Näin perinteinen yritys muuttaa tuotteet palveluksi

Asiakkaan saama lisäarvo kasvaa, kun perinteiset tuotteet uudistetaan palveluiksi. Esimerkiksi Martela on yli 70-vuotisen historiansa aikana kehittynyt kalusteyrityksestä dataohjattujen työympäristöjen asiantuntijaksi. Uusin teknologia valjastaa organisaation hiljaisen tiedon käyttöön, lisää henkilöstön hyvinvointia ja parantaa tehokkuutta.

Tietoyhteiskunta muokkaa kuvaamme työstä ja työskentelypaikoista. IT on toimistotyön kolmas vallankumous painokoneen keksimisen ja teollisen vallankumouksen jälkeen, korostavat Eric Veldhoen ja Brat Piepers teoksessaan "The Demise of the Office".

”Työympäristö on työväline tuottavuuden, innovaatioiden ja työhyvinvoinnin parantamiseen”, Martelan Offering Manager Tytti Ruponen toteaa.

Toimistokalusteiden toimittajana tunnettu Martela on kehittynyt kalustesuunnittelijasta koko toimiston elinkaaren kattavan palvelun asiantuntijaksi. Yritys hyödyntää palveluissaan nykyään älykalusteita ja digitaalisia työvälineitä osana Martela Lifecycle -toimintamallia, jonka keskiössä on käyttäjä.

Palveluiden merkitys korostuu, kun perinteinen tuote ei riitä

”Perinteinen tuotetarjoamamme ei yksinään vastannut muuttunutta asiakastarvetta, eli palveluiden merkitys alkoi korostua. Martela Lifecycle -mallissa työympäristö nähdään palveluna. Työympäristö tarjoaa dataa ja tietoa fyysisestä ympäristöstä, käyttäjistä sekä työstä”, Ruponen kertoo.

”Kun pystymme analysoimaan ja jalostamaan dataa, tuotamme asiakkaillemme arvoa uudessa kontekstissa. Workplace as a Service, eli WaaS-malli, tekee mahdolliseksi strategisen työympäristön kehittämisen, jossa tilojen toimivuus ja työnteon optimointi perustuu objektiivisella tiedolla johtamiseen, käyttötietoon ja käyttäjäkokemukseen. Näin tuotamme asiakkaalle arvoa aivan uudella tasolla”, Ruponen jatkaa.

Älytoimisto avain parempaan työntekijäkokemukseen

Nyt Martela vie palveluajatteluaan yhä eteenpäin esineiden internetin avulla. Yritys on mukana DNA:n mahdollistamassa #iotnextlevel-innovaatiokilpailussa, jossa sen kumppanina toimii IoT-asiantuntijayritys Perfektio.

Perfektio suunnittelee Martelalle työtilamuutosten vaikutuksia mittaavaa alustaa. Ratkaisu kerää dataa rakennuksessa olevista mittareista sekä käyttäjiltä ja tuo esille muutoksen vaikutuksen esimerkiksi kulkureitteihin tai työviihtyvyyteen.

Ruponen muistuttaa, että Leesmanin viime vuonna julkaistun tutkimuksen mukaan vain 57 prosenttia työntekijöistä katsoo nykyisen työympäristön tukevan tuottavuutta.

”Käyttämättömät toimistoneliöt ovat turha kustannus, mutta vielä kalliimmaksi tulevat neliöt, jotka eivät palvele yrityksen arvokkainta pääomaa: ihmisiä. Teknologia voi auttaa työntekijöitä itsensä johtamisessa tai hyvinvoinnin lisäämisessä. Toimistokaluste voi esimerkiksi huomauttaa käyttäjälleen, jos 30 minuutin yhtäjaksoinen istuminen tulee täyteen”, Ruponen kuvailee.

Asiakas saa lisäarvoa datan pohjalta

DNA:n IoT-myyntipäällikkö Tuomas Kolkan mukaan Martelan ja Perfektion pilotti on hyvä esimerkki perinteisen yrityksen muutoksesta.

”Kun yritys muuttaa tuotemyynnin palvelukonseptiksi, asiakas saa aidosti lisäarvoa kerätyn datan pohjalta. Hyvin toteutettu älytoimisto helpottaa organisaatioiden arkea, tehostaa toimintaa sekä lisää työpaikalla viihtymistä”, Kolkka tiivistää.

#iotnextlevel-kisan voittajaratkaisuja pilotoidaan tänä syksynä mukana olevien pk-yritysten liiketoimintaympäristössä. Tutustu myös Martelan lisäksi Snellman Pron ja Finnsementin hankkeisiin, ja seuraa kisan etenemistä osoitteessa dna.fi/iotnextlevel sekä somekanavissa aihetunnisteella #iotnextlevel.

Avainsanat:

Tekoäly IoT Innovaatio
 

Lue lisää uudesta työstä

6/2022 Jaana-Liisa Malin

Palveluntarjoaja vai aito kumppani? Yritysten väliset suhteet vaativat työtä, mutta palkitsevat onnistuessaan

Yritysten välinen vuorovaikutus on vahvaa suhdetoimintaa – omine ylä- ja alamäkineen.
Kalastelu ja heikot kotipalomuurit nakertavat nyt tietoturvaa.
6/2022 DNA Business

Kalastelu ja heikot kotipalomuurit nakertavat nyt tietoturvaa

Kyberrikolliset manipuloivat vastaanottajaa mielellään pelolla.
6/2022 DNA Business

Kuinka helpottaa asiakaspalvelijan arkea, kun viestitulvaan tahtoo hukkua? DNA:n ratkaisu on Genesys

Genesys-pilvipalvelu helpottaa asiakaspalvelijoiden arkea, tehostaa työskentelyä ja helpottaa tasalaatuisen monikanavaisen asiakaspalvelun toteuttamista. Yhteydenottoihin vastaaminen onnistuu yhdessä kanavassa eikä asiakaspalvelu ole enää ohjelmien välillä poukkoilua.
6/2022 DNA Business

Kesällä voi taas keskittyä – mitä kaikkea johtajan tulisi tietää tekkimaailman menosta?

Johtajat ovat taas saaneet paahtaa täysillä koko kevään ja lähestyvä kesäloma lupailee hetken helpotusta.

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.