Blogit

Suomen pitää siirtyä digihöpinästä konkreettisiin tekoihin

Yksi lempiviisauksistani kuuluu: ”Asiat ovat usein sitä, miltä ne näyttävät”. Valitettavan usein näyttää siltä, että innostuneen tarinan ja hienojen termien taakse peittyy se, että oikeasti ei ole aavistustakaan siitä, mitä ollaan tekemässä, saati millaisilla askeleilla sinne voisi päästä.

DNA ja Telenor selvittivät vastikään tutkimuksella pohjoismaisten kuntien nykytasoa uusien digitaalisten palveluiden lanseerauksessa ja käyttöönotossa. Suomi ei loistanut tässä tutkimuksessa. En usko sen johtuvan vision, puheiden tai edes osaamisen puutteesta. Tarvitsemme vain ison annoksen lisää konkretiaa tekemiseemme ­– ja ennen kaikkea puheisiimme.

Meidän digi-ihmisten on pystyttävä parempaan. Aivan minimissään auttamaan keskustelu konkreettisille raiteille. Vika kun tuskin on pelkästään niissä, jotka odottavat digitalisaation tekevän ihmeitä itsestään.

Kunnissa digihaasteet liittyvät etenkin terveydenhuoltoon, joka itsellenikin on näyttäytynyt asiakkaan roolissa lähinnä sekavalta.

Digitalisaatiosta on pitkään paasattu pelastajaa kestävyysvajeemme ratkaisuksi. Puoluetaustasta riippumatta toivotaan, että ainakin osa hoitajavajeesta ja säästötavoitteista saataisiin ratkottua digitalisaation keinoin ikään kuin automaattisesti. Kuningasajatusta siitä, kuinka se tehdään, ei juuri avata. Onhan tämä kehitys kaikille selvää!

Digitalisaatio-hype joutuu tällaisessa tilanteessa toimimaan politiikan tarinan ja realiteettien välisenä täyteaineena. Näin digitalisaatiosta helposti muodostuu epäselvä ja pelottava mörkö, joka metallisen robotin hahmossa hoitaa liukuhihnalla makaavia vanhuksia tajutonta vauhtia.

Entäpä jos esimerkiksi julkisen terveydenhuollon kustannussäästöjä ja digitalisaatiota lähdettäisiinkin hakemaan tavoittelemalla maailman parasta asiakaskokemusta?

Kun asiakaskokemus on hyvä, paranee yleensä myös työntekijäkokemus ja sen myötä tuottavuuskin.

Ihan ensiaskeleena asiakaskokemusta voisi parantaa vaikkapa lisäämällä potilaan mielenrauhaa ja kontrollin tunnetta. Välttämätön edellytys tälle on erittäin luotettava ja kestävä tietoturva.

Jos asiakkailla olisi aina kännykässään reaaliaikainen tieto siitä, millä minuutilla pitää olla missäkin, mikä on odotusaika ja mikä seuraava toimenpide, jatkuisivat tutkimukset, hoito tai palvelu jouhevasti. Epätietoisena käytävillä tai kotona odottelun sijaan jo pelkkä ajantasainen tieto lisäisi tyytyväisyyttä ja minimoisi hukka-aikaa kaikilta.

Sama kännykkäsovellus luo reaaliaikaisen yhteydenpitokanavan sekä data-analytiikkaa asiakaskäyttäytymisestä ja tarpeista. Lähes varmasti tästä seuraa lisää uusia oivalluksia siitä, miten tulevaisuuden terveyspalveluiden taustaprosessit ja hoitopolut oikeasti tulisi rakentaa, jotta sekä tehokkuus että asiakaskokemus olisivat vailla vertaa.

Kunhan tämä tehdään oikeasti asiakaskokemuksen ehdoilla, eikä pilata käytettävyyttä monimutkaisella ja hankalakäyttöisellä sovelluksella.

Ammattilaisten suunnittelemasta tietoturvasta ja yksityisyydensuojasta ei saa tinkiä. Pahuudella ja raukkamaisuudella ei valitettavasti näytä olevan mitään rajoja, kun henkilökohtaisia terveystietoja päätyy rikollisten käsiin.

Uskon, että meidän kannattaisi rakentaa ja ohjata Suomen digitalisaatiopolkua vahvemmin juuri ainutlaatuisen asiakas-, asukas- ja käyttäjäkokemuksen näkökulmasta. Tavallaan hassua, että ensimmäinen suuri digionnistujamme asiakaskokemuksessa on verottaja veroehdotuksineen. Toivottavasti jatkossa erotumme joukosta asiakaskokemuksella muissakin toiminnoissa.

 

Tutustu selvitykseen: DNA selvitti kuntien digitalisoitumisen tason Pohjoismaissa

Lue lisää uudesta työstä

3/2024 DNA Yrityksille

DNA:n vahvat pohjoismaiset hartiat takaavat sujuvat digipalvelut läpi Pohjolan

Artikkeli
3/2024 DNA Yrityksille

Katsaus kyberturvan nykytilaan – kyberresilienssin vahvistaminen on välttämätöntä

Artikkeli
3/2024 DNA Yrityksille

Valokuitu vai 5G FWA – tiedätkö nämä 5 asiaa kiinteästä 5G-yhteydestä?

Artikkeli
3/2024 DNA Yrityksille

Näin ennakoit kustannukset: hanki mobiililaitteet palveluna

Miltä näyttää teknologian vuosi 2024?

Uljaan uuden huomisen onnennumero on 14 – nimittäin niin monta nousevaa teknologiatrendiä esitellään DNA:n vuoden 2024 teknologiatrendiraportissa! Lue valppaasti, sillä monet näistä trendeistä tulevat jättämään jälkensä historiaan.

 

Pysy digitalisaation vauhdissa.

Tilaa DNA Yrityksille -uutiskirje sähköpostiisi!

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.