Blogit

Tarina siitä, kuinka synnytimme robotin

Minua on siunattu kahdella lapsella. Vanhempi heistä on nyt 4-vuotias ja erityisesti hänen kohdallaan tie oli alkuvaiheessa meille vanhemmille kivinen. Toivoimme, että hän olisi tullut käyttöoppaan kanssa, mutta ilmeisesti lapset eivät tule. Meillä oli lukuisia kysymyksiä, epävarmuuksia, kokeiluja, epäonnistumisia ja kasvukipuja. Ajan ja kokemuksen myötä itsevarmuutemme kuitenkin kasvoi ja vanhemmuudesta tuli oikein mukavaa.

Ohjelmistorobotiikan (RPA) käyttöönottoon työpaikalla liittyy samanlaisia tunteita kuin mitä tuoreet vanhemmat kokevat, vaikkakin tietysti pienemmässä mittakaavassa. Meidän ensimmäinen robottilapsemme on nimeltään Marvin. Hän on nyt 2-vuotias ja hänen ihmiskollegansa kutsuvat häntä nimeltä. Hän on arvostettu tiimipelaaja ja jännällä tavalla ihmismäinen. Tähän hetkeen mennessä Marvin on suorittanut jo yli 46 000 automatisoitua toimenpidettä. Hän on hyvin tehokas käsittelemään arkipäiväisiä tehtäviä, jotka edellyttävät toistuvaa datan tehokasta hyödyntämistä.

Tänä päivänä Marvinilla on jo monta robottisisarusta: Darwin, Duracell, Ratchet… Yli 30 robotin kasvava perhe.

Me DNA:lla olemme jo tottuneet ohjelmistorobotiikkaan. Olemme saaneet lukuisia arvokkaita oppeja ja ohittaneet myrskyisimmät ajat. Niille, jotka nyt kaipaavat käyttöopasta ohjelmistorobotiikkaan, joudun sanomaan, että joudutte valitettavasti kirjoittamaan omanne. Jokainen käyttöönotto on ainutlaatuinen sille yritykselle, joka ohjelmistorobotiikkaa haluaa hyödyntää. Voin kuitenkin jakaa teille muutamia yleisiä vinkkejä, jotka toimivat meidän kohdallamme ja saattavat olla hyödyksi teillekin:

  • Aloita pienestä ja todista ensin, että konsepti toimii. Kerää sitten RPA-tiimi organisaatiostasi. Mitä suurempi organisaatio, sitä luontevampaa on, että IT-osasto on vastuussa ohjelmistorobotiikasta ja sen levittämisestä liiketoiminta-alueille.
  • Paras käsitys ohjelmistorobotiikan arvosta ja levittämisestä on niillä liiketoiminnoilla, jotka altistuvat sille eniten. Pidä huoli, että jaat tätä tietoa organisaatiossasi niin laajasti kuin mahdollista. Hyvien kokemusten korostaminen tukee ohjelmistorobotiikan leviämistä.
  • Muista huumori ja persoonallisuus. Valitse avaintekijät mukaan suunnittelu- ja kehitysprojektiin ja anna heille mahdollisuus nimetä robottinsa. Tällaiset pienet eleet kasvattavat sitoutumista ja motivaatiota.
  • Yhdistä keskenään Lean-käytännöt ja robotiikka. Kartoita prosessit ja ideoi uusia lähestymistapoja, joiden avulla vältät pullonkaulat. Automaatio on vain yksi työkalu muiden joukossa, eikä tyhmien asioiden automatisointi tee niistä fiksumpia.
  • Standardoi automaation arviointiprosessisi. Rakenna sapluuna, jonka avulla prosesseja kehittävät voivat todistaa automaation liiketoiminnalliset hyödyt. Näin pidät huolen siitä, että kukin robotti on kehittämisen arvoinen.
  • Ota huomioon, että työpaikat eivät katoa. Muutokset tietotekniikassa ja asiakasprojekteissa pitävät huolen, että ihmiset pysyvät kiireisinä. Ohjelmistorobotiikan avulla ihmiset saavat mahdollisuuden keskittyä aiempaa kriittisimpiin asioihin.

Useimmille organisaatioille ohjelmistorobotiikka on ensimmäinen askel automaation maailmaan. Suurin hypetys on sen osalta ohi ja se on jo kypsä ja varmana pidetty teknologia. Jos et ole jo hypännyt automaation kelkkaan, kehotan, että teet sen heti. Se voi ajoittain olla epämukavaa, mutta ennen kaikkea hauskaa ja opettavaista. Tämä juna ei odota!

Haluatko tietää lisää ajankohtaisista teknologiatrendeistä? Lataa Teknologiatrendit 2019 - selvityksemme!

Avainsanat:

Digitalisaatio Teknologia Robotiikka Muuttuva työ

Lue lisää uudesta työstä

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Tee asiakaspalvelusta yrityksesi kruununjalokivi – Ota käyttöön tekoälyvalmis monikanavainen asiakaspalveluratkaisu

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Hiekka-akku on tämän hetken puhuttavin innovaatio – Polar Night Energyllä on kunnianhimoiset kasvutavoitteet

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Mullista yrityksesi asiakaspalvelu tekoälyn voimalla – asiakaspoistuma pienenee, myynti kasvaa ja työntekijäkokemus paranee

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Asiakkaan tukena joka käänteessä – DNA:laiset syttyvät asiakaskohtaamisista ja kokevat työnsä merkitykselliseksi

Miltä näyttää teknologian vuosi 2024?

Uljaan uuden huomisen onnennumero on 14 – nimittäin niin monta nousevaa teknologiatrendiä esitellään DNA:n vuoden 2024 teknologiatrendiraportissa! Lue valppaasti, sillä monet näistä trendeistä tulevat jättämään jälkensä historiaan.

 

Pysy digitalisaation vauhdissa.

Tilaa DNA Yrityksille -uutiskirje sähköpostiisi!

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.