn ekosysteemin koordinaattorina.
Pulkkinen aistii aitiopaikalta tekoälyinnostusta, joka leviää nyt hyvinvointialueilla:  

”Vaikka tekoälyn hyödyntäminen hyvinvointialueilla on vielä kokeiluluonteista, tekoälyn potentiaali on todellinen ja otettava vakavasti. Meillä Keusotessa tukiäly on käytössä asiakas- ja potilastyössä, hallinnon tehostamisessa sekä tietojohtamisen ja tietotyön apuna. Tekoäly on uusi innostava osa digitalisaatiokehitystä, koska se jäljittelee ihmisen kyvykkyyksiä ja teknologinen kehitys on nopeaa.” 

Valtionhallinto näkee tekoälyyn liittyvän kehityksen olennaisena osana digitalisaatiota ja toivoo sen tarjoavan ratkaisuja alan kasvaviin haasteisiin. SOTE-tekoälyn ekosysteemihankkeen käynnistämistä edelsi huolellinen esiselvitystyö, joka kokosi yhteen sosiaali- ja terveydenhuollon olennaisimpia tekoälyn käyttötapauksia Suomessa.    

Hoitaja hakee hyötyjä eikä hypeä  

Tekoälyn avulla hoitohenkilöstön hallinnollista työtaakkaa on mahdollista keventää, ja vapauttaa enemmän aikaa potilaiden kohtaamiseen. Lisäksi tekoäly voi tukea diagnoosien tekemistä ja ennakoida palvelutarpeita entistä tarkemmin. Moni sovellus on jo käytössä.  

Kotihoidossa tekoälyohjelmisto toimii ammattilaisten assistenttina. 

”Esimerkiksi puhetta tunnistava tekoäly, joka kuuntelee ja kirjaa ylös lääkärin vastaanotolla diagnoosin ja sovitut toimet, on jo monella hyvinvointialueella käytössä. Kotihoidossa tekoälyohjelmisto toimii ammattilaisten assistenttina, joka seuraa, ketkä asiakkaat mahdollisesti tarvitsisivat apua”, Pulkkinen sanoo.   

Suomessa terveydenhuoltoalan digitalisaatiohankkeita ei aina tervehditä ilolla. Kömpelöt potilastietojärjestelmät ja aikaa vievät kirjaussysteemit ovat vieneet monelta hoitajalta tai lääkäriltä kyvyn innostua uudesta. Pulkkinen on toiminut terveydenhuollon digitalisaatiohankkeissa 2000-luvun alkupuolelta lähtien. Hän kertoo leukansa loksahtaneen hämmästyksestä kohdattuaan luovan tekoälyn ensi kertaa tositoimissa.  

”Aito kokemus tekoälyn hyödyllisyydestä on ihan keskeistä. Kaikkien pitäisi saada vau-elämyksiä: ’Ai näin tämä reittioptimointi säästääkin minulta aikaa kotihoidossa!’. Isojen kansallisten järjestelmähankkeiden rinnalla arvokkaita ovat myös pienet innovaatiot, jotka helpottavat työtä siellä täällä”, hän sanoo.   

”Uuden teknologian käyttöönotto vaatii myös sosiaalista puolta. Eli vaikka meillä on kovaa tietoteknistä osaamista monella hyvinvointialueella, niin organisatorista sekä organisaation ulkopuolista tukea työntekijöille tarvitaan myös.”  

Tekoäly törmää virtuaalisiin seiniin  

Pulkkinen tunnistaa myös esteitä edistyksen ja innovaatioiden tiellä. Tiedonkulku muodostaa suuren haasteen. Sitä vaikeuttavat sote-sektorin siiloutuneet organisaatiorakenteet ja nykyinen lainsäädäntö. Siilojen purkua edistäisivät esimerkiksi koko Suomen kattava terveystiedon tietovaranto, valtion ja hyvinvointialueiden selkeämmät työnjaot sekä alueiden välinen tiiviimpi yhteistyö. Sosiaali- ja terveydenhuollon digitalisaation pitkän aikavälin mahdollisuuksia selvittävä työryhmä pohtii näitä teemoja.  

Tekoälyn käytön on tapahduttava turvallisesti ja eettisesti, potilaiden perusoikeuksia kunnioittaen. Samalla on kuitenkin varottava, etteivät liian tiukat laintulkinnat estä uusien toimintatapojen käyttöönottoa.  

”Jotta vaikkapa lääkärin apuna toimiva tekoälyassistentti voisi tarjota oikeaa ja relevanttia tietoa potilaan tilanteesta, sen olisi päästävä potilastiedon lähteille. Nyt puuttuva ruksi lupalapusta tai eri hallinnonalojen väliset siilot estävät arvokkaan kokonaiskuvan muodostamisen. Siksi tietoturvan, -suojan ja lainsäädännön kehittäminen ovat olennaisia alueita tässä kehitystyössä”, Pulkkinen sanoo.  

