On yksi aikamme ehkä suurimpia väärinkäsityksiä, että suomalainen mieluummin vaikenee kuin avaa suunsa. Mehän puhua pölpötämme enemmän kuin pohjoismaiset naapurimme – vieläpä rakkaita naapureitamme nykyaikaisemmin! Ainakin puhelimessa.
Puheen digitalisaation etulinjassa
Reilut kymmenen vuotta sitten liittymäkohtaisten puheminuuttien määrä huiteli Suomessa kertaluokkaa korkeammalla kuin muualla Pohjoismaissa tai Baltiassa (VALOR-tutkimus 2018: teletoimiala). Toisaalta edullisella hinnoittelulla lienee ollut vaikutusta asiaan.
Jotain kuitenkin tapahtui vuosikymmenen vaihtuessa. Puheminuutit romahtivat Suomessa, ja naapurimme porhalsivat ohi oikealta ja vasemmalta.
Paitsi eivät oikeastaan porhaltaneetkaan. Suomalaisten puhuminen on siirtynyt fiksuille ja joustaville ip-alustoille. Skype for Businessin kaltaiset viestintäratkaisut toimivat työpalaverissa näppärästi. Mukavana bonuksena ne välittävät videokuvaakin.
Virtuaalineuvotteluiden suosiota kasvattaa myös ajan säästyminen, kun kokousta varten ei tarvitse matkustaa paikasta toiseen ja menettää hermojaan liikenteessä. Virtuaalineuvottelu säästää siis niin työntekijää kuin firman varoja.
Sama ilmiö näkyy viestittelyssä. Suomessa lähetettyjen tekstareiden määrä on romahtanut samaan aikaan, kun WhatsApp, Skype ja Facebook Messenger välittävät pikaviestejä enenevissä määrin.
Ethän pudonnut kelkasta?
Aikaansa seuraavan yrityksen kannattaa huomioida trendi viimeistään nyt. Puheminuutteja tärkeämpää alkaa olla, että mobiilidatalla ei ole rajoituksia siirtonopeuden tai datamäärien suhteen. Ota siis yhteyttä! Katsotaan yhdessä, ovatko yrityksenne kännykkäliittymät ajan tasalla.