”Automaation avulla voimme käsitellä koko ajan suurempia pakettivirtoja ja lisätä pakettien käsittelyn vauhtia”, PostNordin asiakaskokemusjohtaja Kati Packalén sanoo. Kuva: Pasi Salminen

Paketin matka: Logistiikan asiakaskokemusta kehitetään automaation avulla – ”Inhimillinen kontakti on edelleen yhtä tärkeä kuin teknologinen kehitys”

Olet todennäköisesti joskus tilannut tavaraa verkosta ja saanut pakettisi PostNordin toimittamana. Oletko miettinyt, millaisen matkan paketti kulkee? Entä sitä, miksi paketti ei joskus tulekaan luvatusti?

PostNord on Pohjoismaiden suurin logistiikkatoimija, ja me pääsimme tutustumaan heidän uudenkarheaan, jättimäiseen Turun terminaaliinsa. Terminaalissa on käytössä viimeisimmät teknologiset uudistukset, ja automaatiolla on tehostettu toimintaa sekä parannettu asiakaskokemusta.

”Verkkokauppa kasvaa ja kuluttajien ostokäyttäytyminen muuttuu hurjaa vauhtia. Meille on tärkeää pysyä muutoksessa mukana. Automatisointi lisää muun muassa läpinäkyvyyttä toimituksen vaiheisiin,” PostNordin asiakaskokemusjohtaja Kati Packalén sanoo.

Asiakaskokemus koostuu monista tekijöistä ja vaiheista. Myös niistä, jotka eivät näy asiakkaalle. Automaatio on keinovalikoimassa korkealla, kun PostNord parantaa logistiikkaansa ja kehittää sen avulla asiakaskokemusta.

”Automaation avulla voimme käsitellä koko ajan suurempia pakettivirtoja ja lisätä pakettien käsittelyn vauhtia. Virheiden mahdollisuus on vähentynyt manuaaliseen käsittelyyn verrattuna”, Packalén listaa automaation hyötyjä.

Ihmisen ja koneen yhteistyö

Turun gateway-terminaalin kautta kulkee jopa 100 000 pakettia vuorokaudessa, mikä tarkoittaa 4 200 paketin tuntivauhtia. Terminaalissa paketit puretaan rekoista lajittelukoneen kuljettimille. Siellä skanneri lukee paketin tunnistetiedot, jotta kone osaa ohjata paketin oikeaan ränniin. 

Rännin päässä on ihminen, joka pakkaa paketit lavalle. Lähialueen kuljetuksia varten lavat pakataan jakeluautoihin tai mikäli paketit suuntaavat muualle Suomeen, lavat lastataan suuriin rekkoihin.

Tämä ihmisen ja koneen välisen yhteistyön saumattomuus on tärkeää koko logistiikkaketjussa. Se kattaa ketjun tilatun tuotteen keräilystä tilaajan saamaan pakettiin saakka. Prosesseja ei voi automatisoida rajattomasti, eikä täysin virheetöntä logistiikkaketjua ole todennäköisesti vielä kehitetty. Kati Packalén kertoo avoimesti mahdollisten virheiden syntypaikoista.

”Automatisoitu lajittelukone ei tee virheitä, vaan taustalla on aina inhimillinen virhe. Joskus sähköiseen järjestelmään syötetyissä tiedoissa voi olla puutteita, tai viivakooditarra voi olla vaikka rutussa. Ylipäätään, jos jotain sähköistä tietoa puuttuu, sujuva toimitus ei ole mahdollista.”

Asiakaskokemuksen kannalta on tärkeää saada sähköinen merkintä paketin saapumisesta Turun terminaaliin ja tieto tästä asiakkaalle.

Asiakaskokemus ajaa kehitystä eteenpäin

Logistiikka-ala kehittyy kaiken aikaa ja PostNordilla muutos kulminoituu asiakaskokemukseen ja kulutustapojen muutokseen.

”Olemme kokeilleet Ruotsissa elintarvikkeiden toimitusta suoraan asiakkaan jääkaappiin. Testejä on tehty myös takakonttitoimituksilla, joissa tilattu paketti toimitetaan asiakkaan autolle sovittuun paikkaan. Dronetoimitukset ovat logistiikan testikohteina jo hyvin tyypillisiä”, Packalén kuvaa muutosta.

Tämän vuoden syksyllä PostNord lanseeraa oman pakettiautomaattiverkostonsa. Digitaalisesti toimivissa automaateissa lokeron saa avattua puhelimella bluetooth-yhteydellä ilman automaattien näppäimistöä. Teknologia kehittyy ja ratkoo tulevaisuudessakin paljon logistiikan haasteita. Syytä varmasti onkin, sillä ostokäyttäytymisemme muuttuu vauhdikkaasti.

Kati Packalén ei lähde arvaamaan, minne muutos johtaa 10 vuoden päästä, mutta arvelee jonkinlaisen disruption muuttavan logistista ketjua. Ainakin vastuullisuus on tullut jäädäkseen osaksi logistiikkaa, ja sitä vaativat sekä kuluttajat että yritykset. Nopeus ja tarkkuus kehittyvät varmasti edelleen.

”Asiakaskokemuksen syntymisessä inhimillinen kontakti on edelleen yhtä tärkeä kuin teknologinen kehitys. Tunnejäljen synnyttämisessä ihmisen rooli on suurempi. Asiakkailta saamamme palaute on tärkein tekijä, jonka avulla voimme kehittää toimintaamme”, Packalén muistuttaa.

Katso video, ja lähde mukaamme kiinnostavalle vierailulle PostNordin Turun terminaaliin!

 

Tutustu myös muihin kiinnostaviin yrityksiin, Nitoriin, Destiaan ja Auntieen, joissa vierailimme hiljattain! Avoimet ovet -sarja johdattaa vierailulle suljettujen ovien taakse yrityksiin, joita kovaa vauhtia kehittyvän teknologian mukanaan tuoma muutos ei hetkauta. Nämä uuden työn tienraivaajat luotsaavat meitä kohti tulevaa – kukin omalla tavallaan. Katso jaksot ja kurkista huomiseen!

Avainsanat:

Digitalisaatio Asiakaskokemus Teknologia Teknologiatrendit

Lue lisää uudesta työstä

Suomen menestys syntyy loskan keskellä
9/2022 DNA Business

Suomen menestys syntyy loskan keskellä

Slushin toimitusjohtaja Eerika Savolainen vinkkaa, mitä kasvuyrittäjyydestä kiinnostuneen kannattaisi tehdä juuri nyt. 
9/2022 DNA Business

Tietoturvahyökkäyksillä on monta muotoa ja seurausta – varaudu ainakin näihin yleisimpiin uhkiin

Lue DNA:n tietoturva-asiantuntija Juho Saarisen vinkit parempaan tietoturvaan.
Energiatehokkuuden parantaminen on pienillekin yrityksille taloudellisesti kannattavaa
9/2022 DNA Business

"Energiatehokkuuden parantaminen on pienillekin yrityksille taloudellisesti kannattavaa"

Valtion kestävän kehityksen yhtiön Motiva Oy:n johtava asiantuntija Tomi Kiuru vastaa kysymykseen: miten yrityksen energiatehokkuutta voi parantaa?
Vaihdepalvelun avulla yritys ja asiakas tavoittavat toisensa
9/2022 DNA Business

Vaihdepalvelun avulla yritys ja asiakas tavoittavat toisensa

Liiketoiminnan kannalta on keskeistä, ettei yksikään asiakas jää palvelematta.

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.