Suomalaista tekoälyosaamista maailman potilaille  

Vaikka tekoälystä toivotaan ensisijaisesti helpotusta terveydenhuollon pullonkauloihin kotimaassa, Suomella on hyvät edellytykset rakentaa kilpailukykyisiä ratkaisuja vientimarkkinoille. Esimerkiksi Yhdysvalloissa terveydenhuollon markkinat muodostavat lähes viidenneksen bruttokansantuotteesta, ja tekoälyratkaisuja kehitetään jo kiivaasti.   

Pulkkinen uskoo, että Suomella ja muilla Pohjoismailla on parhaat eväät viedä uutta teknologiaa käytäntöön:   

”Jos tätä ei Suomessa saada tehtyä, niin missä sitten? Meillä on todella hyvä tilanne: asenne ja motivaatio ovat kohdallaan, terveydenhuollon digitalisaatio on pitkällä, laitteet toimivat ja asiantuntijat ovat toisiinsa yhteydessä matalla kynnyksellä yli organisaatiorajojen.”  

Tekoäly tulee tulevaisuudessa olemaan kiinteä osa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita, ja sen rooli arkipäiväistyy, kun uusia sovelluksia tulee käyttöön. Nyt käynnissä olevien hankkeiden vaikutukset alkavat näkyä jo lähivuosina, ja niiden odotetaan tuovan mukanaan merkittäviä parannuksia palveluiden saavutettavuuteen, laatuun ja tehokkuuteen.   

Tarvitaan vain tarpeeksi luovaa digitaalista jännitettä. 

Pulkkinen uskoo, että esteiden yli kyllä päästään viranomaisten, yritysten, oppilaitosten ja hyvinvointialueiden yhteistyöllä:  

”Tällä porukalla on lasi puoliksi täynnä, se innostaa itseänikin. Tarvitaan vain tarpeeksi luovaa digitaalista jännitettä, niin tekoälyn hyötyjä päästään varmasti sosiaali- ja terveydenhuollossa keräämään sekä lyhyellä että pitkällä tähtäimellä!”

Pulkkinen väittelee 3.10.2025 Lapin yliopiston yhteiskuntatieteiden tiedekunnassa, aiheena työntekijöiden digitalisaatiovalmiuden tukeminen. 

 

Tekoälyn rooli korostuu useassa DNA:n kartoittamassa teknologiatrendissä vuodelle 2025. Mitä muuta teknologian vilkkaan kehityksen saralla on luvassa? Lataa Teknologiatrendit 2025 -raportti!

 

Artikkeli päivitetty 12.9.2025. Alunperin artikkeli on julkaistu 12.12.2024.

Avainsanat:

Digitalisaatio Innovaatio Teknologia Tekoäly Teknologiatrendit

Lue lisää uudesta työstä

Artikkeli
Siniseen pukuun ja silmälaseihin pukeutunut kalju mies seisoo hymyillen sisätiloissa modernin rakennuksen lasikaiteen vieressä.
9/2025 DNA Yrityksille

DNA:n vahvat pohjoismaiset hartiat takaavat sujuvat digipalvelut läpi Pohjolan

Artikkeli
Lähikuva henkilöstä, joka valitsee numeroita mustalla matkapuhelimen näppäimistöllä.
9/2025 DNA Yrityksille

83377788833 – Vieläkö muistat, miten Nokian puhelimella näpyteltiin viestejä?

Artikkeli
9/2025 DNA Yrityksille

Vähittäiskaupan kilpailu kovenee – näillä keinoin liiketoimintasi menestyy myös tulevaisuudessa

Artikkeli
Pitkät ruskeat hiukset omaava nainen, jolla on tummansininen pilkullinen paita, hymyilee kädet ristissä ikkunan ääressä.
9/2025 DNA Yrityksille

Supattelua kahvipöydässä vai hedelmällistä yhteistyötä – vinkit monisukupolvisen työyhteisön johtamiseen

Teknologiatrendit 2025

Teknologian vuosi 2025 on lunastusten aikaa: tekoälylle asetetut odotukset alkavat konkretisoitua, siviili- ja puolustusteknologioiden käyttöulottuvuudet laajenevat ja yritysten kestävän kehityksen tavoitteita jalkautetaan käytäntöön.

Mitkä trendit tulevat vaikuttamaan merkittävästi tulevaisuuteemme niin arjessa kuin sen ulkopuolella?

 

Pysy digitalisaation vauhdissa.

Tilaa DNA Yrityksille -uutiskirje sähköpostiisi!

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.