Blogit

”Johdon ei itse tarvitse olla tekoälyn käytön mestari, vaan sen roolina on avata ovet”, sanoo Peter Nyman.

Peter Nyman: Johdon on luotsattava organisaatio tekoälyn käyttöön

Tekoäly mullistaa yritysmaailman, mutta herättää samalla kysymyksiä johtajuudesta ja ihmisen roolista. Viestintävalmentaja Peter Nymanin mukaan yritysten kannattaa kehittää nyt pehmeitä taitoja, jotka jäävät tekoälyn ulottumattomiin.  

Journalistina ja tv-kasvona suurelle yleisölle tutuksi tullut Peter Nyman on päässyt seuraamaan tekoälyn nousukiitoa läheisesti työssään organisaatioiden viestintä- ja mediavalmentajana sekä seminaarijuontajana. Tekoälykeskustelu on lävistänyt viime aikoina lähes kaiken tekemisen.   

”Tekoäly mullistaa yritysmaailman”, Nyman sanoo. ”Siksi kaikkien pitäisi löytää oma tapansa käyttää sitä.”  

Tekoälyn käyttöönotossa ei kuitenkaan tarvitse rynniä etujoukoissa, vaan liikkeelle voi lähteä pienin askelin.  

”Organisaatioissa tekoälyn käytön voi aloittaa ihan leikkinä. Ketään ei tulisi käskyttää sitä käyttämään, mutta aina voi kannustaa. Kokeilun kautta löytyvät ne tavat, joilla tekoälyä voi työssä hyödyntää, ja samalla kynnys käyttöön madaltuu”, Nyman toteaa.  

Kuka jää asemalle?  

Tekoälyn käyttöönottoon pätevät samanlaiset lainalaisuudet kuin muihinkin muutoksiin: toimiva dialogi auttaa ymmärrystä.   

”Johdon ei itse tarvitse olla tekoälyn käytön mestari, vaan sen roolina on avata ovet. Ylimmän johdon vastuulla on luoda turvallinen viestintäympäristö, jossa annetaan tilaa oppimiselle ja erehdykselle. Kaikki saavat ehdottaa ja tuoda ideoita pöytään, ja käyttöönotossa edetään vuoropuhelun kautta.”  

”Isommat muutokset voivat aiheuttaa ihmisissä myös ahdistusta. Huonolla viestinnällä koko siirtymä voi mennä puihin”, Nyman huomauttaa.   

Myös yritysjohdossa on niitä, jotka eivät näe tekoälystä koituvan hyötyä omalle yritykselle, ainakaan tässä vaiheessa. Mitä sanoisit heille?  

”Historian saatossa on ollut paljon yrityksiä, jotka eivät joko ymmärrä lähteä muutokseen mukaan tai aktiivisesti vastustavat sitä. Kummassakin tapauksessa lopputulos on ollut sama: yritys on pudonnut kelkasta. Ei kannata käyttää energiaa vastustaakseen asiaa, joka etenee joka tapauksessa. Se tulee kalliiksi.”   

Ihmisen korvaamaton taito: vuorovaikutus  

Yritysten on nyt tärkeämpää kuin koskaan kehittää pehmeitä taitoja, jotka jäävät tekoälyn ulottumattomiin. 

”Neurotutkijat, kuten Katri Saarikivi, ovat todenneet, että inhimilliset kyvyt säilyvät ja pehmeille taidoille on jatkossa kasvava tarve. Tekoäly voi suorittaa työtehtäviä, mutta ihmisiä tarvitaan muun muassa vuorovaikutukseen,” Nyman toteaa.   

Tekoäly tekee nopeasti ja täsmällisesti esimerkiksi monia kirjanpitoon kuuluvia töitä. Tekeekö tekoäly kirjanpitäjistä työttömiä?  

”Ei toki, vaan kirjanpitäjän rooli muuttuu. Hyvä kirjanpitäjä osaa olla asiakkaalle läsnä ja selittää inhimillisesti, miten kirjanpito menee ja miksi luvut näyttävät tältä. Tähän työhön tarvitaan sekä kirjanpidon osaamista että vuorovaikutustaitoja, jotta pystyy selittämään tekoälyn antamat tulokset asiakkaalle.”  

Entä jos kirjanpitäjä haluaisi ennemmin rakastaa Exceliä kuin ihmistä? Kaikki eivät syty asiakaspalvelusta eivätkä ihmisten kohtaamisesta.   

”Työntekijöiden diversiteettiä tulee ymmärtää ja se pitää sallia. Jatkossakin tulee löytyä erilaisia tapoja tehdä töitä, mutta vuorovaikutustaidoista hyötyvät kaikki. Hyvä uutinen on, että niitä voi opetella, ” Nyman sanoo.   

Valjasta vahvuudet oikein  

Nymanin mukaan on selvää, että tekoäly tulee lisäämään tuottavuutta. Oikealla tavalla hyödynnettynä viivan alle jää enemmän. Kyse ei ole pelkästään siitä, että tekoäly tekee asiat nopeammin ja tarkemmin kuin ihminen. Tekoälyn käyttö voi auttaa myös meitä ihmisiä kehittämään työtämme.   

”Säästynyttä aikaa ei kannata täyttää uusilla työtehtävillä. Piippuun ajettu ja stressattu ihminen ei ole hyvä siinä ihmissuhdetyössä, jota jatkossa tarvitaan yhä enemmän. 

Sen sijaan osan säästyneestä ajasta voisi resursoida ihmisen luovaksi, häiritsemättömäksi ajaksi”, Nyman visioi. 

On tärkeää tunnistaa, milloin tekoäly voi tukea työntekijöitä ja milloin ihmisen ainutlaatuista panosta tarvitaan. Ne organisaatiot, jotka yhdistävät tekoälyn tehokkuuden ihmisen luovuuteen oikealla tavalla, kukoistavat tekoälyn aikakaudella.   

 

Kiinnostaako tekoälyn käyttöönotto? Lue, miten Microsoft Copilot voi toimia apunasi!

Avainsanat:

Digitalisaatio Muuttuva työ Innovaatio Teknologia Johtaminen Tekoäly

Lue lisää uudesta työstä

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Tee asiakaspalvelusta yrityksesi kruununjalokivi – Ota käyttöön tekoälyvalmis monikanavainen asiakaspalveluratkaisu

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Hiekka-akku on tämän hetken puhuttavin innovaatio – Polar Night Energyllä on kunnianhimoiset kasvutavoitteet

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Mullista yrityksesi asiakaspalvelu tekoälyn voimalla – asiakaspoistuma pienenee, myynti kasvaa ja työntekijäkokemus paranee

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Asiakkaan tukena joka käänteessä – DNA:laiset syttyvät asiakaskohtaamisista ja kokevat työnsä merkitykselliseksi

Miltä näyttää teknologian vuosi 2024?

Uljaan uuden huomisen onnennumero on 14 – nimittäin niin monta nousevaa teknologiatrendiä esitellään DNA:n vuoden 2024 teknologiatrendiraportissa! Lue valppaasti, sillä monet näistä trendeistä tulevat jättämään jälkensä historiaan.

 

Pysy digitalisaation vauhdissa.

Tilaa DNA Yrityksille -uutiskirje sähköpostiisi!

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.