”Automaation avulla voimme käsitellä koko ajan suurempia pakettivirtoja ja lisätä pakettien käsittelyn vauhtia”, PostNordin asiakaskokemusjohtaja Kati Packalén sanoo. Kuva: Pasi Salminen

Paketin matka: Logistiikan asiakaskokemusta kehitetään automaation avulla – ”Inhimillinen kontakti on edelleen yhtä tärkeä kuin teknologinen kehitys”

Olet todennäköisesti joskus tilannut tavaraa verkosta ja saanut pakettisi PostNordin toimittamana. Oletko miettinyt, millaisen matkan paketti kulkee? Entä sitä, miksi paketti ei joskus tulekaan luvatusti?

PostNord on Pohjoismaiden suurin logistiikkatoimija, ja me pääsimme tutustumaan heidän uudenkarheaan, jättimäiseen Turun terminaaliinsa. Terminaalissa on käytössä viimeisimmät teknologiset uudistukset, ja automaatiolla on tehostettu toimintaa sekä parannettu asiakaskokemusta.

”Verkkokauppa kasvaa ja kuluttajien ostokäyttäytyminen muuttuu hurjaa vauhtia. Meille on tärkeää pysyä muutoksessa mukana. Automatisointi lisää muun muassa läpinäkyvyyttä toimituksen vaiheisiin,” PostNordin asiakaskokemusjohtaja Kati Packalén sanoo.

Asiakaskokemus koostuu monista tekijöistä ja vaiheista. Myös niistä, jotka eivät näy asiakkaalle. Automaatio on keinovalikoimassa korkealla, kun PostNord parantaa logistiikkaansa ja kehittää sen avulla asiakaskokemusta.

”Automaation avulla voimme käsitellä koko ajan suurempia pakettivirtoja ja lisätä pakettien käsittelyn vauhtia. Virheiden mahdollisuus on vähentynyt manuaaliseen käsittelyyn verrattuna”, Packalén listaa automaation hyötyjä.

Ihmisen ja koneen yhteistyö

Turun gateway-terminaalin kautta kulkee jopa 100 000 pakettia vuorokaudessa, mikä tarkoittaa 4 200 paketin tuntivauhtia. Terminaalissa paketit puretaan rekoista lajittelukoneen kuljettimille. Siellä skanneri lukee paketin tunnistetiedot, jotta kone osaa ohjata paketin oikeaan ränniin. 

Rännin päässä on ihminen, joka pakkaa paketit lavalle. Lähialueen kuljetuksia varten lavat pakataan jakeluautoihin tai mikäli paketit suuntaavat muualle Suomeen, lavat lastataan suuriin rekkoihin.

Tämä ihmisen ja koneen välisen yhteistyön saumattomuus on tärkeää koko logistiikkaketjussa. Se kattaa ketjun tilatun tuotteen keräilystä tilaajan saamaan pakettiin saakka. Prosesseja ei voi automatisoida rajattomasti, eikä täysin virheetöntä logistiikkaketjua ole todennäköisesti vielä kehitetty. Kati Packalén kertoo avoimesti mahdollisten virheiden syntypaikoista.

”Automatisoitu lajittelukone ei tee virheitä, vaan taustalla on aina inhimillinen virhe. Joskus sähköiseen järjestelmään syötetyissä tiedoissa voi olla puutteita, tai viivakooditarra voi olla vaikka rutussa. Ylipäätään, jos jotain sähköistä tietoa puuttuu, sujuva toimitus ei ole mahdollista.”

Asiakaskokemuksen kannalta on tärkeää saada sähköinen merkintä paketin saapumisesta Turun terminaaliin ja tieto tästä asiakkaalle.

Asiakaskokemus ajaa kehitystä eteenpäin

Logistiikka-ala kehittyy kaiken aikaa ja PostNordilla muutos kulminoituu asiakaskokemukseen ja kulutustapojen muutokseen.

”Olemme kokeilleet Ruotsissa elintarvikkeiden toimitusta suoraan asiakkaan jääkaappiin. Testejä on tehty myös takakonttitoimituksilla, joissa tilattu paketti toimitetaan asiakkaan autolle sovittuun paikkaan. Dronetoimitukset ovat logistiikan testikohteina jo hyvin tyypillisiä”, Packalén kuvaa muutosta.

Tämän vuoden syksyllä PostNord lanseeraa oman pakettiautomaattiverkostonsa. Digitaalisesti toimivissa automaateissa lokeron saa avattua puhelimella bluetooth-yhteydellä ilman automaattien näppäimistöä. Teknologia kehittyy ja ratkoo tulevaisuudessakin paljon logistiikan haasteita. Syytä varmasti onkin, sillä ostokäyttäytymisemme muuttuu vauhdikkaasti.

Kati Packalén ei lähde arvaamaan, minne muutos johtaa 10 vuoden päästä, mutta arvelee jonkinlaisen disruption muuttavan logistista ketjua. Ainakin vastuullisuus on tullut jäädäkseen osaksi logistiikkaa, ja sitä vaativat sekä kuluttajat että yritykset. Nopeus ja tarkkuus kehittyvät varmasti edelleen.

”Asiakaskokemuksen syntymisessä inhimillinen kontakti on edelleen yhtä tärkeä kuin teknologinen kehitys. Tunnejäljen synnyttämisessä ihmisen rooli on suurempi. Asiakkailta saamamme palaute on tärkein tekijä, jonka avulla voimme kehittää toimintaamme”, Packalén muistuttaa.

Katso video, ja lähde mukaamme kiinnostavalle vierailulle PostNordin Turun terminaaliin!

 

Tutustu myös muihin kiinnostaviin yrityksiin, Nitoriin, Destiaan ja Auntieen, joissa vierailimme hiljattain! Avoimet ovet -sarja johdattaa vierailulle suljettujen ovien taakse yrityksiin, joita kovaa vauhtia kehittyvän teknologian mukanaan tuoma muutos ei hetkauta. Nämä uuden työn tienraivaajat luotsaavat meitä kohti tulevaa – kukin omalla tavallaan. Katso jaksot ja kurkista huomiseen!

Avainsanat:

Digitalisaatio Asiakaskokemus Teknologia Teknologiatrendit
 

Lue lisää uudesta työstä

9/2021 DNA Business

Keskitä mobiilipalvelut yhdelle luukulle – toimivat ja oikein valitut ratkaisut tukevat yrityksen kasvua

Yhä useampi työtehtävä hoituu nykyään mobiilisti.
SIM-kortilla varustettu tabletti on paras liikkuvan työn väline
9/2021 DNA Business

SIM-kortilla varustettu tabletti on paras liikkuvan työn väline

Neljä asiaa, jotka tekevät tabletista läppäriä näppärämmän työvälineen.
Merja Rahkola-Toivanen on yrityssparraaja KasvuOpen-verkostossa, jossa hän neuvoo yrityksiä muun muassa myynnissä, markkinoinnissa ja johtamisessa.
9/2021 DNA Business

Pizzayrittäjän kasvuneuvo: "Palkkaa ainakin yksi betonibuutsi!"

Merja Rahkola-Toivanen on yrityssparraaja KasvuOpen-verkostossa.
9/2021 Olli Sirkka

Pelataanko teilläkin innovaatiolottoa kahviautomaatilla? Oikeat innovaatiot syntyvät toisin

”Kyllä meillä on innovointikyky pahasti kärsinyt etäilystä”.

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.