Teknologiatrendit 2021 – osuivatko ennustukset oikeaan?

Kun DNA pohti ennustettaan vuoden 2021 teknologiatrendeiksi, elettiin keskellä poikkeustilaa. Koronalla oli paljon ikäviä vaikutuksia, mutta digitalisaatiota se kiistatta vauhditti.

Koulut, toimistot ja viimeisetkin pikkufirmat saivat otettua käyttöön pilvityökaluja. Kotoilumoodissa verkkoyhteydet ja -kaupat nousivat arvoon arvaamattomaan.

Isommassa kuvassa monet trendit ovat vahvistuneet vuoden aikana. Tässä muutamia merkkejä siitä.

Suomi akkuteknologian maailman kärkeä

Uutistoimisto Bloombergin tutkimusosasto listasi tänä syksynä maat, joissa akkutekniikkaan on panostettu eniten. Suomi nostettiin listalla jopa seitsemänneksi. Suomen puolesta puhuvat niin raaka-ainevarannot, tuotanto kuin regulointi.

Akkuteknologian vauhdikas kehitys on tuonut Suomeen useita akkutehdashankkeita. Etenkin länsirannikolle on syntynyt yksi akkuteollisuuden iso keskittymä. Esimerkiksi Valmet Automotiven akkutehtaan tilauskanta kasvoi. Investointeja ovat lisäksi tehneet mm. Umicore sekä BASF, ja Kokemäelle suunnitellaan parhaillaan Æsir Technologiesin nikkelihydroksilaitosta.

Kiinteä 5G yleistymässä osaksi arkea

Nopeiden yhteyksien merkitys on tullut ilmeiseksi viimeistään etätöiden ja -opetuksen lisääntymisen myötä. Samalla myös esimerkiksi älytelevisiot ja uudet suoratoistopalvelut ovat nostaneet verkkokapasiteetin tarvetta.

5G:n piirissä asuvien määrä jatkaa kasvuaan. DNA:n 5G-verkko kattaa jo puolet suomalaisista, eli lähes 2,8 miljoonaa ihmistä, yhteensä 114 eri paikkakunnalla.

5G mahdollistaa muun muassa lisätyn todellisuuden hyödyntämisen. Esimerkiksi Oulun Hiukkavaaran koululla kiinteä 5G tuo paljon uutta opetukseen.

5G-asennus on asiakkaan näkökulmasta vaivaton prosessi, joka toteutetaan avaimet käteen -periaatteella. Alueilla, joilla kuituverkon hinta nousee kalliiksi, se on yhä järkevä ratkaisu kuluja seuraavalle.

Hybridityöstä tuli uusi normaali

Valtakunnallinen etätyösuositus päättyi lokakuussa, jolloin monessa työpaikassa siirryttiin hybridityöhön. Mm. Ylen mukaan uusi normaali yrityksissä vaikuttaa olevan lähi- ja etätyön yhdistelmä. Virtuaalikokoukset ovat vakiinnuttaneet asemansa tietotyöläisten arjessa.

Hybridityön ehdottomana vahvuutena on sen tarjoama joustavuus – työntekijöitä voidaan nyt rekrytoida myös kauempaa, eikä aikaa kulu enää turhiin siirtymiin. Samalla tuuletetaan vanhoja käytäntöjä ja kokeillaan uutta.

Haasteena on, miten tarjota erilaisia ratkaisuja jokaiselle, mutta varmistaa samalla yhteisöllisyys. On tärkeää, että kaikki työntekijät tulevat kuulluiksi, eikä kukaan kuormitu liikaa.

Taskukoulutukset tulivat jäädäkseen

Pandemia toi mukanaan digiloikan myös koulutuksiin ja seminaareihin. Virtuaaliopetuksesta on nyt saatu hyvät opit, jotka ovat jääneet monilla pysyvään käyttöön. Esimerkiksi Turussa täydennyskoulutus siirtyi verkkoon, ja Sambiassa japanilaiset asiantuntijat kouluttavat nyt maanviljelijöitä etänä oululaisen Augmentan teknologialla.

Etäkoulutusten hyvät puolet ovat pitkälti samat kuin hybridityössä: ne mahdollistavat joustavan osallistumisen entistä laajemmalle joukolle. Saataville on myös tullut entistä enemmän laadukkaita seminaaritallenteita, joita voi seurata edullisempaan hintaan ja oman aikataulun mukaan.

 

Lue mitä kaikkea muuta ennustimme vuoden alussa ja millaisella mielellä kolme asiantuntijaa teknologian trendejä makustelivat! Lataa maksuton Teknologiatrendit 2021 -opas.

Avainsanat:

Digitalisaatio Muuttuva työ Teknologia Etätyö Teknologiatrendit
 

Lue lisää uudesta työstä

6/2022 Jaana-Liisa Malin

Palveluntarjoaja vai aito kumppani? Yritysten väliset suhteet vaativat työtä, mutta palkitsevat onnistuessaan

Yritysten välinen vuorovaikutus on vahvaa suhdetoimintaa – omine ylä- ja alamäkineen.
Kalastelu ja heikot kotipalomuurit nakertavat nyt tietoturvaa.
6/2022 DNA Business

Kalastelu ja heikot kotipalomuurit nakertavat nyt tietoturvaa

Kyberrikolliset manipuloivat vastaanottajaa mielellään pelolla.
6/2022 DNA Business

Kuinka helpottaa asiakaspalvelijan arkea, kun viestitulvaan tahtoo hukkua? DNA:n ratkaisu on Genesys

Genesys-pilvipalvelu helpottaa asiakaspalvelijoiden arkea, tehostaa työskentelyä ja helpottaa tasalaatuisen monikanavaisen asiakaspalvelun toteuttamista. Yhteydenottoihin vastaaminen onnistuu yhdessä kanavassa eikä asiakaspalvelu ole enää ohjelmien välillä poukkoilua.
6/2022 DNA Business

Kesällä voi taas keskittyä – mitä kaikkea johtajan tulisi tietää tekkimaailman menosta?

Johtajat ovat taas saaneet paahtaa täysillä koko kevään ja lähestyvä kesäloma lupailee hetken helpotusta.

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.