Suomalainenko ei pukahda? Pötypuhetta!

On yksi aikamme ehkä suurimpia väärinkäsityksiä, että suomalainen mieluummin vaikenee kuin avaa suunsa. Mehän puhua pölpötämme enemmän kuin pohjoismaiset naapurimme – vieläpä rakkaita naapureitamme nykyaikaisemmin! Ainakin puhelimessa.

Puheen digitalisaation etulinjassa

Reilut kymmenen vuotta sitten liittymäkohtaisten puheminuuttien määrä huiteli Suomessa kertaluokkaa korkeammalla kuin muualla Pohjoismaissa tai Baltiassa (VALOR-tutkimus 2018: teletoimiala). Toisaalta edullisella hinnoittelulla lienee ollut vaikutusta asiaan.

Jotain kuitenkin tapahtui vuosikymmenen vaihtuessa. Puheminuutit romahtivat Suomessa, ja naapurimme porhalsivat ohi oikealta ja vasemmalta.

Paitsi eivät oikeastaan porhaltaneetkaan. Suomalaisten puhuminen on siirtynyt fiksuille ja joustaville ip-alustoille. Skype for Businessin kaltaiset viestintäratkaisut toimivat työpalaverissa näppärästi. Mukavana bonuksena ne välittävät videokuvaakin.

Virtuaalineuvotteluiden suosiota kasvattaa myös ajan säästyminen, kun kokousta varten ei tarvitse matkustaa paikasta toiseen ja menettää hermojaan liikenteessä. Virtuaalineuvottelu säästää siis niin työntekijää kuin firman varoja.

Sama ilmiö näkyy viestittelyssä. Suomessa lähetettyjen tekstareiden määrä on romahtanut samaan aikaan, kun WhatsApp, Skype ja Facebook Messenger välittävät pikaviestejä enenevissä määrin.

Ethän pudonnut kelkasta?

Aikaansa seuraavan yrityksen kannattaa huomioida trendi viimeistään nyt. Puheminuutteja tärkeämpää alkaa olla, että mobiilidatalla ei ole rajoituksia siirtonopeuden tai datamäärien suhteen. Ota siis yhteyttä! Katsotaan yhdessä, ovatko yrityksenne kännykkäliittymät ajan tasalla.

Avainsanat:

Digitalisaatio Mobiili

Lue lisää uudesta työstä

Sormet näppäimistöllä
9/2023 DNA Yrityksille

Kyberrosvoilta suojautumisen ABC

Kokosimme artikkeliin huippusuosioon nousseen Kyberrosvot-podcastin tärkeimmät tärpit parempaan suojautumiseen.
Nainen tabletin kanssa
9/2023 DNA Yrityksille

Firmani tarvitsee paremmat verkkoratkaisut! Miten se onnistuu?

Jotta arki rullaa saumattomasti, tulee yhteyksien olla toimintavarmat ja turvalliset. Me DNA:lla pidämme huolen siitä, että kokonaisuus vastaa yrityksesi tarpeita ja käyttöönotto on tehty sinulle yksinkertaiseksi.
DNA:n asiakaspalvelija
9/2023 DNA Yrityksille

Suurin osa yhteydenotoista tapahtuu puhelimitse – Toimivat liittymät ja palvelut varmistavat, että jokaiseen niistä vastataan!

Olemme sitä mieltä, että yrityksen mobiili- ja vaihdepalvelun tilaamisen tulee olla yksinkertaista ja helppoa. Siksi toimitus ja käyttöönotto on tehty sinulle vaivattomaksi.
Peter Nyman
9/2023 DNA Yrityksille

Kolme harhaluuloa esiintymisestä ja miksi ne eivät pidä paikkaansa – Peter Nymanin opit johtajille

Esiintymistaito on yritysten johdolle yhä tärkeämpi avu. Siihen liittyy kuitenkin turhaa mystiikkaa. Peter Nyman setvii esiintymiseen liittyviä harhaluuloja ja antaa käytännön neuvoja parempaan esiintymiseen.

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.