Nya digitala verktyg och program dyker upp på arbetsplatserna från både höger och vänster. Samtidigt utvecklas IT-processer, på sociala medier borde man bygga ett starkt varumärke och ledningen förväntar sig allt mer omfattande rapporter om utförda arbetsuppgifter.
Inte undra på att teknologins utveckling får det att snurra i huvudet även på den bästa!
Om du i år vill utveckla dina kunskaper inom informationsteknik, ta ett djupt andetag och läs igenom dessa fem användbara tips:
-
Använd kommunikationsverktyg på ett smart sätt
Det finns saker som måste skötas snabbt och saker som kan skötas långsamt, och på motsvarande sätt finns också olika kommunikationsverktyg för att sköta dessa ärenden. Behöver du snabbt få svar på en fråga så är Slack eller en liknande kommunikationsplattform att rekommendera, medan e-post fungerar bra för icke brådskande ärenden. Undvik Svara alla –funktionen in i det sista!
-
Förlita dig på analytik
På möten är det lättare att övertyga ifall de grundläggande analytiska kunskaperna är under kontroll, så senast nu borde du satsa på att lära dig analytik. Förälska dig i Excel Pivot –tabeller, bekanta dig med hemligheterna bakom Google Analytics eller använd dig av analysverktyg för sociala medier, såsom Rival IQ:s gratisveckor.
-
Använd memes och GIF:ar – på rätt sätt
I arbetslivet behöver man inte skoja och spexa hela tiden, men vid rätta tillfällen kan ett lite lättare innehåll skapa god stämning och förbättra ditt rykte som en rolig och digitalt infödd person. Ingenjörsbyråns nya anställda kan man på sociala medier fira med en rolig gif. En kollega som gjort en bra affär kan man däremot gratulera med en lämplig meme.
-
Använd dig av bottar på jobbet
Bottar är nu inne. Det är lätt att börja använda dessa virtuella hjälpredor och fördelarna är många. Bekanta dig med olika alternativ och våga friskt. Blir du riktigt inspirerad, så finns det på nätet också enkla skripter, med vilka du kan bygga dig en helt egen bot.
-
Var nyfiken!
Nyfikenhet torde vara den allra viktigaste digitala kunskapen. Att intressera sig för nya saker och vara beredd att lära sig gör intryck på chef som chef, men framför allt garanterar det att du kommer fortsätta utvecklas även i framtiden. En bra början är att googla okända termer, som har nämnts under möten.
Då du dessutom lyckas få fram PowerPoint -presentationen på projektorduken på under en minut och inte glömmer sätta på ljudet när det är din tur att tala under Skype-mötet, så borde ditt digitala rykte sprida sig långt.